Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
Reggeli gyors

"A Budapest–Debrecen vonal kétszer ennyi vonatot indokolna"

7/11/2025 09:10

| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba

 | Szerkesztő: Lőrincz Csaba

Bár lenne lehetőség európai szintű fejlesztésre, és ehhez uniós támogatás is elérhető lenne, a magyar vasút állapota európai összevetésben egyre inkább lemarad. Bár Magyarországon a közösségi közlekedés aránya magas, ez nem a szolgáltatás minőségének, hanem más körülményeknek köszönhető – véli Király Bence.

2025. november 07. Reggeli gyors - részlet 25.11.07. Király Bence
09:18
00:00

Bemutatta Brüsszelben az Európai Bizottság az Európa hosszú távú, 2050-ig szóló nagysebességű vasúti hálózatának tervét. Az ambiciózus tervezet célja, hogy az úgynevezett TEN-T nagysebességű vasúthálózat kiépítésével drasztikusan csökkenjen a vonatok utazási ideje az európai nagyvárosok között. A szerényebb tervben legalább 200, a merészebben minimum 250 km/h sebességgel számolnak a nagyvárosok között.

„Ez az úgynevezett TEN-T, Európai vasúti korridorok fejlesztéséről szóló nemrég elfogadott dokumentum, amely több ponton is érinti Magyarországot” – mondta a Reggeli gyors pénteki adásában Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja. Kitért arra is, hogy az egyik fő probléma, hogy Európában még mindig sok helyen lassú, elavult szakaszok vannak: Király példaként említette a Berlin–Koppenhága útvonal egy olyan részét, ahol mindössze 60 km/h-val haladnak a vonatok. Ez nemcsak menetidőben jelent gondot, hanem a teljes európai kapacitáshiány egyik oka is: kevesebb vonat közlekedik, mint amennyire igény lenne, mind a személy-, mind az áruszállításban.

Hasonló jelenségek Magyarországon is tapasztalhatók. A Budapest–Debrecen vonal például kétszer ennyi vonatot indokolna, mint amennyi ma közlekedik, de a pálya- és járműfejlesztések elmaradása miatt ez nem lehetséges. Király szerint az emberek szívesen választanák a vasutat, ezt európai és hazai trendek is igazolják – a COVID után még erősebben –, de ehhez az állami infrastruktúra-kezelőnek és a vasúttársaságoknak is fel kellene nőniük az igényekhez.

„Nagyrészt olyan forrásokból épülnek ezek a szakaszok, amikhez Magyarország még jelen állapotban is hozzáfér, de ez általában egy valós probléma, hogy a mi vasutunk továbbra is olyan marad, amilyen, és az európai mércével mérve is jelentős ilyen szűk keresztmetszetek alakulnak ki nálunk.”

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)

Esti gyors/interjú Király Bencével
2025.11.07., péntek 7:43
Riporter: Pálinkás Szüts Róbert