„1%
A lényeg

A vezérigazgató az M1-en közölte: nincs kormányzati befolyásolás a közmédiában

23/11/2021 18:09

| Szerző: Klubrádió

A közmédiát működtető Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. vezérigazgatója, Dobos Menyhért az M1-en kijelentette, hogy „a magyar közmédiában komoly kontrollmechanizmus működik”. Azzal kapcsolatban, hogy érzékelt-e politikai befolyásolási kísérletet a közmédiában, Dobos felhozta, hogy 2018 telén ellenzéki ellenzéki képviselők fel akarták olvasni a követeléseiket a tévében. Arról speciel nem beszélt, amikor egyik szerkesztőjük közölte: ebben az intézményben nem az ellenzéket támogatják, és akit ez váratlanul ér, az menjen haza.

Dobos Menyhért abból az alkalomból szólalt meg az M1-en, hogy Magyarországon járt az ENSZ szólás- és véleménynyilvánítás szabadságának védelmét vizsgáló Irene Khan, aki újságírók és médiaszakemberek mellett találkozott a közmédia vezetőivel, így vele és Papp Dániellel, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezérigazgatójával is.

Dobos megnyugtatta a nézőket, hogy hiteles képet adtak az ENSZ-nek a közmédia működéséről. Ezt a kemény kérdéseiről híres riporter, Fábián Barna sem kérdőjelezte ezt meg. 

A vezérigazgató szerint elsősorban a törvényi háttérről beszéltek, és jelezték, nagyon komoly kontrollmechanizmus működik a közmédiában, mivel a kuratóriumot a parlament választja paritásos alapon, és működik a Közszolgálati Testület is, benne különböző társadalmi és kulturális szervezetek képviseleteivel.

A műsorban az sajnos nem hangzott el, hogy a Közszolgálati Közalapítványban is fideszes többség ül, a médiahatóság és annak Médiatanácsa pedig totális kormánypárti irányítás alatt áll tizenegy éve, és a kormánytöbbség várhatóan még a választások előtt újabb kilenc évre bebetonozza a hatóság új elnökét (ugyanis épp nemrég mondott le Karas Monika előző elnök, akinek utódát így még ez a parlament választhatja meg).

Viszont Dobos felelevenített egy kritikus kérdést, amelyet állítása szerint nagyon frappánsan meg is válaszolt. Khan azt kérdezte tőle, érzékelt-e politikai befolyásolási kísérletet a közmédiában, és a vezérigazgató tudott példát mondani. 

Ahogy a 444 összeszedte: nem az elhallgatott ellenzéki tüntetésre és előválasztásra, a dühöngő Bende Balázsra, vagy a bediktálásra nyilatkozó Lomnici Zoltánra gondolt, és nem is arra, hogy konkrét dokumentumok bizonyítják a kormánypárt közvetlen politikai befolyását a közmédiában. És nem arra, amikor meghamisították Hadházy Ákos sajtótájékoztatóját. Még csak nem is azt, amikor ugyancsak Bende Balázs közölte: „ebben az intézményben… nem az ellenzéki összefogást támogatják. Ha ez a kijelentés valakit váratlanul ér, az most menjen haza.”

Nem, Dobos Menyhért egy másik esetről beszélt. „Bizonyára emlékeznek a kedves nézők, hogy néhány évvel ezelőtt ellenzéki képviselők betörtek a székházba, és be akarták olvasni a követeléseiket. Szégyen volt ez a magyar demokrácia történetében” – válaszolta a vezérigazgató, aki szerint a jelentéstevőt is meglepte az eset, ami már bírósági fázisba érkezett.

A vezérigazgató sietve jelezte, nagyon készülnek a választásokra: „a hagyományoknak megfelelően” létrehozzák a közmédia választási irodáját, amelynek három tagját a Duna Médiaszolgáltató, másik hármat az MTVA delegálja majd, ami nyilvánvaló biztosítéknak látszik a pártatlanságra. Arról, hogy a 2018-as választás előtt távol tartották az ellenzéki politikusokat és független szakértőket a csatornától, és ezt az Alkotmánybíróság is megállapította, szintén nem esett szó.

(via 444, kiemelt kép: MTI/Mohai Balázs)