„1%

Volt MTVA-vezér vásárolta be magát az Index mögötti cégbe

31/03/2020 14:10

| Szerző: 444.hu/Média1.hu/Klubrádió

Vaszily Miklós, a TV2 Csoport elnöke, az Echo TV és az MTVA volt vezérigazgatója 50 százalékos tulajdonrészt szerzett az Indamedia Csoportban. Ehhez a kiadóvállalathoz tartozik az Index.hu hirdetési felületeit kizárólagosan értékesítő Indamedia Sales Kft. is. Vaszily a KDNP-s Oltyán József tulajdonrészét vásárolta meg.

A tranzakciót Vaszily Miklós maga jelentette be a portfolio.hu-n. Ahogy a 444.hu írja, az Indamedia az egyik legnagyobb online magyar lapcsalád kiadóvállalata. Többek közt ez a cég működteti a divany.hu, a totalcar.hu, a napi.hu és a port.hu oldalakat is, továbbá hozzájuk tartozik az Index.hu hirdetési felületeit kizárólagosan értékesítő Indamedia Sales Kft., az egykori CEMP Sales House Kft. is. Az Index.hu hírportál 2017 óta alapítványi tulajdonban van, tehát pro forma függetlenül működik. De a kiadó és azon keresztül a szerkesztőség működése nagyon sok tekintetben azóta is függ az Indamedia csoporttól.

Vaszily Miklós, a kormánymédia egyik legbefolyásosabb vezetője, egy KDNP-s üzletembertől, Oltyán Józseftől vásárolta meg a vállalat részesedését. Tulajdonostársa Ziegler Gábor marad, aki egyben a cég operatív vezetője is. Oltyán és Ziegler 2018 ősze óta voltak közös tulajdonosai a cégnek, amikor a korábbi tulajdonos Spéder Zoltán megvált részesedésétől a társaságban. Ahogy a 444 írja, már akkor érzékelni lehetett, hogy kormányzati törekvés állhat az üzlet hátterében; ez a mostani lépés nyomán még egyértelműbbnek látszik.

Paralimpia 2016 - Élőben közvetít a közmédia
 
Vaszily Miklós, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) akkori megbízott vezérigazgatója (j2), Navracsics Tibor, az Európai Unió kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi biztosa (j3, takarásban) Héder Barna, az M4 Sport igazgatója (j), Szabó László, a Magyar Paralimpiai Bizottság (MPB) elnöke (b2) és Deutsch Tamás, az MPB alelnöke (b) Budapesten, az MTVA óbudai gyártóbázisán tartott sajtótájékoztatón 2016. május 9-én. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
 

 

Vaszily Miklós magát stratégiai befektetőnek nevezte az interjúban, a vásárlást azzal indokolta, hogy a médiapiac a világ minden táján átalakulóban van. A portfolio.hu-nak azt mondta, az Index függetlenségét nem befolyásolja a mostani lépés. Ennek ellentmondani látszik, hogy Vaszily a mostani TV2-s elnöki pozícióját megelőzően tavaly március végéig az akkoriban Mészáros Lőrinc felcsúti dollármilliárdos, a miniszterelnök barátjának tulajdonát képező Echo TV elnöke volt, azt megelőzően pedig az MTVA (lényegében a közmédia) vezérigazgatója.

Vaszily Miklós volt az Origo Média Zrt. vezérigazgatója, amikor megjelentette a Sáling Gergő főszerkesztő vezetésével működő portál azt a leleplező cikksorozatot, amely Lázár János akkori Miniszterelnökséget vezető miniszter londoni méregdrága és máig sok rejtélyt magában hordozó luxusutazásával foglalkozott. Sálingnak távoznia kellett, mivel az Origo akkori tulajdonosa, az állami frekvenciapályázatok miatt erős kormányzati függőségnek kitett Telekom-cégcsoport és a Vaszily Miklós vezette Origo Media engedett a kormánypárt felől egyre növekvő politikai nyomásgyakorlásnak. Sálinggal együtt több más origós újságíró, szerkesztő is távozott, mivel már nem látták biztosítottnak a függetlenséget. Ezután nem sokkal az Origót eladták egy kormányközeli vásárlónak, majd a NER-sajtóbirodalom, a KESMA része lett.

A 47 éves Vaszily az Origo előtt egyébként már dolgozott az Index háza táján, hiszen 2001 és 2009 között a Portfolio.hu-t kiadó NetMédia Zrt. vezérigazgatója és résztulajdonosa volt, amely a korábban az Indexet is tulajdonló CEMP csoporthoz tartozott – írja a Média1.hu

A portálnak sikerült elérnie az Index főszerkesztőjét, Dull Szabolcsot, aki azt mondta, nem az Indexnél történt változás, hanem az egyik legfontosabb partnerük tulajdonosi szerkezetében. Erre tehát nincs ráhatásuk, a dolog tehát független az Index szerkesztőségétől – és ennek fordítva is mindig igaznak kell lennie – tette hozzá.