„Klubrádió
Reggeli gyors

Elégedetlen a dugókkal? Lesz ennél durvább is, hacsak

22/06/2021 11:56

| Szerző: Klubrádió

A közlekedési szakember szerint brutálisan megnőtt a járművek száma Budapesten és a környékén, ezért még a mostaninál is nagyobb dugók lesznek, amíg el nem kezdenek a városban átfogóan gondolkodni a közlekedésről.

Ekés András, mobilitási szakértő, a Mobilissimus Kft. ügyvezetője értékelte a Reggeli gyorsban azt az utóbbi hetekben kialakult versenyt, amely a mostani dugókat összeveti a jelenlegi budapesti közlekedési helyzettel.

2021. február 12. Esti gyors - részlet 21.02.12. Ekés András
07:30
00:00

Ha egy dugóban ülünk, az a szubjektív érzésünk, hogy ilyen dugó még sosem volt. De vajon van-e a dugóknak objektív meghatározása? Ekés szerint jóval több lett a kocsik és tehergépjárművek száma Budapesten és környékén, mint pár éve.

A fővárosban tíz év alatt 22%-kal lett több gépkocsi, ami 124 ezer új autót jelent, de Pest megyében még súlyosabb a növekedés: 40 %-kal van több autó, ami 168 ezer autót jelent. Összességében tehát 300 ezer új autó jelent meg. "Ha az új autókat sorba rakjuk, 1500 kilométernyi autót jelent, amiket valahogy el kell helyezni, miközben nem lett nagyobb Budapest, és nem lett összetettebb az úthálózat sem. "Szerencsére" - jegyezte meg. 

Egy városi úthálózat nem egy elszigetelt trendszer, hanem olyan hálózat, amibe ha belenyúlunk, annak komoly kihatásai lesznek, mondta a szakember. Igaz, most komoly dugók vannak, és hogy minden nyáron vannak, és mivel egyre több autós akarja Budapest és környékének úthálózatát használni, lesz még nagyobb is a dugó, állapította meg Ekés.

Az útjavításokat, felújításokat lehet jól csinálni, hogy minél kevesebbet érezzenek meg a felhasználók, de ez nem azt jelenti, hogy sok autóval gördülékenyen lehetne haladni, "mert erre a nagyvárosi környezet nem alkalmas". Azért van torlódás, mert szükségszerű, hogy komoly felújítások történjenek. De szerinte ez nem elég, ha csak állagmegóvások történnek, hanem "többnek, nagyberuházásoknak kellene történnie".

A szervezésen is lehet javítani, összehangolásban, hogy hogyan lehet alternatív módon közlekedni, hogyan váltsanak az emberek eszközt. "De ezek a valós alternatívák nem nagyon szoktak a gyakorlatban megjelenni".

Egy nagy város nem alkalmas arra, hogy megtöbbszörözött autószámot fogadjon, úgy, hogy közben se a parkoláspolitika, se a teherforgalom szabályozása, se a közterek újrafelosztása nem jár együtt a városfejlődéssel. "Amíg nincs paradigmaváltás, addig nem kell csodálkozni, hogy egy rakpart lezárás ilyen hatásokat vált ki".

Ezzel szemben Bécsben és Párizsban hosszú távú közlekedéspolitika van, ami összeér a városfejlesztéssel, vannak deklarált célkitűzések a környezetvédelem, a behajtás oldaláról, amitől kiszámítható lesz, hogy hol nem fog tudni, vagy hol fog tudni csak drágábban behajtani. Cserében közben intenzív közösségi közlekedésfejlesztés zajlik, mondta.

Itthon az agglomerációból nagyon kézenfekvő autózni, mert ez a legolcsóbb, sokszor a leggyorsabb és megbízhatóbb is, mint egy többátszállásos utazás.