Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
Reggeli gyors

Dögöljön meg a konkurencia - így működik most a kínai autóipar – Vége a német autóipar eddigi formájának

4/11/2025 09:21

| Szerző: Klubrádió

"A német autóiparnak, amilyennek mi ismerjük, annak körülbelül vége van" – idézte a Kieli Világgazdasági Intézet elnökét Várkonyi Gábor autópiaci szakértő Reggeli gyorsban, aki szerint a gazdasági modell alapjai rendültek meg, és a német márkák súlya látványosan csökkenni fog.

2025. szeptember 17. Reggeli gyors - Várkonyi Gábor 2025.09.17.
08:58
00:00
A szakértő szerint a német gazdasági modell három pilléren nyugodott: az olcsó orosz nyersanyagon, a végtelen kínai felvevőpiacon és a kelet-európai olcsó munkaerőn. "Ez a hármas tulajdonképpen megszűnt: nincs olcsó orosz nyersanyag, a német autóipart kiszorítják Kínából, és Kelet-Európa sem olcsó már" – mondta Várkonyi Gábor. Ez a folyamat szerinte gyakorlatilag "kinyírta a profitabilitást" a német autóiparban.

Várkonyi Gábor
 
Várkonyi Gábor
 

 

A szakértő úgy látja, mindezt tovább nehezíti, hogy közben zajlik a technológiaváltás is. "Az elektromobilitásban költségszinten és nyersanyagellátottságban sem tudunk versenyezni Kínával" – fogalmazott. Hozzátette, nem technológiai, hanem költségstruktúra-problémáról van szó: "A termékek továbbra is jók, az ágazat nehézségei a költségszerkezeten múlnak."

A magyar helyzetre rátérve Várkonyi úgy fogalmazott: "Most egy olyan fázisában vagyunk a gazdaságnak, ahol az áthelyeződő német gyártási kapacitásokért folyik a verseny a V4-ek között." Szerinte az Energiewende és a bürokrácia miatt Németország helyszínként túl drága lett, így a gyártás fokozatosan Lengyelországba, Csehországba, Szlovákiába és Magyarországra tevődik át. "A Mercedes például a teljes európai kapacitásának harmadát Magyarországról, Kecskemétről fogja biztosítani" – emlékeztetett.

A kínai autóiparról szólva azt mondta, az egész nem egy fenntartható pályán mozog. Olyan mértékű árzuhanás, deflációs nyomás és kíméletlen piaci verseny zajlik, hogy gyakorlatilag minden szereplő a túlélésért küzd. A logika egyszerű: az marad talpon, aki rövid idő alatt akkora gyártókapacitást és piaci részesedést tud kiépíteni, amely megkerülhetetlenné teszi a kínai gazdaságban – függetlenül attól, hogy közben épp profitot termel-e vagy sem.

Most ez a verseny határozza meg az egész ágazatot. A cél nem a nyereség, hanem az, hogy – nagyon csúnyán fogalmazva – "dögöljön meg a konkurencia": száradjanak ki az anyagi forrásai, és az erősebbek söpörjék be, amit a gyengébbek elhagynak. Ez már rendszer- és kormányzati szinten is komoly problémát jelent, hiszen az egymás alá vágott árakkal hosszú távon senki sem tud mit kezdeni. Ugyanakkor ez a stratégia rendkívül hatékony abban, hogy kiszorítsa a nyugati gyártókat a kínai piacról – ők ugyanis nem számíthatnak állami finanszírozásra a veszteségeik fedezésére. Így történhetett meg, hogy mindössze négy év alatt a korábban kétharmados nyugati piaci részesedés helyét kétharmados kínai dominancia váltotta fel – kevesebb mint egy autóipari modellciklus alatt.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)

Reggeli gyors/interjú Várkonyi Gáborral
2025.11.04., kedd 7.35
Riporter: Szénási Sándor