"A MÁV statisztikája olyanokat is beszámol, akik adott esetben nem is használják a vasutat"
3/11/2025 09:33
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
| Szerkesztő: Lőrincz Csaba
A vármegye- és országbérletek bevezetése után a MÁV minden egyes bérletet 56 utazásként számol el havonta, függetlenül attól, hogy a bérlettulajdonos valóban használja-e a vasutat – mondta Vitézy Dávid.
Ez már Brüsszelből is látszódik: 60 százalékkal nőtt az utasforgalom a MÁV-on egy év alatt – írta vasárnap Facebook-bejegyzésében Lázár János építési és közlekedési miniszter, amire Vitézy Dávid szinte azonnal reagált. A Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési szakbizottságának elnöke, a Podmaniczky Mozgalom frakciójának vezetője szerint „Lázár János Gyurcsány Ferenc nyomdokaiba lépett, és teljesen nyilvánvalóan hamis statisztikávál házal, és veri át az európai statisztikai hivatalt a magyar kormányzat nevében”. „Mégis, ki hiszi el, hogy 60 százalékkal nőtt a MÁV utasszáma? Miközben az IC-k tele voltak és vannak, és semmivel nem járnak sűrűbben, sőt, még annyi kocsi se jut rájuk, mint korábban. A legtöbb utast szállító budapesti elővárosi forgalomban semmilyen extra kapacitás nincs, és ugyanannyira zsúfoltak a vonatok, mint pár éve.”
„A politikai kommunikációban néha magában azt, hogy dicsekedni lehet vele, és megmutatnia, hogy mi vagyunk a legjobbak Európában, és erről posztolgatni, így a kampányban, ez bőven elég lehet. Nem is annyira egyébként fővárosi képviselőként, mint a vasúttal elég rég óta foglalkozó szakemberként zavar nagyon ez a statisztika, ugyanis pontosan értem, hogy mi van mögötte” – mondta a Reggeli gyors hétfői adásában Vitézy.
Elmondása szerint a statisztikai trükk lényege, hogy a vármegye- és országbérletek bevezetése után a MÁV minden egyes bérletet 56 utazásként számol el havonta – függetlenül attól, hogy a bérlettulajdonos valóban használja-e a vasutat. Így például a budapesti diákok, akik csak metrón vagy villamoson utaznak, szintén vasúti utasként jelennek meg a kimutatásokban. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) maga is jelezte, hogy ezek az adatok nem összehasonlíthatók és nem megbízhatók, mégis az uniós statisztikákba is bekerültek.
Vitézy szerint az új bérletrendszer ugyan társadalmilag hasznos, de évi mintegy 30 milliárd forint bevételkiesést okoz a MÁV-nak, amit a kormány nem pótol.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025.11.03., hétfő 7:42
Riporter: Szénási Sándor
