„Klubrádió“
Reggeli gyors

Nagykörúti felújítás – Mérnökökre kellene bízni

9/07/2019 10:52

| Szerző: Klubrádió

Óriási dugókat, ezzel pedig rengeteg bosszúságot okoz a nagykörúti villamospálya felújítása. Pedig meg kell csinálni, csak valószínűleg nem így.

2019. július 09. Reggeli gyors - részlet 19.07.09. Orosz Csaba
06:24
00:00

Fél Budapest azon bosszankodik, hogy miért kell minden évben toldozni-foldozni a nagykörúti villamospályát. Nem lehetne egyszer megcsinálni, de rendesen? Bármilyen furcsán hangozzék is, elsősorban nem műszaki problémáról van szó.

Orosz Csaba okleveles építőmérnök, közlekedési szakértő világított rá a lényegre. A szervezetlenség oka a politikában és a jogi környezetben keresendő. 2016-2017- ben változtak a közbeszerzési feltételek, szervezeti átalakítás folyt, ezért gyakorlatilag semmilyen komolyabb munkát nem lehetett elkezdeni, ezeket is most kell bepótolni. De nem lehet csak úgy, mert állandóan pénzhiánnyal küzd a főváros, csak annyi feladatot lehet elvégezni amennyire éppen van fedezet. Hiába zárnak le egy 3 kilométeres szakaszt, ha csak 800 métert lehet a rendelkezésre álló pénzből megjavítani, a következő 800 méterért jövőre ugyanúgy le kell zárni azt a szakaszt.

Az is politikai döntés kérdése, hogy mikor történjék a javítás. Kisebb karbantartási munkákat éjszakánként el lehetne végezni, de villamosnak éjszaka is járnia kell, ezért ez a lehetőség kiesik. Célszerűnek látszik a nyári munka, mert akkor van iskolaszünet, de műszaki szempontból nézve a 35 fokos hőség nem alkalmas a pályaépítésre, javításra, arra a 10-20 fok lenne alkalmas.

Az egész munkafolyamatot 5-6 évre előre kellene megtervezni a műszaki optimum eléréséhez, de melyik városvezetés az, amelyik erre képes és hajlandó?

Orosz Csaba tehát úgy értékeli a helyzetet, hogy a mérnökökre kellene rábízni a felújítás megtervezését, kivitelezését, mert ilyenre mindig szükség lesz, hiszen a körúti villamosok majdnem annyi utast szállítanak, mint amennyien egy metróvonalon utaznak. Kevesebb politika, kevesebb jogi herce-hurca, több rugalmasság, több pénz, és a műszaki szempontok elsőbbsége, ezek lennének a megoldás kulcsai. Nem kellene messzire menni jó példáért, elég lenne Bécsig.

Az interjút a fenti „lejátszás” ikonra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép:MTI/Mónus Márton.

Reggeli gyors
2019.07.09. 06:00
Műsorvezető: Dési János