„Klubrádió“
Megbeszéljük...

Föld alatt is mehetnénk a repülőtérre

21/01/2020 18:19

| Szerző: Bolgár György

Köldökzsinór, vagy hagyományos vasút, metró a föld felett, vagy a föld alatt. Tessék választani! Hogyan szeretne eljutni a város közepéről Ferihegyre, kényelmesen, pontosan?

2020. január 21. Megbeszéljük - részlet 20.01.21. Molnár László
10:49
00:00

Számos tanulmányt készítettek már arról, hogy miként lehetne a legjobban megközelíteni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret, és ehhez milyen beruházásokra volna szükség. A szakemberek egyetértenek abban, hogy kötöttpályás megoldásra van szükség, mert rendkívül fontos, hogy az utasok kiszámítható idő alatt, pontosan érkezzenek akár a repülőtérre, akár a városba. A közúti közlekedés ezt nem tudja biztosítani.

A közelmúltban felmerült egy kínai megoldás, az úgynevezett köldökzsinór vasút, ami közvetlen összeköttetést biztosítana Ferihegy és például a Nyugati pályaudvar között. Ilyenre korábban nem gondoltak, mondta el Molnár László közlekedésgazdasági mérnök, mert a repülőtér forgalma évente néhány milliós volt, ami mellett biztosan nem lett volna gazdaságos a beruházás. Igaz, hogy az utasszám elképesztő mértékben nő, tavaly már 16 millió fölött volt.

Szóba került az M3-as metró meghosszabbítása is. Erre gondolva a metró úgy van megépítve, hogy folytatható akár az Üllői út alatt, akár felszínen, a vasút mellett. Utóbbi azért nem szerencsés, mert elkerüli a lakott területeket. Az egész metrós koncepció szintén nem tűnik gazdaságosnak, mert pár perces követési időkkel indítani a szerelvényeket Ferihegyről nem gazdaságos, addig fölösleges, míg a repülőtér köré nem épül föl egy városrész, ami pedig 15-20 percenként indul, az már nem metró. Molnár László szerint, ha metróra van pénz, akkor ezt a vonalat észak felé kellene meghosszabbítani, vagy a 4-es metrót dél felé, vagy a csepeli héveket kellene beljebb hozni, annak több értelme volna.

A szakember szerint annak van leginkább értelme, hogy a repülőteret egy átmenő vasútvonalhoz kapcsolják, a ceglédi vonalnak úgyis szűk a kapacitása, így az is bővülne.

Nagyobb léptékben nézve a dolgot: egy repülőtérnél a gazdaságos működéshez rendkívül fontosak a földi kapcsolatok. Minél nagyobb területet kell ellátnia, kommunikálnia kell a környezetével. Ferihegynek Szegeddel, Nagyváraddal, Debrecennel, Miskolccal is. Ezekről és más helyekről el kell jutni a repülőtérre. Ehhez megvan a vasúti hálózat, csak helyenként kicsi a kapacitása és nincs a közlekedés rendszerbe szervezve.

A megoldást Molnár László szerint itt kell keresni és nem csak a Ferihegy-Belváros tengelyt kell figyelembe venni.

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/H.Szabó Sándor.

Megbeszéljük
2020.01.21. 16:00
Műsorvezető: Bolgár György