„Klubrádió
Esti gyors

Balaton: meghosszabbítják Bicskéig?! – Hardy Mihály jegyzete

9/03/2023 18:05

| Szerző: Hardy Mihály/Klubrádió

Előfordulhat, hogy az idén sem tudja felúsztatni a Sió-csatornán a visszaállamosított BAHART Zrt. azt a több milliárd forint értékű négy hajót, amit még évekkel ezelőtt rendelt és nem tudott szolgálatba állítani.

2023. március 09. Esti gyors-részlet (2023.03.09. Hardy Mihály jegyzete)
03:03
00:00

Nem tudom, elgondolkodtak-e mostanában a …vízállásról? Bevallom, nekem sem jutott eszembe a vízállás mindaddig, amíg nem olvastam egy több, mint érdekes hírt a Népszavában arról, hogy a Balaton alacsony vízszintje miatt előfordulhat: az idén sem tudja felúsztatni a Sió-csatornán a visszaállamosított BAHART Zrt. azt a több milliárd forint értékű négy hajót, amit még évekkel ezelőtt rendelt és nem tudott szolgálatba állítani. Mert hogy alacsony a tó és emiatt a Sió-csatorna vízállása is. A komp kész, kikötötték, benne hallgat a sötétség.

Hogy mindez miért fontos? Mert ismét állami pénzt költöttek erre és ismét nincs sem felelőse, sem gazdája a példátlan botránynak.

Az egész azért igazán érdekes, mert ez is része a Balaton megszállásának és elfoglalásának. A recept faék egyszerűségű volt. Mivel a balatoni hajózási cégnek egy sor értékes ingatlanja is volt, amire fájt a NER-es elit foga, élükön a „nemzet vejével”, muszáj volt megszerezni a kontrollt a cég felett. Ki más lett volna erre alkalmas, mint a hűbéres Magyar Turisztikai Ügynökség, amelynek akkori vezetője amúgy tanácsadóként foglalkoztatta a magasan képzett idegenforgalmi szakembert, magát Orbán Ráchelt.

Mivel a balatoni hajózási cégben a tóparti önkormányzatok is tulajdonosok voltak és vélhetően nem ugráltak az örömtől, hogy a területükön fekvő értékes kikötőket eladják vagy elvegyék tőlük, egy egyszeri állami tőkeemeléssel ismét az állam, pontosabban annak turisztikai cége, a Magyar Turisztikai Ügynökség lett a többségi tulajdonos. Innen már semmi sem állt a családi boldogság útjában. Mármint az Orbán-család boldogságának útjában, hiszen az értékes kikötőket és területeket, no meg a vitorlás-kikötőket már gond nélkül el lehetett adni a nemzeti vő cégének vagy a nemzeti gázszerelő egyik vállalatának.

Aztán gyorsan rendeltek még két új kompot meg két új katamarán sétahajót, potom 5,7 milliárd forintért. Amiket – ha marad ez a viszonylag száraz idő – az idén sem lehet eljuttatni a Balatonra, mert nem lesz alattuk elég víz. Tavaly már egy egész évet elbuktak. Persze, ha megkérdeznek néhány vízügyi szakembert vagy meteorológust, ezt a példátlan fiaskót is el lehetett volna kerülni. Talán.

És ha valaki felteszi a kérdést, hogy ugyan ki felel az 5,7 milliárd forintos értelmetlen költéséért, akkor persze csak tátognak, mint a partra vetett hal. De nem kell félniük, ebben az országban már régen nem tesznek fel kényelmetlen kérdéseket. Legfeljebb itt a Klubrádióban….

Címlapi fotó: Tjalk típusú, part menti hajózásra használt hajó. 1917. Forrása: Fortepan.hu / Vargha Zsuzsa

Hardy Mihály jegyzete a 2023. március 9-i Esti gyorsban hangzott el.