„Köszönjük,
Reggeli gyors

Szakértő: Nem ismerjük a teljes gyár igényeit

21/02/2023 11:13

| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba

"Egyes becslések szerint a gyár működése Magyarország jelenlegi energiaimportját 50 százalékkal növelné meg" – véli Dedák Dalma. A WWF környezeti szakértője szerint az összes fázis környezeti igényeit ismernünk kellene ahhoz, hogy megítélhessük, megéri-e ekkora gyárat építeni Magyarországon.

2023. február 21. Reggeli gyors - részlet 23.02.21. Dedák Dalma
07:23
00:00

Tízpontos javaslatcsomagot állított össze a WWF Magyarország a hazai akkumulátorgyárak telepítésével kapcsolatban. A környezetvédelmi szervezet abban bízik, hogy ezek mentén érdemi szakmai egyeztetés indulhat a civilek és a döntéshozók között a témában, és teljesüljön a Magyarország Alaptörvényében foglalt felelősségvállalás.

"Fontos lenne azt is megvizsgálni, hogy Magyarországon a telepítési helyeken rendelkezésre állnak-e azok a természeti erőforrások, amelyek a gyárak működéséhez elengedhetetlenek" – mondta a Reggeli gyors keddi adásában Dedák Dalma. A WWF Magyarország környezetpolitkai szakértője szerint Magyarországon létrehoztak egy úgy nevezett Akkumulátor Iparági Stratégiát, amelynek a környezeti értékelése nem készült el, pedig ezt jogszabály írja elő. Dedák úgy véli, e dokumentum pótlása a további lépésekhez elengedhetetlen.

Azzal kapcsolatban, hogy a debreceni CATL minden korábbinál szigorúbb feltételek mellett kapott környezethasználati engedélyt, elmondta, ez az első fázis megvalósítására vonatkozik. Az, hogy a teljes gyár, az összes fázis létrejöttének, és működésbe lépésének milyen környezeti igényei lesznek, még mindig nem lehet tudni.

"Aggasztó, mivel Debrecen talajvízszint-süllyedése miatt a terület kiszárad" – tette hozzá. Ez ár- és belvízvédelmi szempontból kockázatokat jelent. A CATL gyár esetében a vízhasználat nagyon fontos kérdés, ezért is lenne indokolt a létesítmény összes fázisának együttes vízigényét ismerni.

Fontos lenne ismerni azt is, hogy milyen forrásból kap áramot a gyár. "Egyes becslések szerint a gyár működése Magyarország jelenlegi energiaimportját 50 százalékkal növelné meg" – tette hozzá.

A nyersanyagigény ugyancsak különös gondot jelenthet.

Elmondta, nem az akkumulátorgyárakkal van baj, szükség van rájuk, már csak a városi légszennyezettség csökkentése miatt is, a probléma a elégtelen környezeti hatásvizsgálatokkal van a létesítendő gyárak helyszínén és országosan.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/interjú Dedák Dalmával
2023.02.21., kedd 8:49
Riporter: Dési János