„Vásároljon
Reggeli gyors

„Nincs többé független, közszolgálati funkciót betöltő rádió a magyar éterben”

12/04/2021 07:41

| Szerző: Csernyánszky Judit/Klubrádió

Az Euronews páneurópai hírcsatorna cikkében azt írja: a Médiatanács a Klubrádió frekvenciáját (ideiglenesen) olyan rádiónak ítélte, amely „Orbán Viktor miniszterelnökhöz közeli médiacsoporthoz tartozik”. Csernyánszky Judit lapszemléjében olvashatunk még a házi őrizetben lévő Bige László üzletemberről, Szijjártó Péter miniszter közvetítéséről oroszvakcina-ügyben a szlovákoknál, és a napokban koronavírusban elhunyt nagyszerű sportolóról, az olimpiai bajnok Igaly Diánáról is.

2021. április 12. Reggeli gyors / részlet, Csernyánszky Judit lapszemléje (21.04.12.)
05:15
00:00

Orbán Viktor miniszterelnökhöz közeli csoport kapta meg a Klubrádió frekvenciáját (ideiglenesen) – írja az Euronews, amely a Klubrádiót úgy jellemzi: Magyarország első független rádiója volt, és most az utolsó független adóként kényszerítették az online térbe. A döntés, amelyet a médiahatóság után a bíróság is megerősített, ismét annak a jele, hogy az Orbán-kormány által 2010 óta nyomás alatt tartott független sajtó teret veszített, mert a liberálisnak tekinthető, a kormánnyal szemben bátran kritikus rádió nem kapta vissza a frekvenciáját. Felidézik, hogy „a Fidesz által irányított” Médiatanács szeptemberben a médiatörvény állítólagos megsértése miatt nem hosszabbította meg a Klubrádió lejáró frekvenciáját és új pályázatot írt ki. Ez ellen az amerikai külügyminisztérium és az Európai Bizottság is szót emelt, utóbbi követelte a Klubrádió éterben maradását és a sajtó szabadságának visszaállítását. Christian Wigand európai bizottsági szóvivő sajtótájékoztatón még arról is beszámolt, hogy hivatalos levelet küldtek a magyar kormány állandó brüsszeli képviseletének, nyomatékot adva követelésüknek. Sőt, azt is kijelentette, hogy a magyar médiahatóság döntése erősen megkérdőjelezhető törvényi szempontból, és a magyar kormány köteles tiszteletben tartani az európai uniós alapértékeket, beleértve a szólás – és véleménynyilvánítás szabadságát, az információhoz jutás polgári szabadságjogát és az üzleti vállalkozás szabadságjogát. A francia AFP hírügynökségnek nyilatkozva a Klubrádió első számú vezetője, Arató András elmondta, törvénytelen lépésnek tekinthető, hogy a folyamatban lévő peres eljárás ellenére a Spirit FM nevű rádiónak ítélték a frekvenciát, még ha ideiglenesen is. Tulajdonosa, az ATV Média Csoport igyekszik fenntartani a függetlenség látszatát, pedig az ellenzéki hangokat erős kontroll alatt tartják a cégnél – fogalmazott. Az Euronews arról is szól, hogy a Magyar Újságírók Országos Szövetsége még februárban közleményt adott ki a Klubrádióról, amelyben nemcsak azt ismerte el, hogy az egyetlen közszolgálati funkciót betöltő rádió, de azt is, hogy nem sikerült a kormánynak kontroll alá vennie. A Riporterek Határok Nélkül szervezet sajtószabadsági nemzetközi listájának 23. helyéről 180 ország közül Magyarország a 89. helyre zuhant az elmúlt 11 évben Orbán Viktor újbóli hatalomra kerülése óta.

Igaly Diána váratlan tragédiája felett a nemzetközi sajtó sem tér napirendre, még a katari Gulf Times is megemlékezik az olimpiai-, négyszeres világ- és hatszoros Európa-bajnok legendáról a Reuters tudósítása alapján, közlik, hogy az 56 éves sportlövő a koronavírus áldozata lett. Ehhez kapcsolódóan a Johns Hopkins Egyetem elemzésére hivatkozva a cikk rögtön áttér arra, hogy harmadik hete változatlanul vezeti Magyarország a halálozási adatok alapján összesített nemzetközi listát. A cikk kiemeli a többi között, hogy Igaly Diána az athéni olimpián 100 lövésből mindössze 3-at tévesztett. Nem mellesleg 2005-ben Athén díszpolgárává avatták.

Tizenhét házkutatást tartottak Magyarország 10. leggazdagabb vállalkozójánál az elmúlt 2 évben, és azt mondja, arra akarták kényszeríteni, hogy adja el vállalkozásait Orbán-közeli oligarcháknak, de nem áll kötélnek – írja Bige Lászlóról a berlini székhelyű Business News Europe, a bne Intellinews. A műtrágyamágnás, akit egyébként „vörös bárónak” is hívnak a Nitrogénművek nevű vállalat Horn Gyula (MSZP) miniszterelnöksége alatt történt megvásárlása után, tavaly december óta peres ügyei miatt házi őrizetben van, és ha vétkesnek találják, tíz évet is kaphat. A Partizán Youtube-csatorna interjúja alapján is összeállított anyag arra is kitér, hogy Bige László Orbánnal szembeni konfliktusát tovább súlyosbíthatta, mivel finanszírozott egy tekintélyes közvéleménykutatást, amely szerint a jövő évi választást az egységes ellenzék akár meg is nyerheti. A cikk külön kiemeli, hogy Mészáros Lőrinccel, a miniszterelnök régi barátjával ellentétben ő semelyik üzletének alapításához vagy működtetéséhez nem kapott állami támogatást.

A Politico tekintélyes portál mellett számos médiumban foglalkoznak azzal, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a szlovák kormány segítségére sietve ígéretet tett a Szputnyik V orosz oltóanyag magyar laboratóriumi bevizsgálására.

Koronavírus - Oltás a Bács-Kiskun Megyei Oktatókórházban
 
Az orosz fejlesztésű Szputnyik V koronavírus elleni vakcina (hivatalos nevén Gam-COVID-Vac) a kecskeméti Bács-Kiskun Megyei Oktatókórház oltópontján 2021. február 21-én. Fotó: MTI/Bús Csaba

Végül nagyon röviden egy roppant hosszú elemzésről a nemzetközi szaktekintélynek számító Yascha Mounk politológus tollából, ami a Foreign Affairs tavaszi számában jelent meg. Szerinte a következő évtizedekben a demokráciák és diktatúrák közti versengésnek leszünk szemtanúi, és ha az Egyesült Államok nem ismeri fel ennek tétjét, akkor baj lesz. „Természetesen” a cikk Donald Trump volt elnökkel indul, és elsőként kerül képbe egyik legnagyobb híve, Orbán Viktor, majd jut el az írás az Európai Unió eddigi tétlenségéhez. Yascha Mounk figyelmeztet, a hagyományos diplomácia – a helyzet súlyossága miatt – nem fog működni, a versenynek nem kis ára lesz, de semmiképp sem lehet figyelmen kívül hagyni egy adott ország belpolitikáját.

Csernyánszky Judit lapszemléjét a cikk elején, a lejátszás ikonra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors
2021. április 12., hétfő 07.00