Köszönjük, hogy támogattak minket.
Megbeszéljük...

Meleg János: Lehet budiprogramot indítani, de ennyi pénzből nem lehet vasutat csinálni

9/06/2025 16:59

| Szerző: Klubrádió

Ennyi pénzből nem lehet jobb vasutat csinálni, plusz pénz helyett pedig még forrásokat is vontak ki a rendszerből - mondta a magyar vasút hétvégi összeomlásáról a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a Megbeszéljük című műsorunkban. Szerinte nem a miniszter személye a legfontosabb kérdés. Meleg János hangsúlyozta, hogy az elmúlt időszakban sok jó szakember elhagyta MÁV-ot, a minisztériumból történő kézivezérlés pedig nem tesz jót a működésnek.

2025. június 09. Megbeszéljük - Meleg János 2025.06.09.
14:56
00:00
A magyar vasúti közlekedés állapota elérte az összeomlás szintjét – mondta Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke. Meleg úgy fogalmazott: ez már nem átmeneti zavar, hanem egy hosszan tartó, rendszerszintű összeomlás, ami bármikor bárhol megismétlődhet az országban.

A szakszervezeti vezető szerint a helyzet súlyosbodásához az is hozzájárult, hogy az elmúlt időszakban „kivonták a forrásokat” a vasútból, és "eltűntek a szakemberek, akik javíthattak volna a működésen". Meleg úgy véli: ha nem küldték volna el őket, vagy jobb körülményeket biztosítanak számukra, a rendszer legalább stabil maradhatott volna.

A közlekedési miniszter, Lázár János felelősségéről Meleg úgy nyilatkozott: „Nem csak rajta múlt, de rontott a helyzeten.” Szerinte Lázárnak eleve nem volt forrás a kezében, és a szakmai háttér is hiányzott. A miniszter politikusként definiálja magát, de Meleg szerint egy ilyen összetett rendszert szakmai csapat nélkül lehetetlen jól működtetni. „Most kézivezérlés van, ami a minisztériumból történik, az abszolút nem előremutat, a vezetők le vannak tompítva, a vezetők nem mernek döntéseket hozni".

Meleg János Vasutasok Szakszervezetének elnöke
 
Meleg János Vasutasok Szakszervezetének elnöke
Fotó: Klubrádió/Mátyus László
 

 

Az interjúban szóba került az is, hogy a jelenlegi vasúti működésben „pisiszüneteket” kell beiktatni, mert több motorvonaton a mellékhelyiségek nem működnek. „A vonat megáll, az utasok kimennek az állomásépületbe, elvégzik a dolgukat, majd visszaszállnak. De ezt nem jelölik a menetrendben, így nem is számít hivatalosan késésnek” – mondta Meleg, hozzátéve, hogy a miniszter valószínűleg ezekről a részletekről sincs tisztában.

Súlyos kritikát fogalmazott meg a vasúti rendszer „szétszervezéséről” is:  A legnagyobb probléma, hogy a vasutasok is egyre frusztráltabbak, pontosan azért, mert nem a váltókezelő vagy a jegyvizsgáló tehet arról, hogy késik a vonat, vagy összevisszaság van". Hozzátette: "ha valaki csődöt mondott, az a havária központnak az intézkedés csomagja, amit ebben az esetben meg kellett volna valósítani.Nem miniszteri bocsánatot kell kérni, hanem meg kell kérdezni, hogy a havária központnak például hogyan, hogy dolgoznak együtt ezek az emberek".

A helyzet javítására Meleg egyértelmű megoldást lát: a szakmai alapokra visszatérni, és újraépíteni egy hozzáértő, tapasztalt vasúti vezetői gárdát. Hangsúlyozta: nem feltétlenül minisztercserére van szükség, hanem működőképes, szakmai válságkezelésre. 

Korábban Vitézy Dávid azt írta ma Facebook-oldalán, hogy Lázár János utasítására a jelentősen késő vonatokat nem jeleníthetik meg a vonatinformációs rendszerben a továbbiakban. A Podmaniczky Mozgalom vezetője szerint erre azért került sor, mert a napokban számos egy óránál többet késő vonatról is beszámolt a közösségi oldalán. A mostani trükk lényege, hogy a vonatokat átszámozzák, így a rendszer nem mutatja őket, és nem látszanak későnek. Ebből következően az automatikus késésvisszatérítés sem működik.

A MÁV közleményben úgy reagált, hogy mindez hazugság, szerintük az átszámozás nem érinti a kompenzációt.

A szombati káosz után a MÁV nemcsak vasárnapra, hanem mára is 300 busszal készült. Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója azt írta, a Balaton körül 200, a fővárosi agglomerációt lefedve pedig 100 busz áll bevetésre készen. Hozzátette, bár bíznak abban, hogy nem lesz rájuk szükség, de ha mégis be kell vetni a buszokat, akkor akár gyorsítósávot is létrehoznak az M7-esen, ahol rendőri felvezetéssel közlekedhetnének.

Megbeszéljük/interjú Meleg Jánossal
2025.06.09., hétfő 16.15
Riporter: Szénási Sándor