„Vásároljon
Reggeli gyors

"Magyarországon kiirtják a szabad sajtót" - Médiaszemle

29/09/2020 08:50

| Szerző: Kárpáti János/Klubrádió

Amerika Hangja. Sokan emlékezhetnek a rádióállomásra, amely most internetes oldalán foglalkozik a magyarországi médiahelyzettel. Fókuszban a Klubrádió.

2020. szeptember 29. Reggeli gyors - részlet 20.09.29. Kárpáti János
05:40
00:00

Terjedelmes beszámolóban tekintette át az Amerika Hangja rádióállomás internetes oldala a magyarországi médiahelyzetet, ismertetve az Index hírportál körüli fejleményeket, valamint azt, hogy a Médiatanács közölte: nem hosszabbítja meg a Klubrádió jövő februárban lejáró frekvenciahasználati engedélyét. A magyar médiában a nyáron történt jelentős változások tartós hatással lehetnek az országban a médiaszabadság helyzetére, és abba az irányba hatnak, hogy Orbán Viktor miniszterelnök szorosabb ellenőrzés alá vonja a független sajtót – állapította meg az Egyesült Államok külföldre sugárzó rádiójának weboldala.

Az Index ügyével kapcsolatban a cikk felhívta a figyelmet arra, hogy Vaszily Miklós, aki bevásárolta magát a portál anyavállalatába, korábban már az Origó hírportál kormánypártivá történt átalakításánál is jelen volt. Az is olvasható a beszámolóban, hogy a volt indexesekből álló telex.hu eddig 33 ezer helyről kapott adományt, beleértve az Economia nevű cseh médiacsoporttól származó 200 ezer eurót.

Már az Index átvétele előtt is az Európai Unión belül példátlannak nevezte a média feletti ellenőrzést a Riporterek Határok Nélkül elnevezésű szervezet – írta az Amerika Hangja, és kitért a KESMA-ként rövidített, 2018-ban létrehozott kormánypárti médiakonglomerátumra, amely közel ötszáz különböző intézményt fog össze.  

A Klubrádió ügyét taglalva, a cikk megszólaltatta Stock Richárd vezérigazgatót, aki a Médiatanács döntését politikai jellegűnek minősítette, és kiemelte, hogy a rádió nem követett el semmi olyasmit, ami a frekvencia elvételét indokolná. A rádió elnöke, Arató András is úgy ítéli meg, hogy nem állja meg a helyét az ismételt szabályszegés vádja – szerinte ezzel az erővel akár mondhatták volna azt is, hogy egyszerűen nem szeretik a Klubrádiót.

Az Amerika Hangja cikke kitért arra is, hogy a Klubrádiótól 2013-ban elvették a vidéki frekvenciáit. Ha a budapesti frekvenciát sem kapja vissza, akkor csak az online térben maradhat fenn. A Mérték médiafigyelő felmérése szerint a magyarok mintegy 4 százaléka hallgatja az adót hetente legalább egyszer. Az Amerika Hangja írása idézte Polyák Gábort, a Mérték vezetőjét, aki szerint a Médiatanács összetétele megkérdőjelezi a testület pártatlanságát, mind az öt tagját ugyanis a Fidesz jelölte. Polyák felhívta a figyelmet arra, hogy ezek a tagok nem szakemberek, hanem volt politikusok, és ekként az, hogy a Klubrádió tovább sugározhat-e, politikai kérdés. A Klubrádió – olvasható a cikkben – kilátásba helyezte, hogy a magyar, illetve szükség esetén az európai bírói fórumokhoz fordul, annak érdekében, hogy ne hallgattassák el Magyarország utolsó független rádióállomását.

Orvosi eszközöket gyártó üzemet épít a Samyang Biopharm G
 
Szijjártó Péter FOTÓ:MTI/Illyés Tibor
 

Az Amerika Hangja weboldalán megjelent írás felidézte, hogy a washingtoni Kongresszus figyelmét is felkeltette az Orbán-kormány média elleni fellépése, és tavaly hozzájárult ahhoz, hogy 27 évi szünet után indítsák újra a Szabad Európa Rádió magyar adását. A Szabad Európát és az Amerika Hangját az Egyesült Államok adófizetői finanszírozzák, annak érdekében, hogy a külföldi hallgatóság független és elfogulatlan hírekhez jusson – emlékeztetett a cikk, majd kitért arra, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter ellenezte - az amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nak adott tavaly októberi nyilatkozatában sértésnek minősítette – a Szabad Európa visszatérését. David Cornstein, az Egyesült Államok budapesti nagykövete, Donald Trump elnök személyes barátja, Orbán csodálója biztosítékot kért a Szabad Európát felügyelő amerikai ügynökségtől arra vonatkozóan, hogy a rádió nem lesz túlzottan kritikus a magyar kormánnyal szemben – írta az Amerika Hangja a New York Times egyik korábbi cikke alapján. Mint hozzátette, a Kongresszus 11 tagja tavaly levélben fordult Cornsteinhez, hogy tartsa tiszteletben a Szabad Európa szerkesztői függetlenségét.

Az Amerika Hangja írása megállapította: a médiaszabadság visszaszorulása és több más jogállamisági aggály cselekvésre ösztönzött néhány európai tisztségviselőt, ugyanakkor azonban bírálók szerint az Európai Unió vonakodása a határozottabb intézkedésektől csak tovább rontotta az amúgy is rossz helyzetet. Szeptember elején 16 médiatámogató szerveződés fordult levélben az Európai Bizottsághoz, sürgetve a testületet, hogy lépjen fel cselekvően azon panaszok nyomán, miszerint a kormány – a médiapluralizmus aláásása érdekében - megsértette az állami támogatásokra vonatkozó szabályokat. A magyar kormány az elmúlt tíz év során – olvasható ebben a levélben – lebontotta a sajtószabadságot a médiapiac manipulálása révén, azzal, hogy az állami forrásokat fegyverként használta a kritikus hangú média megbüntetésére, illetve kormányszócsövek jutalmazására. 

A cikk megemlítette, hogy folyamatban van ugyan Magyarországgal szemben az EU-alapszerződés 7. cikke szerinti eljárás, ami az EU-értékek védelmét szolgálja, de eddig semmilyen konkrét szankciót nem rendeltek el. A Klubrádió lehetséges bezárása kapcsán a Nemzetközi Sajtóintézet bírálta az EU-t, mondván, nem tesz érdemi lépéseket, miközben Magyarországon kiirtják a szabad sajtót.

Ez volt ma – mert ma még lehetett – a nemzetközi médiaszemle Kárpáti Jánostól. Köszönöm a figyelmüket.

A médiaszemlét a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Klubrádió.

Reggeli gyors
2020.09.29. 06:00
Szerző: Kárpáti János