Meleg János: Nézzük meg mi történt Újvidéken, nem lenne szabad hazardírozni a karbantartással
6/08/2025 10:38
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Vikár Anna Flóra
Pályahiba vagy mozdonyhiba is okozhatta a kisiklást Rákosrendezőnél, ettől függetlenül az látszik, hogy vannak bajok a karbantartási munkálatoknál. Meleg János szerint nem nehéz megtalálni, hol vannak a hibák, a kérdés csak az, lesz-e erre politikai szándék. A Jóisten és a sors egyelőre még az utazóközönséggel van – mondta a Vasutas Szakszervezet elnöke a Reggeli gyorsban arról, hogy a balesetekben még nem sérült meg senki.
A Közlekedő Tömeg már a baleset előtt arról írt, kontármunkát végeztek a terepen: "Rossz minőségben, lassan és drágán dolgozott a MÁV Rákosrendező állomás karbantartásán. [Az] átadott munka után pályahibák sokasága – törött és hiányzó kapcsolószerek, vágánygeometriai hibák – tanúsítja, hogy a legelemibb műszaki elvárásoknak sem felelnek meg az elvégzett javítások". A felújítás ráadásul öt héten át tartó teljes vágányzárral járt, 3 milliárd forintért szűk 2 km vágány és néhány kitérő kicserélése, valamint a felsővezeték javítása történt meg, ami jó minőségű munka mellett is "megkérdőjelezhető teljesítmény".
Pályahiba vagy mozdonyhiba is okozhatta a kisiklást, a vizsgálati eredményről még nincs információm – mondta Meleg János, a Vasutas Szakszervezet elnöke a Reggeli gyorsban, aki szerint ugyanakkor a karbantartási munkák minőségével valóban baj van, nem véletlen, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter vizsgálatot rendelt el különböző beruházások és karbantartások esetében.
Az nincs rendjén, hogy kiadnak egy csomó pénzt és aztán félig kész vagy épp nagyon rossz állapotban lévő vasúti pályaszakaszt adnak át, ennek meg kell találni a felelősét – mondta Meleg, aki szerint ez nem lenne nehéz, hiszen az elmúlt években mindig egy nyertese volt a pályázatoknak, lehet tudni, melyik társaságoknál kell keresni a hibát, a kérdés csak az, lesz-e erre politikai szándék.
Nem lenne szabad azzal hazardírozni, hogy kispórolunk bizonyos folyamatokat. Nézzük meg, mi történt Újvidéken – figyelmeztet a szakszervezeti vezető. Ha bizonyos közlekedésbiztonsági szempontokat megszegnek a beruházások során, nem szabad rákényszeríteni a műszaki átvételt a szakemberekre, azzal a felkiáltással, hogy ezen a vonalon akkor is el kell indulnia a vonatoknak, ha az csak 80 százalékosan készült el. A Jóisten és a sors egyelőre még az utazóközönséggel van – mondta Meleg arra utalva, szerencse, hogy az eddigi balesetekben nem sérült meg senki.
Az elmúlt egy-két évben és különösen a nyári szezonokban folyamatosan érkeznek aggasztó hírek a vasúti közlekedésről: balesetek, széteső szolgáltatás, már-már abszurdba hajló történetek. Meleg szerint egyszerűen az történik, hogy azok a problémahalmazok, amelyek az elmúlt években keletkeztek, a fejlesztések, beruházások elmaradásának hatásai mostanában kezdenek kicsúcsosodni.
A teljes interjút meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva.
(Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a beszélgetés meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025. augusztus 6., szerda 7:40
Riporter: Para-Kovács Imre
