„Klubrádió
Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig

Hány autó fér még el az országban?

15/05/2021 09:49

| Szerző: Klubrádió/K.K.

Rohamosan nő a gépkocsik száma, egyre kevesebb a hely a parkolókban is, az utakon is. Az autósok egy része meghökkentően „vezet”, ám a közútkezelők is képesek veszélyt okozni.

2021. május 12. Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig (2021. május 12., szerda 13:00)
48:15
00:00
Műsorvezetők: Fábián László


Az, hogy hiányzik egy KRESZ-tábla, vagy éppen annyi van belőle egy oszlopon, hogy lehetetlen értelmezni mindet, szinte mindennapos tapasztalata annak, aki rendszeresen közlekedik. Szintén nem ritkaság, hogy egyik nap még innen egyirányú egy utca, a másik nap pedig az ellenkező irányból. Vajon miért? Aztán sok helyen előfordul, hogy egy kereszteződést épp a forgalom szabályozása tesz életveszélyessé, és ha valamilyen nyomásra változtatnak rajta, azzal még rosszabbat tesznek. Az ilyen bosszantó és veszélyes helyzetekre, tipikus baleseti okokra hívhatják fel a figyelmet a közlekedők az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület segítségével, amely a traffix.hu oldalon teszi közzé a furcsa eseteket. Rácz Tamás, az egyesület egyik alapítója és elnöke két témáról mondta el véleményét az Élőben a városból című műsorban.

Parkolás Budapesten
 
ParkolóóraMTI Fotó: Illyés Tibor
 

Parkolni, de hol?

Az egyik a parkolás. Tipikus probléma, főként Budapesten. Igaz, hogy egyre több a gépkocsi, már 4 millió fölött van a számuk, és egész egyszerűen nem férnek el. Nincs elég P+R parkoló, se mélygarázs. A parkolási lehetőség biztosítása forgalomszabályozó eszköz, de ezt a jellegét már elveszítette. A kérdés azért is merült fel most, mert a járvány miatt ingyenes a parkolás szinte mindenütt, de a veszély elmúltával ismét fizetős lesz. Gondolkodni kellene azon, hogy ugyanúgy működjék-e később, mint a járvány előtt, szinte adó módjára, ami az önkormányzatok számára bevételi forrás, és amit az autósok bekalkulálnak a költségekbe. Nem a közlekedők költségeinek növelése a megoldás, hanem a forgalom csillapítása. Azok az önkormányzatok, amelyek súlyos pénzeket szednek a parkolásért, abban érdekeltek, hogy bevételük legyen. Hogy azt a fizetős időszakot egy autós állja, vagy több, teljesen mindegy nekik.  Érthetetlen dolog a parkolási időkorlát eltűnése, eltüntetése. A jó, társadalmilag is hasznos cél az lenne, hogy 2-3 óránál többet ne töltsön egy parkolóhelyen az autó, el kelljen onnan vinni, hogy legyen másnak is hely. Például az a kényelmes megoldás, hogy távolról meghosszabbíthatja valaki a parkolási időt telefon segítségével, pontosan ez ellen a cél ellen hat. Az egész parkolási szisztéma rossz, állítja az egyesület elnöke, de az emberek tudomásul veszik, és nem hajlandók megérteni a lényeget: nem fér el ennyi autó és nem kell föltétlenül ennyi embernek autóznia.

 

Szabályok vannak, de minek?

A másik – kicsit hasonló - témakör a forgalom szabályozása lakó-pihenő övezetben. Ebben van sebességkorlátozás, ami maximum 20 kilométer/órát enged meg, korlátozott a tehergépkocsik forgalma, egyébként is csak az ott lakók hajthatnának be (kivétel persze itt is van), megállási várakozás korlátozás érvényes, és így tovább. Az egyesületben az a vélemény alakult ki, hogy miután ezeknek a korlátozásoknak, szabályoknak a betartását a kutya sem ellenőrzi, jó lenne az övezet kezdetét jelző tábla alá kiegészítő táblácskákat tenni, hogy a gépkocsivezetőket emlékeztessék a szabályokra. Az ötlettel azonban a Közlekedéstudományi Intézet szakemberei nem értettek egyet, mondván, hogy így is túl sok a tábla. (Tegyük hozzá őszintén, ebben van igazság.) Így tehát van egy szabályrendszerünk, amit sokan nem is ismernek, mert talán még sosem jártak ilyen övezetben, amit senki sem ellenőriz a tapasztalatok szerint. Akkor meg mit ér?

Forgalommal szemben, autópályán!

Az egyesület honlapján tehát ilyen kérdésekről, témákról lehet eszmét cserélni, bárki küldhet be fényképet, videót, esetleírást, ha valami olyasmit tapasztal, ami szerinte veszélyes, vagy minimum bosszantó. Például: ellentmond egymásnak a közlekedési lámpa és az ugyanott elhelyezett tábla jelzése. Vagy: a parkoló autóktól nem lehet látni az érkező gépkocsikat, ezért a zebrán átkelni felér egy öngyilkos kalanddal. Vagy: lehet szavazni az év körforgalmára, ami azért is érdekes, mert épp van most napirenden a többsávos körforgalmak megszüntetése, pedig az elmúlt években ezerszám épültek, csak úgy látszik, hogy nem tudtuk megtanulni a használatukat.

És a végére egy gyöngyszem az oldalról: Miért halad valaki forgalommal szemben egy autópályán? 1. Anyagi okokból. Rájön, hogy nincs pályamatricája, ezért visszafordul. Az „okosabb” fajta tolat a leállósávon. 2. Elnézte a lehajtót és nem akar elmenni a következőig, hisz az idő és pénz. 3. Tipikusnak mondható a navigáció vakon követése is. Itt a háttérben egy elavult térképbázis áll, amiből dolgozik az eszköz, a sofőr meg nem a szemének hisz, hanem a gépnek. Egyébként a közútkezelő kamerarendszere egyre hamarabb jelzi, hogy valaki a forgalommal szemben halad, de lehet, hogy a rendőr, vagy a közutas szakember már későn ér oda.

A műsort a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: traffix.hu

Élőben a városból
2021.05.12. 13:00
Műsorvezető: Fábián László