„Vásároljon
Megbeszéljük...

Mint a zsidótörvények idején – Ókovács a Porgy és Bess-botrányról

10/04/2019 18:47

| Szerző: Klubrádió

Nem csak fricska, hogy az Operaház több művésze afroamerikainak vallotta magát, azért, hogy előadhassa Gerswin Porgy és Bess című művét – erről beszélt a Klubrádióban Ókovács Szilveszter, a dalszínház főigazgatója. Az intézményvezető szerint az opera magyar szereplőkkel is műsoron marad, azzal együtt is, hogy a jogtulajdonos csak fekete énekeseknek engedélyez benne szerepet. Az akció célja éppen az, hogy eltérítse a pertől a jogtulajdonost, aki egyelőre nagyon hallgat. A főigazgató arról is beszélt, milyen párhuzamokat lát a negyvenes évek antiszemita törvénykezése és a mostani helyzet között. Megszólaltak az Operaház művészei is, volt akik megmagyarázta, hogyan értendő az ő afroamerikaisága, más pedig arról írt, gúnyolódásnak érzi az új identitásról tett nyilatkozatokat.

2019. április 09. Megbeszéljük/Interjú Ókovács Szilveszter (2019.04.09.)
22:48
00:00
Az aki fehér bőrű magyar művészként aláírta, hogy afroamerikai származású, előtte átgondolhatta, hogy ha ezen múlik a sok munkával létrehozott Porgy és Bess-előadás, vállalja-e az új identitást, papíron – mondta kedden a Klubrádióban Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója..A Gershwin-darab hazai bemutatója körüli vitában érintett 28 szereplőből 15-en írták alá a nyilatkozatot, 13-an nem.

Utóbbiak döntése kapcsán Ókovács Szilveszter azt mondta, természetesen az egész helyzet méltatlan, illetve a jogtulajdonos előírása az, ami szerinte rasszizmusnak minősül. A kikötés alapján ugyanis csak afroamerikai származású szereplők adhatnák elő az amerikai feketék életéről szóló Porgy és Besst.

And he did it for Scooby Snacks.

 

Elűzni a per vágyát

Azzal, hogy e-mailben ilyen kéréssel fordult az Operaház érintett művészei felé, szerinte nem tolta rá kollégáira egy valótlan tartalmú nyilatkozat felelősségét. Ez egy olyan akció, amely ebben a méltatlan helyzetben megpróbálja elűzni a jogtulajdonosokból egy esetleges per vágyát, méghozzá azzal, hogy felveti, miként is lehet megfelelni az előírásnak. Hogyan lehet bebizonyítani, hogy valaki kellően fekete? Mi az, hogy fekete? – fogalmazott.

Neki igazgatóként honnan kellene tudnia – fogalmazott –, kinek milyen identitása van, Magyarországon ugyanis nincs ilyen nyilvántartás, csak öndefinícíókra hagyatkozhat. Példaként említette az orosz Alekszandr Puskint, akinek anyai dédapja afrikai származású volt, akárcsak a francia Alexandre Dumas nagyanyja, de szerinte erre a helyzetre rímmel Barack Obama volt amerikai elnök származása is, aki fekete bőrű afrikai apától és fehér bőrű amerikai anyától született.

Párhuzam a zsidóüldözések korával

Nincs tehát feltétlenül ráírva az emberre a származása – hangsúlyozta Ókovács Szilveszter –, ezért nem is akar ilyen vizsgálatokba belemenni, ezen az alapon ugyanis lassan Mengele doktor vizsgálati eszközeit kellene elővenni – fogalmazott. Ez a helyzet tehát méltatlan, ezen már túl van a világ, és hogy pont Amerikából érkezik egy ilyen – a szerződésben egyébként le nem írt – kikötés, az semmiképpen nem pártolandó, föl kell ellene lépni – tette hozzá.

Ókovács Szilveszter a mostani helyzetet a negyvenes évekkel is összehasonlította, amikor a zsidótörvények miatt művészek sora nem léphetett az Operaház színpadára a származása miatt.

Nagy a hallgatás

A feltett kérdésekre Ókovács Szilveszter szerint a másik fél nem tud választ adni, ezért van „ez a nagy hallgatás” a részükről. Senki nem kereste meg őket Amerikából, és „nem vagyunk betojva”– hangsúlyozta. Egyúttal kijelentette, a Gershwin-operát eljátsszák, nem úgy, mint a világ nagy részén, ahol továbbra sem állítják színpadra a korlátozás miatt. A jogdíjat előre befizették a kottakiadó és a jogtulajdonos felé is, anyagi kár tehát senkit nem ér – tette hozzá.

A főigazgató a rendhagyó lépésről azt is mondta, soha nem gondolta, hogy Porgy és Bess-ügyben ő lesz a Jégtörő Mátyás, de az jól esett volna, ha az Opera Europa nemzetközi szakmai szervezet igazat ad nekik.

Valódi identitás

Az Operaház Porgy és Bess című előadásában Serenát játszó Bakonyi Anikó az Index érdeklődésére írt levelében megindokolja, miért írta alá az afroamerikai identitásról szóló nyilatkozatot. "Nem hazudtunk arról, hogy genetikailag fekete lenne a származásunk: ilyesmiről szó sem volt a nyilatkozatban. Azt írtuk alá, hogy az afroamerikai tudat az identitásunk részét képezi, és ez így is van. Gershwin zenéje, a jazz és ezzel együtt az afroamerikai kultúra és művészet az összemberiség kulturális örökségét képezi, mindennapjaink részét képezi, hiszen napi szinten élvezzük ezt a kultúrát, ezt a zenét, így az identitásunk elválaszthatatlan részévé vált. Ebben semmi sértő nincsen senkire nézve” – tartalmazza a levél.

Ez gúnyolódás

Az aláírást elutasítók egyik, neve elhallgatását kérve, szintén válaszolt a portálnak. "Nem írtam alá ezt a nyilatkozatot, mert ha elfogadnám és aláírnám, azzal úgy érzem, megsérteném a hazai és a nemzetközi afroamerikai közösséget. Cinikusnak találom a főigazgató kívánságát, amely nemcsak a saját, magyar állampolgárainak identitását nem tiszteli és gondolja egyszerűen feladhatónak, de szerintem gúnyt űz fekete bőrű embertársainkból, az ő identitásukat silányítja súlytalanná ezzel az olcsó geggel."

Megbeszéljük/Interjú Ókovács Szilveszterrel
2019. április 09., kedd 16.00
műsorvezető-riporter: Bolgár György