„Klubrádió“
Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig

Komoly bajban lesznek az autósok, ha nem lesz nagyvonalú a kúttársaság

26/09/2019 07:03

| Szerző: Klubrádió

Nem állnak egyszerű feladat előtt a Shellnél rossz üzemanyaggal feltöltött autók gazdái, ha bizton meg akarják téríttetni a veszteségeiket. Bizonylatokra, számlákra, szakvéleményekre lehet szükségük, hogy bizonyítsák a félretankolás károsította a járművüket. És még ezek sem feltétlenül igazolhatják a cég felelősségét. Reményt nyújthat azonban számukra, hogy a társaság valószínű, nem szeretne újabb PR-katasztrófát magára húzni.

2019. szeptember 25. Élőben a városból 2.0-részlet/Interjú Zách Dániellel (19.09.25.)
24:19
00:00

Ritka tévedés miatt fájhat a feje vagy ezer autósnak. Múlt pénteken a Shell egyik budapesti töltőállomásán nem megfefelő üzemanyagot kaptak a kocsijukba, mert a Füredi úti egységnél előzőleg a cég munkatársai összekevrték a föld alatti tartályokat. A gázolajtartályba 95-ös oktánszámú ólommentes benzin, a benzinesbe pedig gázolaj került. Ezzel feltehetően komoly károkat okoztak sok autósnak, mert a nem megfelelő üzemanyagok tönkretehetik a motor több alkatészét.

Gyors és visszafordíthatatlan

Az elcserélt üzemanyagnak nagyon eltérő hatása lehet a benzines és a dízelautókban. Főleg utóbbiak modern változatai igen érzékenyek az e fajta tévedésre – vagyis ha gázolaj helyett benzint kapnak. Az üzemanyagrendszerük ugyanis olyan komponensekből áll, amelyeknek aktív szükségük van a gázolaj kenőképességére. Olyan rendkívül precízen illesztett mozgó alkatrészekről van szó, amelyek kenetlenül viszonylag gyorsan visszafordíthatatlan károsodásokat szenvednek – például a közös nyomócsöves turbó dízelmotorok magas nyomású szivattyúi – mondta Zách Dániel, a Totalcar.hu újságírója.

Ha egy ilyen összetevő károsodik, az több százezer forintos költséget jelent. Az autógyártók azonban az ilyen meghibásodások javításáért csak az egyik komponens cseréje esetén nem vállalnak felelősséget. Ennek oka, hogy a kenetlenség miatt attól lehet tartani, fémrészecskék váltak le az alkatrészről, és azok minden más elemet is károsítottak, és szennyezhetik az újonnan beszerelt szivattyút is.

Erre nincs garancia

A szakújságíró szerint az egyik igazán nagy kérdés így a következő hetekben az lesz az érintett autósok és a Shell között, hogy mekkora arányban került benzin a dízel autó tankjába, és mennyit ment gazdája a kocsival, mert ettől függ a motor károsodásának mértéke. Ha valaki szinte üres tartállyal gurult be a töltőállomásra, aztán a megtankolt kocsival közlekedett tovább, akkor bizton számíthat rá, hogy komolyan sérült az autó üzemanyagrendszere.

Az ilyen tulajdonosok abban bízhatnak, hogy a szakszervizben a teljes szétszerelés során minden alkatrészt gondos kicserélnek. A műhelyek egyébként felkészültek a hasonló problémákra, az egyetlen gond az autós szempontjából, hogy ezek nem garanciális javítások, vagyis a félretankolás miatt előállt hiba költségeit nem lehet bevasalni a márkaszervizen.

Akad némi remény

Ha pedig az autós a veszteségét a Shellel akarja megtéríttetni, első körben igazolnia kell, hogy a Füredi úton, és a megjelölt időszakban tankolt. Ha ez valahogy sikerült neki, például, mert hosszabb ideig meg szokta őrizni a kutakon kapott vásárlási bizonylatait – ami kevéssé életszerű – akkor azt is bizonyítania kell, hogy a tankolással összefüggésben valóban meghibásodott a járműve üzemanyagrendszere.

Ennek kimutatása sem lesz egyszerű feladat, és elsősorban nem azért, mert valószínű, hogy a szakszervízből számlát és/vagy szakvéleményt kell vinnie. Ha ugyanis egy autóban csak hónapok múlva jelentkeznek a problémák, már nyitott a kérdés, hogy tényleg a Shell hibájából bekövetkezett félretankolás okozta-e a károsodást.

Reményt nyújthat, hogy a cég számára nyilván az lenne az előnyösebb, ha olyan megoldás születne az érintett autósok problémájára, ami nem okoz számára újabb PR-katasztrófát – véli a szakújságíró. Ez azt is jelenti, hogy a járműtulajdonosok leginkább a Shell nagyvonalúságában bízhatnak, ám mivel ezer – részleteiben feltehetően eltérő – esetről van szó, az ügy rendezése várhatóan nem lesz rövid folyamat.

Zách Dániel hozzátette, az érintettek – akik egyelőre lépéskényszerben vannak, mert senki nem megy ki hozzájuk elbeszélgetni a Shelltől – akkor járnak jól, ha megkeres egy jogászt az ügyben.

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!

Élőben a városból 2.0/Interjú Zách Dániellel
2019. szeptember 25., szerda 13.00
műsorvezető: Fábián László