„Klubrádió
Reggeli gyors

Segítség! - Elkészült a BKV éves jelentése

30/05/2019 15:10

| Szerző: Klubrádió

Nincs szó nagy titokról. A kulcsszó a pénzhiány. Miért is kell külön BKK és BKV? Miért is történik több baleset, mint korábban?

2019. május 30. Reggeli gyors - részlet 19.05.30. Naszályi Gábor
07:40
00:00

Jóval több baleset történt 2018-ban a BKV-nál, mint az előző évben és sokkal több járat maradt ki. Az ok egyszerű: pénzhiány. Bővebben az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke beszélt erről a Reggeli gyorsban.

Naszályi Gábor szerint egész egyszerűen arról van szó, hogy a cég nem kap annyit, amennyi a működtetéséhez szükséges lenne. Ezt jól jelzi, hogy sikerként állítják be a lecsökkentett hiánycélt, ami most tizenöt milliárd forint, pedig a hiány, az hiány. A cég- és tulajdonviszonyok is érdekesek, hisz a BKV tulajdonában lévő járművek nem cserélődnek, az új, vagy újszerű buszok, trolik, villamosok pedig a BKK tulajdonában vannak. Önmagában az sem érthető, hogy egyáltalán miért van szükség két önálló vállalatra. 2011 óta kiszervezték a városi szolgáltatás egy részét, a HÉV-et, az agglomerációs szolgáltatást, de hogy mi mennyibe kerül, azt nem lehet tudni.

A buszbeszerzés teljes káosz. Kétszáz buszra lenne szükség, ebből negyvenet próbáltak beszerezni, de gyakorlatilag egy sem állt üzembe. Használt Mercedes buszokkal kezdték, amelyekről már a gyártó is azt nyilatkozta, hogy azokat nem lehet gazdaságosan üzemeltetni. Harminc éves buszokat és 50 éves villamosokat már nem lenne szabad járatni, főleg, hogy a karbantartásuk is rendre elmarad.

A tapasztaltabb járművezetők elmennek, a fiatalabbaknak pedig nem lehet még megfelelő tapasztalatuk. Százmilliós járművekkel engednek ki a forgalomba gépkocsivezetőket, miközben a buszukra nincs biztosítás.

Egyszer végre számolni kellene - mondja Naszályi Gábor. 

Rózsa Péter interjúját a fenti "lejátszás" ikonra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Kiégett busz MTI/Mihádák Zoltán.