Bosszúértékelések a KRÉTA-ban - Tanárok egzisztenciája forog kockán a névtelen vélemények miatt
29/05/2025 07:12
| Szerző: Klubrádió
Elégedetlen szülők és diákok élnek az anonim online kérdőív lehetőségével, hogy elégtelen osztályzatok vagy személyes sérelmek miatt tegyenek közzé rendkívül negatív értékeléseket a tanárokról. Ezek a visszajelzések komoly egzisztenciális fenyegetést jelenthetnek a pedagógusok számára, mivel a tanulói és szülői vélemények befolyásolhatják a teljesítményértékelésüket és ezáltal a havi fizetésüket is - írja a Népszava.
Két hete indult el a pedagógusok online értékelése a KRÉTA rendszerben elérhető, anonim kérdőív segítségével. A Népszava értesülései szerint számos tanár már szembesült azzal, hogy a névtelen kitöltők a lehető legalacsonyabb pontszámokat adták nekik. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) már korábban is figyelmeztetett, hogy az anonim kérdőív lehetőséget adhat a személyes sérelmekből fakadó elégedetlenségnek vagy akár a bosszúnak, így megkérdőjelezhető, mennyire lesznek valósak és értékelhetők az eredmények, amelyek alapján a munkáltatók megítélhetik egy-egy pedagógus teljesítményét.
Nagy Erzsébet, a PDSZ ügyvivője megerősítette a lapnak, hogy számos visszajelzést kaptak tanároktól, akik szerint valóban megjelentek a "bosszúértékelések", például elégtelen osztályzatok vagy más személyes sérelmek miatt. Az érdekképviselet szerint ez nemcsak a pedagógusok önértékelését ronthatja, hanem egzisztenciális fenyegetést is jelenthet, hiszen a tanulói és szülői vélemények figyelembe vehetők a teljesítményértékelés során, ami közvetlenül befolyásolhatja a havi illetményüket.
A június 2-áig elérhető kérdőíveken az általános iskolákban a szülők, a középfokú iskolákban pedig a diákok adhatnak visszajelzést. A kérdések többsége 1-től 5-ig pontozható, de a diákok két esetben szöveges választ is megadhatnak. A kérdések többek között a pedagógus felkészültségére, megértésére, jó szándékára, a tananyag érthető magyarázatára, a határidők betartására, az órai hangulatra, valamint a szülőkkel való segítőkész és együttműködő viszonyra vonatkoznak.
Az Oktatási Hivatal válaszában jelezte, hogy az iskolaigazgatók felelőssége és mérlegelési jogköre a szülői és tanulói kérdőívek eredményének körültekintő figyelembevétele az értékelés során. Egy budapesti iskolaigazgató a lapnak elmondta, náluk is előfordultak irreálisan negatív értékelések. Hozzátette, hogy a diákok és szülők által beküldött véleményeket nem kötelező figyelembe venni a teljesítményértékelés során, és ők most nem is fogják. Az igazgató hangsúlyozta, hogy senkit nem fognak a "fejlesztendő" kategóriába sorolni, mert attól tartanak, hogy ez elbocsátásokkal járna.
Fizetés teljesítmény alapján
Ebben a tanévben vezették be a pedagógusok új teljesítményértékelő rendszerét, amely számos szempontot figyelembe vesz, mint például a kompetenciamérések eredményei, az érdemjegyek alakulása, az érettségi eredmények, az óralátogatások és a tanfelügyeleti értékelések tapasztalatai. Emellett a pedagógusoknak három egyéni teljesítménycélt is meg kellett határozniuk. Az értékelés során 100 pont szerezhető: a 80 százalék vagy afeletti eredményt elérők kiváló teljesítményűek, az 50-79 százalékot teljesítők átlagos teljesítményűek. Azok, akik 50 százalék alatti eredményt értek el, a fejlesztendő teljesítményű csoportba kerülnek. Az iskolaigazgatóknak június 30-ig kell elkészíteniük a teljesítményértékeléseket.
Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint továbbra sem tudni, mennyi pluszjuttatásra számíthatnak a jövőben a kiváló teljesítményű pedagógusok, mivel ennek fedezete még a jövő évi költségvetés tervezetében sem jelent meg.
(Népszava)
