Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
A lényeg

Megszünt a nyomozás a keletinél kisiklott vonat ügyében

5/08/2025 17:42

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Vikár Anna Flóra

A jelenlegi állás szerint senkit nem terhel büntetőjogi felelősség a tavaly augusztusi baleset miatt.

A rendőrség lezárta a nyomozást annak a tavalyi vonatbalesetnek az ügyében, amikor is egy InterCity hét kocsijából öt kisiklott a Keleti pályaudvarnál. A vizsgált cselekmény nem bűncselekmény – ez lett a tanulság, vagyis jelen állás szerint senkit nem terhel felelősség az eset miatt – írta meg a 24.hu.

Tavaly augusztus 25-én történt, hogy a Kolozsvár felől Budapestre tartó Claudiopolis InterCity kisiklott. Senki nem sérült meg, ami annak köszönhető, hogy a szomszédos vágányon épp befutó Tokaj IC vezetője vészfékezéssel el tudta kerülni az ütközést. A műszaki mentés miatt ugyanakkor másfél napig nem tudott vonatokat fogadni a pályaudvar.

A MÁV két nappal az eset után közölte, hogy a balesetben szerepet játszott egy váltó, de nem volt egyből világos, hogy az ok vagy az okozat volt.

Később a jelenleg az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz tartozó Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) azt közölte, megállapítható, hogy mindkét vonat lezárt vágányúton, jelzőkezeléssel haladt be az állomásra.

"A 74-1 sz. vonat vágányútjában fekvő 4 sz. átszelési kitérőben a vonat érkezési irányából érintett mindkét csúcssín simult a tősínhez, ezért azon a mozdony és az első 5 kocsi kerekei a pályát elhagyták. A mozdony kerekei utóbb visszatértek a pályára úgy, hogy azzal a mozdony a szomszédos – a 656-1 sz. vonat számára kijelölt – vágányra került. A 656-1 sz. vonat mozdonyvezetője a még mozgásban lévő, de már kisiklott kocsikat észlelve gyorsfékezéssel megállította a vonatát körülbelül 50 méterrel az ütközés előtt"

– közölte a KBSZ.

A baleset oka a KBSZ szerint az, hogy:

"a 4/a sz. váltó egyik csúcssínjét annak mozgató rúdjához rögzítő csavarok eltörtek, ennek következtében a váltó állításakor az állítórúd a csúcssín tényleges mozgatása nélkül a vágányúthoz szükséges végállásba került, így a biztosítóberendezés a váltót helyes állásúnak érzékelte a két simuló csúcssín ellenére."

A váltót egyébként a MÁV pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettesének közlése szerint a baleset előtt július 30-án ellenőrziték utoljára, akkor pedig még nem volt semmi baj vele. 

Közben a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) Közlekedésrendészeti Főosztálya büntetőeljárást indított vasúti közlekedés veszélyeztetése bűntett gyanúja miatt.

A 24.hu információi szerint számtalan tanút, köztük mozdonyvezetőket és karbantartókat is kihallgattak, továbbá számos szakértőt bevontak, az eredmény pedig mostanra az, hogy senkit nem terhel büntetőjogi felelősség az ügyben.

Azt, hogy megalapozott volt-e a rendőrségi vizsgálatot megszüntető határozat egyébként az ügyészség még megvizsgálhatja.