Több milliárd dolláros költségvetéssel tervez Lázár János a MÁV és a Volán átalakításakor
13/05/2023 11:48
| Szerző: Klubrádió
A MÁV és a Volán 10 éves átalakítására tesz javaslatot Lázár János. Ehhez több milliárd dollárra lesz szükség, de az építési és közlekedési miniszter szerint megvannak a források rá a nemzetközi pénzpiacon és a szakmai befektetők körében – hangzott el az ATV Híradó riportjában.
"Én arra teszek a magyar kormánynak javaslatot a következő hetekben, hogy 10 éves átalakítási tervet hagyjon jóvá a magyar vasút és a magyar Volán, tehát a közösségi kötöttpályás közlekedés és a közösségi autópályás közlekedés tekintetében" – nyilatkozta Lázár János építési és közlekedési miniszter a Vasutasok Szakszervezete a XX. tisztújító kongresszusán. A politikus nem titkolta: a körülbelül 8500 kilométer hosszú vasúthálózat felén csökkentett sebességgel közlekedhetnek a vonatok, a járműpark 50 éves, a dolgozók átlagéletkora is hasonló. Szerinte két út áll a vasút előtt: vagy így marad minden, vagy nekilátnak az átalakításnak.
Ehhez több milliárd dollárnyi pénz kell, amihez Lázár János szerint megvannak a források a nemzetközi pénzpiacon vagy a szakmai befektetők körében. A járműpark felújításánál a kormány már nem számít a német Siemens cég közreműködésére, mert mint ahogy fogalmazott, már nem barátkozunk velük.
Az ATV tudósítása szerint elhangzott, hogy nem tervezzük, hogy Siemens járműveket vásárolunk. Tavaly a több mint 100 mozdony beszerzéséről szóló tendert a Siemens nyerte. Hogy pontosan mi lesz ezzel a közbeszerzéssel, nem tudni, Lázár ennyit mondott az ügyben: "Eddig, aki a magyar kormánynak, illetve Magyarországnak szállított járművet, azok alapvetően rendben vannak, legyen szó a Siemensről, Stadlerről vagy bármilyen más járműről. A jövőben felülvizsgáljuk az együttműködéseinket" – tette hozzá.
A mozdonyoknak körülbelül a harmada, a vasúti kocsiknak körülbelül a negyede, a motorvonatoknak pedig körülbelül az ötöde jelenleg nem üzemképes és nem állítható forgalomba. A Közlekedő Tömeg Egyesület egykori alapítója szerint egy országos vasútfejlesztéshez nélkülözhetetlen a budapesti vasúti kapacitások bővítése.
"Budapest a kulcsa a távolsági közlekedésnek, a távolsági vonatoknak, szinte mindegyike Budapesten kezdődik, vagy végződik, vagy azon halad át, itt mindenképpen kapacitásfejlesztésre van szükség, és enélkül nem lehet vidéken távolsági közlekedést fejleszteni" – mondta Gyöngyösi Máté az egyesület szakértője.
