„Klubrádió“
Reggeli gyors

Médiaszabadság - Az utolsó előtti helyen állunk

28/08/2020 08:35

| Szerző: Kárpáti János/Klubrádió

Mellébeszélő uniós tisztségviselő, korrupciógyanúba keveredett külügyminiszter, 80 százalékban állami befolyás alatt álló média. Avagy golfklubtól a szabadságig. Nemzetközi lapszemle.

2020. augusztus 28. Reggeli gyors - részlet 20.08.28. Lapszemle/Kárpáti János
04:59
00:00

Először vessünk egy rövid pillantást arra, hogy mivel magyarázza a Politico című amerikai portál brüsszeli kiadása Phil Hogannek, az Európai Bizottság kereskedelmi ügyekért felelős ír tagjának a kényszerű távozását. Hogan részt vett egy golfklub vacsoráján, amelyen a jelenlévők száma magasabb volt, mint amit a koronavírus-járvány visszaszorítását célzó szabályok megengednek. Azzal magyarázkodott, a szervezők felelőssége lett volna gondoskodni arról, hogy a rendezvény összeegyeztethető legyen a COVID-ellenes előírásokkal. Ez az érvelés akár még meg is állhatott volna a lábán – írja a Politico -, ám az ír EU-biztosról kiderült, hogy a történtekről szóló beszámolója kissé hiányos. Valójában a biztos tudatosan félreértelmezte a rendszabályokat, ráadásul – mint az utóbb ismeretessé vált - a golfklubvacsora estéjén a rendőr is megállította, mert autóvezetés közben mobiltelefonozott. Phil Hogan lényegében azért vált védhetetlenné Ursula von der Leyen bizottsági elnök számára, mert ahelyett, hogy egyenesen elismerte volna hibáját, mellébeszélt, és kibúvókat keresett.

Ennyit egy olyan magánrendezvény következményeiről, amely Európa nyugati felén zajlott le.

Szijjártó és Szíjj László

És akkor most lássuk a müncheni Süddeutsche Zeitung friss írását a magyar sajtószabadság helyzetéről. A cikk annak ismertetésével indul, hogy az atlatszo.hu oknyomozó portál kiderítette, Szijjártó Péter külügyminiszter valójában Szijj László Orbán-közeli építési vállalkozó luxusjachtján tartózkodott az Adrián, a horvát partok közelében, amikor a közösségi médiafelületeken olyan bejegyzéseket tett közzé, amelyek öltönyben, irodájában mutatták őt, amint telefonmegbeszélést folytat kollégáival, a belarusz válság kezelésén fáradozva. A külügyminiszter a magánszférához való jogára hivatkozott, de az eset nagy port vert fel Magyarországon, és az index hírportál is beszámolt a korrupciógyanúba keveredett állami vezetőről – írja a Süddeutsche Zeitung. Kérdéses azonban, hogy még meddig írhat zavartalanul az index a Fideszen belüli botrányokról és intrikákról – folytatódik a cikk, amely ezen a ponton fordul át a magyar médiaszabadság állapotának elmarasztaló elemzésébe. A szerző ismerteti, hogy az index régi újságíróit munkaszerződésük még arra kötelezi, végezzék tovább a tevékenységüket, de az új főszerkesztő-helyettes az a Balogh Ákos lett, aki egy ideig Orbán Viktor weboldalát kezelte, illetve a Fidesz ifjúsági szervezetének a hírlevelét állította elő, valamint dolgozott a Mandiner kormányközeli médiaháznak. Szeptember elején új korszak kezdődik az indexnél, teljesen új csapattal. A bajor lap beszámol a külső politikai beavatkozás veszélyére figyelmeztető Dull Szabocs leváltásáról, a tömeges felmondásokról, illetve az ezrek részvételével megtartott rokonszenvtüntetésről.

 
Facebook
 

Orbán a szomszédban is médiateret akar

Kormányközeli vállalkozók igyekeznek annyi médiafelületet ellenőrzésük alá vonni, amennyit csak tudnak, és ebben az elmúlt években felettébb eredményesek voltak, több száz médiaintézményt vettek át, vagy éppenséggel szüntettek meg. A Süddeutsche Zeitung kitér a 2018-ban létrehozott, KESMA-ként rövidített médiaholdingra, amelybe az Orbán által támogatott oligarchák bevitték a portfóliójukat. Ismerteti az atlatszo.hu becslését, miszerint mostanra a magyar média több mint nyolcvan százaléka a kormány közvetlen vagy közvetett ellenőrzése alá került. A magyar kormány jelenleg arra tesz kísérletet, hogy kiterjessze befolyását a szomszédos országokbeli médiára is. A Riporterek Határok Nélkül elnevezésű nemzetközi nem-kormányzati szervezet az Európai Unión belül az utolsó előtti helyre sorolja a médiaszabadság magyarországi állapotát – írja a müncheni lap.

Munk Veronika, az index eddigi főszerkesztő-helyettese a Süddeutschénak nyilatkozva azt mondja, hogy a portál eddigi újságírói új weboldalt akarnak indítani. A terv az, hogy ne legyen kimondottan kormánykritikus vagy ellenzékközeli, hanem az újságírói függetlenséget érvényesítse, mind a tulajdonosi viszonyok, mind a munkatársak professzionalitása révén.

A hatalmasok körmére nézni, a hatalom szorításában?

A német lap cikke kitér arra, hogy Magyarországon a független híroldalak nem tudják eltartani magukat hirdetésekből, mert azok túlnyomó része a kormányközeli médiának jut. Az atlatszo mellett tartja még magát a direkt36 oknyomozó portál, amelynek egyik vezetője Pethő András, aki hat évvel ezelőtt volt kénytelen távozni az Origótól, amikor oda kormányközeli tulajdonos érkezett. Ő arról beszélt a Süddeutsche Zeitungnak, hogy az újságírói munkához belső és külső szabadságra van szükség, és hogy a portáljuk továbbra is a hatalmasok körmére akar nézni.

A lapszemlét a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Szigetváry Zsolt.

Reggeli gyors
2020.08.28. 06:00
Szerző: Kárpáti János