„Klubrádió“
Hetes Stúdió

"Hasznos idióták" terjesztik az orosz dezinformációkat

26/05/2019 02:16

| Szerző: Klubrádió

Nemzetközi kutatásban vizsgálták meg a V4-országokban tapasztalható orosz befolyásolási kísérleteket az EP-választás előtt

2019. május 25. Hetes stúdió - részlet 19.05.25. Szicherle Patrik
14:37
00:00

A kutatásban magyar részről a Political Capital munkatársa, Szicherle Patrik vett részt, aki a Klubrádiónak elmondta: Magyarországon egyértelműen a Fidesz médiája terjeszti a sokszor Kreml-közeli forrásból induló dezinformációkat, ugyanakkor az is igaz, hogy a visegrádi négyeknél nincs szükség különösebb orosz nyomásra. Az EU-ról és a NATO-ról szóló álhíreket ezekben az országokban rásegítés nélkül is boldogan terjesztik egyes médiumok.

A kutatásban a V4-országokban az EP-választás előtt tapasztalható orosz befolyásolási, dezinformációs és álhírterjesztési kísérleteket vizsgálták.

Szicherle Patrik szerint egyértelműen nem lehet bizonyítani, hogy Oroszország a média segítségével beavatkozna a visegrádi négyek EP-kampányába, ugyanakkor az angol nyelvű orosz csatornák – mint az RT vagy a Sputnik – híreit előszeretettel veszik át az erre fogékony médiumok. Példaként említette a Hír TV-t, amely nemrégiben egy Sputnik-hírt vett át annak orosz kormányzati hátterét nem megemlítve.

A PC elemzője azt mondja: Magyarországon egyértelműen a Fidesz-közeli sajtó terjeszt az orosz érdekeknek megfelelő dezinformációkat. Ezek között a jól ismert propagandaszólamokat találjuk: Európa bevándorlókkal történő elárasztását és Soros György ebben játszott állítólagos szerepét.

Hozzátette ugyanakkor, hogy a Kreml-közeli forrásokból származó dezinformációkat aligha közvetlen orosz utasításra terjesztik a V4-országokban. Sokkal inkább valószínű, hogy az alternatív valóságot „hasznos idióták” építgetik, akiknek saját céljai egybevágnak az orosz érdekekkel és ezért terjesztenek dezinformációkat.

A kutatásban magyar részről több kormányközeli médiumot: az Origót, a 888-at, a Magyar Nemzetet és Híradót vizsgálták. Szicherle Patrik szerint – bár például Csehországban van politikus kezében média, amely orosz dezinformációt terjeszt – a V4-ek közül egyedül Magyarországon tapasztalható ilyen jelentős kormányzati hátszél a kétes forrásokból dolgozó propagandának.

Galavits Patrik interjúját a fenti "lejátszás" ikonra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Pixabay.