''Technológiai tiltásokkal nem lehet innovációt kikényszeríteni'' – Várkonyi Gábor az elektromos autók jövőjéről
17/09/2025 12:55
| Szerző: Klubrádió
Az utóbbi időszakban több nagy autógyártó úgy döntött, hogy visszavesz az elektromos átállással kapcsolatos ambíciózus terveiből. A fejlemények komolyan érinthetik a Magyarországra is települt gyártók helyzetét.
"Emellett van az Európa Unióban egy olyan szabályzat, ami lényegében a szén-dioxid kibocsátási kvótákat, tehát azokat a szinteket, amit egy-egy autógyártónak el kell érnie bizonyos időközönként, azt abban az irányban mozgatta, hogy a mostani rendszer szerint bizonyos mennyiség villanyautó értékesítése nélkül egyszerűen annyira nagy büntetéseket kell fizetni a belső égésű motoros autók értékesítése kapcsán, hogy minden egyes autógyártónak elemi érdeke, hogy ha megy, ha nem megy, piac forgalomba kell helyezni sok-sok elektromos autót. A jelenlegi állás szerint a 25% környékét nem képes elérni egy autómárka tisztán elektromos autók eladásából, akkor hiába keres egy raklap pénzt a belsőégésűekkel, ezt a raklap pénzt egy másik nagyobb raklap pénznyi büntetéssel honorálja az Európai Unió" - magyarázta a szakértő.

„Ez erős torzításokhoz vezet, tehát nem azt gyártjuk, és nem azt termeljük, amire organikus kereslet van, hanem azt, amit kitaláltak tulajdonképpen egy tervgazdaság jelleggel az Európai Unióban” – mondta Várkonyi Gábor autópiaci szakértő egy interjúban.
Várkonyi szerint az EU elektromos átállási stratégiája túlzottan merev, és figyelmen kívül hagyja a piac valós igényeit. Felidézte, hogy öt évvel ezelőtt még sokan magától értetődőnek tartották, hogy a 2020-as évek végére természetes módon szorulnak ki a belső égésű motorok, de ez a várakozás nem teljesült. „Most az a kérdés, hogyan megyünk tovább ebben az ügyben” – tette hozzá.
A szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy az EU 2035-re kitűzött határideje, amely szerint onnantól új belső égésű autót nem lehetne forgalomba hozni, egyedülálló a világban. „Így sem Kínában, sem az Egyesült Államokban nincs arról szó, hogy bármifajta technológiát tiltanának. Ez csak az Európai Unió elképzelése” – hangsúlyozta.

Várkonyi szerint a tiltások a beszállítói hálózatok leépülését, tömeges munkahelyvesztést és kiszámíthatatlan használt autópiacot eredményezhetnek, miközben az elektromos autók iránti kereslet csak állami támogatásokkal tartható fenn. „Technológiai tiltásokkal nem lehet innovációt kikényszeríteni. Meg kéne hagyni az autóiparnak a gazdasági alapjait és realitásait, és egy hosszabban tartó, de biztosabb alapokra építkező átmenetre vn szükség” – fogalmazott.
Az autógyártók is egyre kritikusabban szólalnak meg: az Európai Autógyártók Szövetsége nemrég Ursula von der Leyenhez írt levélben emelte ki a kínai függést, az infrastruktúra hiányát és a reális kereslet elmaradását. Várkonyi szerint mindez azt jelzi, hogy a piac és a politika közötti szakadék egyre nő, és a 2035-ös céldátum súlyos gazdasági következményekkel járhat, ha nem történik korrekció.
Tegnapi hír volt, hogy a Ford bejelentette, hogy 2026 januárjától csökkenti a termelést kölni elektromosautó-üzemében, mivel Európában jóval gyengébb a kereslet az e-autók iránt a korábbi várakozásokhoz képest. Az átállás egy műszakos munkarendre mintegy ezer dolgozó állását érinti.
A teljes interjút meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a beszélgetés meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025.09.17., szerda 7.40
Riporter: Para-Kovács Imre
