Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
Reggeli gyors

Barsi: A MÁV lényegében hadigazdálkodást folytat

27/10/2025 11:28

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Vikár Anna Flóra

Emberi mulasztás miatt szabadulhatott el a hétvégén egy motorkocsi Mátészalkán, a szerelvény szétkapcsolásakor valószínűleg nem győződtek meg arról, hogy hatásosan rögzítve van az állomáson maradásra szánt vonatrész – véli Barsi Balázs. A Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke a Reggeli gyorsban arról is beszélt, katasztrofális a helyzet a mellékvonalakon, az alkatrész-utánpótlás pedig gyakorlatilag nem létezik, a kollégák úgy oldják meg a cseréket, hogy "lerabolják" a forgalomból eleve kiállított szerelvények működő részeit.

2025. október 27. Reggeli gyors - részlet l Barsi Balázs 2025.10.27.
07:55
00:00
Szombat éjjel 2 órakor elszabadult egy vonat Mátészalkánál. Mintegy négy kilométert tett meg mozdonyvezető nélkül és eközben megrongált három váltót. Végül Nyírcsaholy közelében állt meg. A MÁV hétvégi tájékoztatása szerint nem történt személyi sérülés, a mátészalkai állomáson a váltókezelő az érkező motorkocsit észlelve a sorompókat előtte időben lezárta.

Vélhetően mulasztás történt, valószínűleg nem győződtek meg arról, hogy a motorkocsin a rögzítőfék be van-e húzva – mondta Barsi Balázs, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke a Reggeli gyorsban. Hozzátette, a megszökő motorkocsi egy másikkal együtt állt a mátészalkai állomáson, eleve azért állították félre a vonatrészt, mert közlekedésre alkalmatlannak ítélték. Annak ellenére, hogy először az volt a terv, a szerelvényt egyben húzzák el javításra, a másik motorkocsit elvitték, ekkor történhetett, hogy a két kocsit szétkapcsoló munkatárs nem győződött meg az állomáson maradó motorkocsin hatásos-e a rögzítőfék vagy biztosították-e egyéb módon az elgurulás ellen – magyarázta Barsi, hozzátéve, hogy egy vonat jóval könnyebben elgurul, mint például egy autó, enyhe lejtés mellett is el tud indulni.

A kocsikat két különböző vonatból kellett kivenni, sajnos napi rutin, hogy ki kell emelni elromló szerelvényeket. A fővonalakon fiatalabb motorvonatok vannak, ott jobb állapotú vonatok közlekednek, de a mellékvonalakon, ahol zömmel dízelvontatás van katasztrofális a helyzet. Nincs stratégia ezeknek a jövőjére, a rossz pályaállapotok mellett pedig alkatrész-utánpótlás, mint olyan nem nagyon van – mondta a szakszervezeti vezető. Azokból a járművekből próbálnak alkatrészeket szerezni, amelyeket korábban leállítottak, gyakorlatilag lerabolják ezeket. Mondhatnám, hogy hadigazdálkodásban van a MÁV – világított rá a helyzet súlyosságára Barsi.

Szeptemberben Hadházy Ákos hívta fel a figyelmet arra, hogy az Éptítési és Közlekedési Minisztériumhoz tartozó Közlekedésbiztonsági Szervezet saját jelentése szerint is rendszerszintű probléma van a vasúti karbantartáshoz szükséges anyagellátással. A szintén az ÉKM alá tartozó MÁV akkor azt jelezte, nem ért egyet a jelentés megállapításaival. 

A szakszervezeti vezető elmondta, azok a kollégák, akik hivatásként tekintenek a munkájukra, látják a szektor mélyrepülését, azt, hogy minden sokkal rosszabb műszaki állapotban van és nagyon túlterheltek továbbra is, általános a túlóráztatás. Ennek ellenére, mivel a bérek és juttatások ügyében az érdekképviseletek jó eredményekkel tárgyaltak, nincs elvándorló hangulat a szakmában.

A teljes beszélgetést meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a beszélgetés meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)

Reggeli gyors/interjú Barsi Balázzsal
2025. október 27., hétfő 7:48
Riporter: Szénási Sándor