„Vásároljon
Reggeli gyors

Az Európai Néppárt gyámolítja Orbánt?

15/10/2020 05:24

| Szerző: Csernyánszky Judit/Klubrádió

Orbán és az EPP számíthatnak egymásra, utóbbi felelős a magyar autokrata rendszer kialakulásáért. Kivonulhat az RTL Klub Magyarországról.Nemzetközi médiaszemle.

2020. október 15. Reggeli gyors - részlet 20.10.15. Csernyánszky Judit
05:14
00:00

Mannó István írországi nagykövet több uniós tudósításra reagálva véleménycikket írt az Irish Timesban - a szerinte sértő megjegyzéseket kifogásolva. Az újság legfrissebb számában egyszerre két ellenvéleményt  is közreadtak válaszul, ám nemcsak egy ír városkából, de még Amszterdamból is üzentek neki az újság hasábjain. Hamisnak vélve a nagykövet azon állítását, hogy a magyar nép három egymást követő választáson adott felhatalmazást a kormánynak. Igen ám, csak elfelejtette a nagykövet hozzátenni, írja az egyik reagáló, hogy a 2010-es elsöprő győzelemnek köszönhetően úgy írták át az alkotmányt és a választási törvényt, hogy az a pártjuk javát szolgálja. Így fordulhatott elő, hogy továbbra is őrzi aránytalanul nagy parlamenti többségét ahhoz képest, hogy a szavazatok kevesebb, mint 50%-át szerezte meg. Nem véletlenül indította el még 2018-ban a 7-es cikkelyes eljárást, és kérte nemrég az EB ismét annak aktiválását.  A cikk szerzője, John McHugh, ír egyetemi professzor, még azt is figyelemmel követte, hogy az Orbán-féle rendeleti kormányzást az úgynevezett egészségügyi válságkormányzás követi. Úgy tűnik, az írországi magyar nagykövet azért aggódik, hogy az újság olvasói a tudósítások alapján nem tudják kialakítani elfogulatlan véleményüket – írja Hugh, szerinte azonban neki inkább azért kellene aggódnia, hogy összeomlik teljesen a demokrácia Magyarországon. Az Amszterdamból írt véleménycikk pedig Orbán Viktor bevándorlókat sértő és megbélyegző szóhasználatát kifogásolja, amikor muszlim megszállókról beszél, sőt, gyakorlatilag minden bevándorlót terroristának nevez. Nem ártana annak ismeretében felülbírálni ezeket a kifejezéseket, hogy Magyarország az 1000 éves keresztény örökség letéteményesének tartja magát. 

A független média végnapjai?

A 92,9 megahertzes frekvenciát is az utolsó pillanatban kapták meg, s most megint harcolniuk kell érte, holott 2010 óta egyfolytában azért küzdenek, hogy életben maradjanak – írja rádiónkról a dán Jyllands-Posten berlini tudósítója Solveig Gram Jensen. A hírigazgató el is mondta a tudósítónak, hogy az egyik legnagyobb bűnnek azt tartja a médiahatóság, hogy pár nappal később érkezett meg hozzájuk a zenei és beszélgetős műsorok arányára vonatkozó jelentés. Márpedig a médiahatóság csak kormánypárti delegáltakból áll. Innen kezdve politikai kérdésnek tekinthető a Klubrádió frekvencia-engedélyének meghosszabbítása, illetve annak megtagadása. Urbán Ágnes médiaelemző és a Corvinus Egyetem professzora azt gondolta, lesz annyira okos a Fidesz, hogy hagyja működni a rádiót. Mint ahogy ez a kommunizmus idején volt, hogy a kisebb, kormánnyal kritikus médiumokat elengedték, mert ezzel tudták bizonyítani, a rendszer bírálható. Így azonban elég világosan látható a kitűzött cél: azaz a maradék független média tönkretétele. S gyakorlatilag a német Bertelsmann tulajdonában álló RTL Klub az egyetlen, ami a nagy médiacégek közül még talpon maradt, 1 milliós táborával. Noha, teszi hozzá a cikk, az RTL Klubnak elsődleges célja a szórakoztatás, s nem feltétlenül az, ami a független médiumoké. És Urbán abban sem biztos, hogy az RTL mostani formájában fogja folytatni munkáját, hisz üzletemberekként gondolkodnak, nem úgy, mint a politikusok. Ha kapnak egy jó árajánlatot, akkor a Bertelsmann valószínűleg eladja a magyar leánycéget.

Örök téma: korrupció

Oroszországot, Bulgáriát és Magyarországot azon 19 vezető exportőr ország közé sorolta a berlini Transparency International, amelyek nem tesznek semmit azért, hogy megakadályozzák a nemzetközi piacokon a cégek közti korrupciót – írja a Szabad Európa/Szabadság Rádió. Holott az EOCD ezt tiltja és szankcionálnia kellene. Az amerikaiakat, a briteket és a svájciakat azonban dicséret illeti meg.  A koronavírus pandémia idején a helyzet továbbsúlyosbodik, mert ezek a korrupciós ügyek legfőképp az egészségügyet érintik.

A CEU Budapesten
 

Visszajön a CEU?

A Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott interjút Michael Ignatieff, a CEU rektora, miután a magyar kormány elvesztette azt a pert, ami Bécsbe üldözte az egyetemet. Ignatieff fájlalja, hogy későn született meg az Európai Bíróság döntése, de ami késik, nem múlik. A cikk szerint Varga Judit azt nyilatkozta, mint mindig, ezúttal is végre fogja hajtani az ítéletet a magyar kormány. S akkor vajon visszaköltözhet az egyetem? – teszi fel a kérdést az írás.

Az EPP a Fidesz gyámja

Orbán Viktor mindig számíthat a németekre, ezen belül az Európai Néppártra, így nem csoda, hogy továbbra is blokkolja az uniós költségvetés elfogadását – írja a német Tagesschau, s az amerikai Rutgers Egyetem professzorát, David Kelement szólaltatja meg. Ezért állítja, hogy az EPP tehető felelőssé az elmúlt 10 évért, amelynek során Orbán az Unió értékeit ásta alá és így építette ki a magyar autokrata rendszert. Ha kizárták volna a Fideszt a pártcsaládból, nem itt tartanánk. S ebben Angela Merkelnek is van felelőssége.

A lapszemlét a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép:Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs.

Reggeli gyors
2020.10.15.06:00
Szerző: Csernyánszky Judit