„Klubrádió
Reggeli gyors

"Az utasok mindenképp bosszankodni fognak"

5/09/2023 11:30

| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba

Hiába indít a MÁV most képzéseket, leghamarabb 2024. májusában állhat munkába új mozdonyvezető, addig a létszámhiány a nyugdíjba vonulókkal nőni fog – véli Meleg János, a Vasutas Szakszervezet elnöke.

2023. szeptember 05. Reggeli gyors - részlet 23.09.05. Meleg János
08:18
00:00

Ahogy arról korábban a Klubrádió is beszámolt, akkora a munkaerőhiány az állami MÁV-csoportnál, hogy szeptember végére alig lesz, aki vezethetné a vonatokat. A MÁV szerint nincs hiány mozdonyvezetőkből, de mindig keresnek munkaerőt.

"Az a helyzet állt elő, hogy mintegy 150-180 közé tehető azon mozdonyvezetők és jegyvizsgálók száma, akik már elérték a munka törvénykönyvében és a kollektív szerződésben meghatározott 300 órányi túlóraszámot" – mondta a Reggeli gyors keddi adásában Meleg János, a Vasutas Szakszervezet elnöke. (A MÁV-csoport ezzel szemben azt állítja, hogy  „jelenleg kétszáz óra feletti túlórát egyébként az érintett kollégáink létszámának mindössze 5,8 százaléka ért el”)

Meleg hozzátette, hogy több olyan munkavállalóról is van tudomása, akivel a munkáltató egyéni szerződést kötött arra vonatkozóan, hogy a 300 óra fölött végezzen túlórát. "A 300 óra nagyon sok, azt jelenti, hogy havonta 25-30 órábal tzöbbet dolgoznak, mint a kötelező munkaidő-keret" – mondta, hozzátéve, hogy a szabadságokat sem tudják így kiadni.

Ötven vasútállomást újít fel a MÁV
 
Vonat
 Fotó: Máthé Zoltán / MTI
 

Azzal kapcsolatban, hogy a MÁV 15 tanfolyamot indít, ahonnan új, orvosilag alkalmasnak talált, szakképzett mozdonyvezetők kikerülhetnek, elmondta, mindez jól hangzik, de ennek jele leghamarabb 2024. májusában lesz. A jelenlegi állapot addig fenntarthatatlan lesz, hiszen addig is sokan nyugdíjba mennek, további létszámhiány várható.

A létszámhiányt valamelyest lehet kezelni, az automata jegykezeléssel, feltéve, ha a munkáltató a rendszer kiépítésére fordít pénzt, de a jelek arra utalnak, hogy az egyes vonalak karbantatása is anyagi akadályokba ütközik. "Az utasok emiatt is bosszankodni fognak" – jegyezte meg Meleg, hozzátéve, hogy a közlekedésbiztonsággal ezután sem lesz probléma, de további kellemetlenségekre, hosszabb menetidőre, járatritkításokra számítani kell.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/interjú Meleg Jánossal
2023.09.05., kedd 7:35
Riporter: Dési János