„1%
Reggeli gyors

Böcskei szerint a Megafont megmentőnek szánták, de csak Rákayra futotta tőle

4/01/2022 15:12

| Szerző: Klubrádió/Bohus Péter

Hiába a nyomasztó médiafölény a jobboldalon, továbbra sincsenek olvasóik, így a kormány üzenetei sokszor még azokhoz sem érnek el, akik ezt kifejezetten igénylik. A Megafon 500 millió forintot költött csak a Facebookon, hogy influenszereik eljussanak a magyarokhoz. De sikeres-e a Megafon-projekt, és miért látjuk az új influenszerek helyett továbbra is Rákay Philip nem túl intellektuális üzeneteit? Böcskei Balázs, az IDEA Intézet kutatási igazgatója volt a Reggeli gyors vendége.

2022. január 04. Reggeli gyors-részlet / Interjú, Böcskei Balázs - 2022.01.04.
06:12
00:00

A kormányközeli propagandistákat foglalkoztató Megafon központ tavaly csak a Facebookon 500 millió forintot költött arra, hogy a magyar kormány üzeneteit terjessze. Ez a magyar politikai költésekben jelentős szelet, mondta Böcskei Balázs, az IDEA Intézet kutatási igazgatója a Reggeli gyorsban, aki szerint a Megafon hirdetési politikája kevésbé professzionális.

Dessewfy Tibor éppen a Klubrádióban beszélt arról, hogy a magyar jobboldalnak mennyire rosszul a megy a targetálás, a célzás, tehát hogy a hirdetéseket mennyire sikerül professzionálisan, jól körülrajzoltan, meghatározott célcsoportoknak elküldeni. Így azt a "stratégianélküliséget" választotta a "digitális jobboldal", mondta Böcskei, hogy az 500 millióból az egész társadalomhoz eljuttatják az üzeneteiket, ahelyett hogy csak a célcsoportok tagjainak címeznék azokat (ez lenne a pontos célzás). Magyarul mindenkire lőnek, így fordulhat elő, hogy több millió ember is láthat egy posztot. Ez Böcskei szerint annak a bizonyítéka, hogy "nincsenek meg a képességek, nincsenek meg az adatok, amivel be tudnák lőni, kiknek kell eljuttatniuk az üzenetet, hogy például elbizonytalanítsanak kormányváltó szavazókat.

 
Rákay Philip Megafon-rendezvényen 
 

Ebből fakad az is, hogy infrastrukturális átállásra volt szükségük, "mert valóban kevésbé voltak aktívak a digitális térben, és professzionálisak az ellenzéki influenszerekhez és a világhoz képest". Hiába van a jobboldali médiahegemónia, ha nincsenek mögöttük olvasók, mondta Böcskei. Lássuk részleteiben: a jobboldali portálok, mint a Pesti Srác is, napi olvasószámai 40-60 ezer körül alakulnak, amelyek Böcskei szerint a magyar digitális kattintási térben gyakorlatilag nem létező, vagyis rendkívül alacsony számokTehát még a 100 ezer olvasót sem érik el, holott olyan politikai oldalakról beszélünk, ahol a szavazótábor több milliós – mondta Böcskei, aki megjegyezte, nagyjából tized akkora számokról van szó, mint a nagy portáloknál, amelyek napi olvasószáma 700 ezer felett van. ( A Böcskei által említett adatok a kisebb, közepes jobboldali portálokra állnak, a kormánypropagandista Origó azonban a felhasználók és a kattintások száma alapján is a legnagyobb online médiumok közé tartozik, valamint a ma már szintén a Fidesz céljait szolgáló lapnak tekinthető Index is hasonló nagyságú közönséget vonz – a szerk.

Böcskei szerint lényegében bármelyik jobboldali médium eladott példányszámát, vagy akár videóinak népszerűségét nézzük, az a logikus következtetés, hogy a kormányoldal üzenetei mondhatni, nem jutnak el még azokhoz sem, akiknek ezeket szánják. A közönség a jobboldal politikusait nézi, de nem nézi a tartalomfejlesztőik termékeit, így szükség volt arra, hogy a kormányoldal üzenetei valahogyan mégis eljussanak az általános, mainstream fogyasztókhoz. Így érkezett a Megafon-projekt. 

Böcskei szerint akkor jönnek a hasonló újítások, amikor egy mozgalom elkezd kifulladni, a Megafon sem egy organikusan felépített struktúra, hanem egy bukott projektre jött rá. Böcskei emlékeztetett "a magyar Facebookra" is, a Hundubra, ami egészen katasztrofális és infrastrukturális eredménnyel zárult, gyakorlatilag érdektelenségbe fulladt. Szerinte éppen az a lényeg, hogy a jobboldal hagyományos propagandaeszközei, köztük az online portáljai nem voltak elég hatásosak, ezért újabb módszerként influenszereket kezdtek felépíteni. De Böcskei szerint ez a projekt sem megy valami jól, a beleölt jelentős mennyiségű pénz ellenére sem, hiszen nem nagyon látni új, jobboldali influenszereket, manapság is csak jórészt Rákay Philip hirdet rá a facebookozók oldalára. Ráadásul, jegyezte meg, amilyen intellektuális szinten vannak ezek a tartalmak, az azt mutatja, olyan nagyon sok munkaórát nem égetnek el rájuk.

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!

Reggeli gyors/Interjú Böcskei Balázssal
2022. január 04., kedd 07.25
riporter: Dési János