Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
A lényeg

Spohn: Az államnak arra sikerült hitelt felvennie, amit az elmúlt 15 évben a költségvetésből kellett volna beletenni a vasútba 

28/07/2025 12:49

| Szerző: Klubrádió

Minden belső banki jóváhagyáson átesett a MÁV egymilliárd eurós, azaz csaknem 400 milliárd forintos hitelkérelme az Európai Beruházási Banknál (EBB), már csak az igazgatótanács hivatalos döntése hiányzik – írj a G7. Spohn Márton közlekedési szakember szerint az államnak arra sikerült felvennie a hitelt, amit az elmúlt 15 évben a költségvetésből kellett volna beletenni a vasútba. 

2025. július 28. A lényeg - Spohn Dávid 2025.07.28.
01:09
00:00
Az EU-tagállamok tulajdonában álló bank igazgatótanácsa jellemzően rábólint azokra a hitelkérelmekre, amelyeket a menedzsment támogat, így a jóváhagyás már csak formalitásnak tűnik - írja a gazdasági portál. A Szabad Európa szerint Kollár Kinga, a Tisza Párt EP-képviselője is támogatta a projektet, erről levélben tájékoztatta a bankot, amit ő maga is megerősített.

Ez azért is figyelemre méltó, mert Lázár János korábban azzal vádolta a Tisza Pártot, hogy a hitel ellen kampányol. A hitelt a MÁV veszi fel, az állam ugyanennyi önerőt biztosít, így 800 milliárd forintos vasúti felújítási program indulhat, amit Lázár az egyik legnagyobb fejlesztésnek nevezett, valójában azonban elsősorban elmaradt karbantartások pótlásáról van szó. A kormányhatározat pályafelújításról és közlekedésbiztonsági beruházásokról szól, a miniszter által említett 490 kilométeres központi irányítási bővítés nem szerepel benne.

A Szeged–Cegléd vonalról szóló kijelentések sem fedik teljesen a valóságot: csak részleges második vágány és sebességnövelés valósul meg. A költségek és a tervek is folyamatosan változnak: a bank honlapja 868 milliárd forintos projektről beszél, míg Lázár korábban 800 milliárdot említett. Az együttműködés az EBB-vel a jóváhagyás után sem lesz zökkenőmentes, mivel a bank szigorúan ellenőrzi a közbeszerzések átláthatóságát és nyitottságát. Kérdéses, hogy a magyar piacon létezik-e valódi verseny, hiszen a legnagyobb projektek eddig szinte kivétel nélkül Mészáros Lőrinc érdekeltségéhez kerültek. Az EBB nehezen fogadná el, ha a 800 milliárdos csomag túlnyomó része ismét a V-Hídhoz kerülne, különösen, ha közben az árak is elszállnak. Márpedig a magyar vasútépítések drágábbak a nemzetközi átlagnál: a Budapest–Belgrád vonal hazai szakasza 25 százalékkal költségesebb, mint a szerb, miközben idehaza csak 160 km/h sebességre épül a pálya.

Nem fejlesztésre, hanem a vasúti pályák karbantartására fogja költeni a MÁV az Európai Beruházási Banktól kapott hitelt - így kommentálta az eseményeket a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja. Spohn Márton szerint az ilyesmit költségvetési pénzből kellene megoldani. Ettől függetlenül fontosnak tartja, hogy bizonyos vonalakon gyorsabban mehetnek majd a vonatok, maguk a javítások azonban a szokottnál szerinte lassabban lesznek kész.