„Klubrádió“
Reggeli gyors

A külföldi sajtóra utazik Orbán

11/04/2019 07:39

| Szerző: Csernyánszky Judit/Klubrádió

Orbánék létrehozták az első fizetős nemzetközi hírügynökséget ’fake news’ (azaz álhírek) előállítására. A magyar miniszterelnököt zavarta, hogy nem tudja befolyásolni a nemzetközi sajtót.

2019. április 11. Reggeli gyors - részlet 19.04.11. Lapszemle
05:19
00:00

A magyar kormány továbbra is kitart a CEU-ra és az összes külföldi egyetemre vonatkozó korábbi szabályozása, a nemrég elfogadott törvénye mellett – nyilatkozta ezt a Reutersnak Kovács Zoltán kormányszóvivő, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy még az Unió és Manfred Weber, az Európai Bizottság elnöki posztjának várományosa vagy a bajor kormány nyomására sem fogja megváltoztatni a kormány eddigi álláspontját. Persze, tette ehhez még hozzá Orbán Balázs, a miniszterelnök kabinet államtitkára, ha a törvényeknek megfelelnek, akkor persze nincs akadálya az amerikai diploma elfogadásának.

Most még megvan az Orbán elleni kétharmad, de jönnek a választások

Judith Sargentini twitter-bejegyzése is felhívta a figyelmet arra, hogy Luxembourgban, az unió-ügyi miniszterek tanácsa ismét napirendre vette Magyarország és Lengyelország ügyét – írja az Euractiv. A szerdai megbeszélés ismételten francia-német javaslatok felterjesztését eredményezte, miszerint a jogállami normák megsértése miatt meghallgatást kell tartani ismételten a Miniszterek Tanácsában az Európai Parlament részvételével egyetemben. Erre azonban csak az uniós választások után, júniusban kerülhet sor. Ami bizonytalanságot is jelent, mert a jelenlegi házszabályok szerint a 7-es cikkely megszavazásához a tanácsban 66,6%-os támogatottságot kell biztosítani, ami a jelen erőviszonyok alapján nem kérdéses, ellenben az új parlament felállása után kérdéses lehet a többség biztosítása. A német-francia nyilatkozat szerint a CEU és a civil szervezetek (itt alapvetően a Soros-féle alapítványra utalásról van szó) elűzése a tanács minden tagját komolyan aggasztja. Sérelmezte az emberi jogok tanácsa és a Magyarországról készült jelentés raportőre, Judith Sargentini, hogy a román elnökség nem veszi komolyan a parlamenti hatásköröket, márpedig nélküle nem lehet dönteni a 7-es cikkely kérdésében.

 
Európai Parlament 
Forrás: Flickr.com
 

 

Kis pénz, nagy film

A Netflix, az Amazon és a HULU európai filmgyártása versenyhelyzetet teremtett térségünkben, aminek hatására a románok mintegy 48%-os, a lengyelek 30%-os kedvezményt biztosítanak a külföldiek forgatásaihoz – írja a Reuters. A csehek és a magyarok ezt látva – féltve őrzött pozíciók megtartása érdekében szintén kisebb-nagyobb kedvezmények megtételére kényszerülnek. Olyan agyafúrt machinációk zajlanak most ezen a piacon, hogy Tyrion Lannister is otthon érezhetné magát nálunk. Ráadásul egy, az idén várható új uniós direktíva szerint az video-on demand típusú filmek kategóriájában legalább 30%-ban európai gyártású filmeket kell szerepeltetni. A Netflix mintegy 15 milliárd dollárt tervezett be az idei gyártási büdzsébe, míg az Amazon 5-6 milliárdot, ám egyikük sem nyilatkozott egyelőre arról, mennyit akarnak ebből itt, az uniós stúdiókban elkölteni. Hogy mit értékelnek a filmgyártók? Elsősorban az alacsony munkadíjakat, ami tapasztalt, képzett stábbal együtt különösen értékes, mint ahogy az okos produkciós kivitelezések, jó ötletek.

"Migráncsozás" ezerrel, Habony nem alszik

A magyarok európai hírügynökséget hoztak létre Orbán-párti tartalom előállítással – számol be a Voice of America, de rajta kívül rengeteg más forrást is megjelölhetünk e témában, ami mellett nem megy el szótlanul a külföld sajtó. A francia Le Monde például úgy fogalmazott, hogy létrejött a világ első fizetős külföldi hírügynöksége ’fake news’ tartalmak előállítására. Orbán számára problémát jelentett, hogy a nemzetközi sajtóra nem tudott befolyást gyakorolni, márpedig az különösen kritikus a magyar kormányfővel szemben és a kormányzati intézkedések miatt is. Nos, ez hívta életre a londoni székhellyel rendelkező nemzetközi hírügynökséget komoly tudósítói hálózattal – így a brit The Independent. A Londonban akkreditált magyar nagykövet által Londonban bejegyzett, a V4NA elnevezésű társaságnak 40%-át Habony Árpád, 57%-át pedig a KESMA tulajdonában lévő New Wave Media szerezte meg. Az 50 fős stábbal dolgozó V4NA nem válaszolt azokra az újságírói kérdésekre, hogy az Orbán retorikáját már harsogó migránsellenes tartalmak előállítása mennyire függ a magyar kormánytól, illetve a cégnek milyen a kapcsolata Orbánnal. Ehhez a világtükör egyik szerkesztőjeként hozzátenném, hogy a szintén magyar kormány által finanszírozott és a Russia Today mintájára létrehozott Hungary Today anyagai elöntik a nemzetközi médiát, de mi ezeket a tartalmakat nem tekintjük hírforrásnak.

Nem csak itt sorosoznak

Azonnali hatállyal felmondott a brit kormány Roger Scruton akadémikusnak, aki városfejlesztési tanácsadóként dolgozott, mivelhogy egy interjúban azt állította, hogy nincs tisztában a tényekkel az, aki tagadja a Soros-birodalom létezését Magyarországon – írja a Jewish Chronicle. Sőt azt is a szemére vetették a New Statesmannek adott interjújában elmondottak közül, hogy az iszlámfóbiát a Muzulmán Testvériség szervezet találta ki, hogy az erről szóló vitákat leállítsa. Miután a kormány tudomást szerzett az interjúról, azonnali hatállyal felmentették posztjáról sir Roger Scrutont. Egyébként nem ez volt az első, ilyen típusú megnyilatkozása, mert már tavaly egy beszédében úgy fogalmazott, hogy a magyar értelmiség javarésze zsidó, és részt vesznek a Soros-birodalom világméretű kiterjesztésében.

Csernyánszky Judit lapszemléjét a fenti "lejátszás" ikonra kattintva hallgathatja meg.  Kiemelet kép: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs.