„Klubrádió“
Reggeli gyors

Az Orbán-kormány már a látszatra sem ügyel

16/09/2020 06:56

| Szerző: Kárpáti János/Klubrádió

Az amerikai nagykövet nem közölte, hogy miért távozik. A Klubrádió elleni akció továbbra is téma. Nemzetközi lapszemle.

2020. szeptember 16. Reggeli gyors - részlet 20.09.16. Lapszemle/Kárpáti János
04:45
00:00

A CNN amerikai hírtévé – arról szóló beszámolójában, hogy november elsejével leköszön posztjáról David Cornstein, az Egyesült Államok budapesti nagykövete, Donald Trump elnök régi barátja – emlékeztet arra: a diplomáciai tapasztalatok híján levő Cornstein „udvarolt” Orbán Viktor miniszterelnöknek, „Magyarország szélsőjobboldali erős emberének, aki elnyomja a civil társadalmat, és keményvonalas bevándorlási politikát valósít meg, az Európai Unió többi országának nemtetszésével és aggodalmaival dacolva”. A nagykövet, aki most nem közölte távozásának okát, tavaly májusban összehozta Orbán és Trump  fehér házi találkozóját – emlékeztet a CNN, és kitér arra is, hogy a washingtoni székhelyű Freedom House elemző műhely legutóbbi jelentésében megállapította: az Orbán-kormány a demokratikus intézmények tiszteletben tartásának már a látszatára sem ügyel, és az országot immár nem lehet demokráciának tekinteni.

Ez a harc elveszett

A média fölötti ellenőrzés magyarországi erősödésével foglalkozik a Der Standard című bécsi lapban megjelent helyzetelemzésében Lendvai Pál. A cikk alcímében kiemeli, hogy az ország 180 állam közül a 89. helyen áll a sajtószabadság szempontjából.

Mint a szerző megállapítja, a sajtószabadságért folyó küzdelem kezdettől fogva előtérben áll azon bírálatok sorában, amelyek a Fidesz-kormányt érik az európai uniós intézmények, illetve a nemzetközi újságíró- és sajtószervezetek részéről, a jogállamiság kiüresítése miatt. A Riporterek Határok Nélkül elnevezésű nem-kormányzati szervezet éves jelentései azt tanúsítják, hogy ez a harc elveszett – teszi hozzá Lendvai, és megjegyzi, hogy 2010-ben, amikor Orbán hatalomra került, Magyarország még a 23. helyet foglalta el ugyanabban a rangsorban.  

 

A szerző ezután rátér arra, hogy a mindenható Médiatanács, amelyet az Orbán-család régi jogásznője vezet, és amelyet megbízható fideszesek szálltak meg, közzétette: jövő év februárjától nem hosszabbítja meg az utolsó független rádió, a Klubrádió engedélyét, és új pályázatot ír ki a frekvenciára. Ehhez átlátszó ürügyet hozott fel.

Ezt a rádiót – folytatja a szerző – az engedélyek elvétele miatt már évek óta csak Budapesten lehet fogni. A mintegy 250 ezer hallgató jelentős része pénzadományaival tartja életben az adót, mivel Magyarországon a rezsimet bíráló média nem számíthat hirdetésekre. A Klubrádióra mért csapás az Orbán-rezsim azon koncepciójába illeszkedik, amely egységes nemzeti irányt szab Magyarország számára a kultúra, a tudomány és a média területén, a „nemzet, haza, kereszténység” jegyében.

Lendvai kitér arra, hogy Magyar Bálint szociológus posztkommunista maffiaállamnak nevezi a Fidesz-uralmat, amelyet nem a párt, hanem Orbán Viktor családi és baráti körének klánja vezet. Egy évtized ilyen uralom után – folytatja – csak nagyon kevés valóban független médiaintézmény képes a túlélésre, a lapok alacsony példányszám, a híroldalak korlátozott hatókör mellett. A szerző az Index esetéről azt írja, hogy tulajdonosváltás révén sikerült kormányzati irányvonalra állítani a legfontosabb független hírportált, de az akció a szerkesztőség lázadásához vezetett, és nemzetközi tiltakozásokat váltott ki. Ez volt Magyarország legnagyobb független portálja, az oldalt napi másfél millió alkalommal keresték fel.  

Lendvai ezután a következőképpen fogalmaz, idézem: „arra, hogy a médiavilágbeli folyosótakarítást felülről erőltetik, bizonyíték az, hogy azonnali hatállyal elbocsátották a 168 Óra című balliberális hetilap főszerkesztőjét, az Orbán-család fotójának a közzététele miatt.”

A kormány – folytatódik a Der Standard cikke – politikailag kedvező megállapodást kötött Németh Sándorral, egy szabad pünkösdista közösség szellemi vezetőjével, az ATV független tévéadó tulajdonosával. Németh azóta a műsorok bulvárosításáról, a rezsimbíráló adások tompításáról gondoskodik. A kormány által közvetett módon ellenőrzött médiánál tabutémának számít a burjánzó korrupció, mindenekelőtt az Orbán-család és barátainak gazdagodása – írja Lendvai Pál. Emellett – teszi hozzá – költséges külföldi kampány szolgál arra, hogy javítsák az Orbán-kormány tönkrement imázsát.

A lapszemlét a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép:MTI/Koszticsák Szilárd.


Reggeli gyors
2020.09.16.06:00
Szerző Kárpáti János