„Támogassa
Esti gyors

Tanulópénz – Rózsa Péter jegyzete

5/10/2023 18:03

| Szerző: Rózsa Péter/Klubrádió

Ha a szegregáció gyanúja miatt pénzt von el az iskoláktól, vajon átfutott-e az agyán, hogy tovább rontja éppen azok helyzetét, akik eleve hátrányos körülmények között élnek. A gyerekeik még rosszabb körülmények között tanulhatnak majd. Nem elvenni kellene itt, hanem adni.

2023. október 05. Esti gyors-részlet (2023.10.05. Rózsa Péter jegyzete)
03:00
00:00

Kevesebb pénzt kap a következő tanévben az az általános iskola, amelyiknél egy osztályban magasabb a hátrányos helyzetű tanulók aránya, mint az adott településen vagy körzetben. Erről szól a közoktatást felügyelő belügyminiszter legújabb  törvénytervezete. Azzal indokolta ezt a lépését, hogy az EU-s normáknak megfelelendő, vissza kell szorítani a szegregációt az oktatásban. Ez nagyon nemes cél, az eszköz viszont nagyon NER-es. Pénz és pénz.

Akkor számoljunk. Üljük körül a tantestület tagjaival az asztalt a tanáriban és osszunk, szorozzunk. Az igazgató értesíti a polgármestert, lenne kedves pontosan megmondani, mennyi hátrányos helyzetűnek számító 6-14 év közötti gyerek él az adott körzetben. A polgármester nem fog ennek örülni, mert amennyiben ez az arány magas, igen rossz fényt vetne rá és az egész településre, ha meg alacsony, akkor meg minek ezzel foglalkozni. Ezután a tantestület egyenként megvizsgálja kik azok a gyerekek, akik ilyennek számítanak. Ez sem egy fáklyás menet, mert mi alapján és hogyan? Talán bekérik a szülőktől a jövedelemigazolásokat? Testsúly szerint; a soványak hátrányos helyzetűek, a közepes kondival bírók jók, a kövérek meg baromi gazdagok? És utána évfolyamonként lehetőleg olyan összetételű osztályokat kreálnak, hogy az arányosság ne sérüljön.

Lássuk be, ez legalább olyan primitív módszer, mint a kormány részéről az, hogy mindent árunak tekint, az egész társadalmat meg egy zsibvásárnak, ahol embereket, helyzeteket pénzért adhatnak vehetnek. Meg kell felelni valamely EU-s elvárásnak? Lássuk mibe kerül? Nem tetszik valakinek a szövege, viselkedése, büntessük meg pénzre, mint Kövér László teszi rendre az ellenzéki képviselőkkel, millió forintokban mérve. Pintér egyébként nagyon belemerülhetett a számmisztikába, hiszen a minap éppen azt találta ki, hogy nem kell közölni azokat a számokat a tankerületeknek, amelyek megmutatnák, éppen hány tanár mondott fel a státusztörvény miatt. Zavaróan nagyok ugyanis a számok, a kormányt nagyon zavaróan nagyok, jobb tehát elhallgatni, mint a távozás okát megszüntetni.

Térjünk vissza a belügyér mai törvényjavaslatához. Ha a szegregáció gyanúja miatt pénzt von el az iskoláktól, vajon átfutott-e az agyán, hogy tovább rontja éppen azok helyzetét, akik eleve hátrányos körülmények között élnek. A gyerekeik még rosszabb körülmények között tanulhatnak majd. Nem elvenni kellene itt, hanem adni. Hogy honnan? Hát onnan, ahová számolatlanul nyomják át a közpénzjellegüket elveszítettnek hazudott vagyonokat. És ahol éppen ezért a többszörösen kiváltságos, éppen, hogy nem hátrányos helyzetű lakájok élnek. És nem kell hozzá sok, elég, ha Pintér rájuk mérve is alkot egy törvénytervezetet. Persze az nem a szegregációról, hanem a mértéktelen meggazdagodásról kellene, hogy szóljon.

Papnövelde (Eötvös Loránd) utca 4-6. ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, tanévzáró. 1960.
 
Papnövelde (Eötvös Loránd) utca 4-6. ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, tanévzáró. 1960.
Fortepan / Nagy Gyula
 

Rózsa Péter jegyzete az Esti gyors 2023. október 5-i adásában hangzott el.