„Klubrádió“
Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig

Jó lesz nekünk az új MÁVAUT?

22/07/2020 15:52

| Szerző: Klubrádió

Gigantikus holding jön létre a MÁV és a Volán összevonásával, ami lehet jó is, mert megszűnhetnek a párhuzamosságok, de lehet rossz is, mert nem lesz verseny, szűkül a kínálat.

2020. július 22. Élőben a városból - részlet 20.07.22. Magyarics Zoltán
23:24
00:00

A rendszerváltás óta gondolkodnak azon, hogy ésszerűsíteni kellene a személyszállítást, össze kellene fésülni a vasút- és a busztársaságot. Eddig nem sikerült megoldania a feladatot egyetlen kormánynak sem. Az új kísérlet nem igazi összevonás. A MÁV is, és a Volán is marad állami tulajdonban, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alatt, ám a Volánbusz felett a MÁV gyakorolja a tulajdonosi jogokat. A busztársaságok korábban megyei, majd regionális szerveződésben dolgoztak, nemrég egyesültek országos vállalattá. Ami most történik, az tehát olyan, mint amikor régen két szocialista nagyvállalatot egyesítettek, már ami a méreteket illeti.

Magyarics Zoltán, a Regionalbahn.hu főszerkesztője kicsit szkeptikus, nem bízik abban, hogy az új formában hatékonyabbak lesznek a cégek. Fontos lenne a menetrendek összehangolása. Csakhogy ebből a szempontból mellékes a cégforma, a szolgáltatást az ITM rendeli meg. Fontos szerepet játszik még a Közlekedéstudományi Intézet, ahol például a vasúti mellékvonalak sorsával foglalkoznak, de ott meg lobbiérdekek érvényesülnek, úgy dől el, hogy valamelyik mellékvonal maradjon, vagy váltsák ki autóbuszos szolgáltatással. A hatékonyságnak ugyancsak fontos eleme lenne a tarifák egységesítése, a tarifaszövetség, ilyesmi volt a Budapesti Közlekedési Szövetség, de jóformán elhalt már. Lényeges ezen kívül a fizikai közelség. Ha a buszpályaudvar kilométerekre van a vasútállomástól, az utas nem könnyen száll át egyikről a másikra. Nyilvánvaló rendező elv lehetne, hogy ahol nincs vasút, mint mondjuk a Debrecen-Békéscsaba-Szeged vonalon, ott járjanak buszok, de ahol van, például a Balaton déli partján, ott talán nincs értelme egy Budapestre jövő buszjáratnak, amelyik ráadásul az autópályát használja, tehát nem megy be a közbeeső lakott területekre.

Egy szó, mint száz, ma még nem látszik, hogy mennyire válik be az ötlet, milyen hatása lesz a MÁV és a Volánbusz ilyen jellegű összevonásának – véli Magyarics Zoltán.

 
Forrás: Flickr.com.
 

S ha már vasút, szóba került a MÁV versenytársa, a RegioJet is, amely a hónap végén már szinte biztosan beindítja magyarországi szolgáltatását is. A Prágából Bécsbe közlekedő vonatok közül naponta kettő eljön Budapestig. Az osztrák és a magyar főváros között 9 euróért lehet utazni. A hagyományos szolgáltatók már 20 euró fölé szeretnének menni az árakkal, most, hogy a járvány után kezdenek visszatérni az utasok. A RegioJet ráadásul fedélzeti szolgáltatást is nyújt, ami a MÁV-nál most kezd csak visszatérni. Hosszú ideig nem volt a vonatokon büfé-, vagy étkezőkocsi. Most, talán a versenytárs megjelenések hatására a MÁV kezdi ismét visszavezetni a belföldi járatokon is ezt a szolgáltatást.

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán.

Élőben a városból
2020.07.22. 13:00
Műsorvezető: Fábián László