Súlyos problémákat tárt fel a MÁV-nál egy szakértői jelentés: biztonsági berendezéseket spóroltak ki
15/09/2025 07:14
| Szerző: Klubrádió
A MÁV miskolci vonalán évek óta nem működik a biztonsági rendszer - derült ki egy Hadházy Ákos által közzétett MÁV jegyzőkönyvből. A független országgyűlési képviselő ma reggel pedig egy sápi baleseről írt, melyről a szakértői jelentés megállapította, hogy azon túl, hogy a mozdonyvezető elaludt, a frissen felújított vonalon nem szereltek fel egy alapvetően fontos biztonsági berendezést. Az ÉKM szerint a berendezés működik, de zavarérzékeny. Az utasok biztonságban vannak, a jelenség nem befolyásolja a közlekedésbiztonságot.
Hadházy Ákos közösségi oldalán azt írta, a "jelentés egy súlyos, az utóbbi időben egyre gyakoribb incidens kivizsgálása után keletkezett. A miskolci fővonalon egy személyvonat meghaladt egy tilos jelzést (a mozdonyvezető későn fékezett és nem tudott megállni). A dokumentum szerint az egyik ok a mozdonyvezető figyelmetlensége volt. Nem figyelte oda a következő vörös jelzőre figyelmeztető sárga jelzésre - így amikor a vöröset észlelte, már nem tudott megállni."

"Csakhogy volt egy másik ok is. Ezen a helyen nem működött az a biztonsági rendszer (EVM-120), amelyik az aktuális jelző állapotát a mozdony műszerfalán is megjeleníti (ha figyelmetlenség vagy mondjuk rossz látásviszonyok miatt a “vezér” nem lenne benne biztos, hogy mit mutatott a jelző). Ha pedig a mozdonyvezető valami miatt nem fékez időben, akkor a rendszer automatikusan vészfékezéssel beavatkozik. A világon mindenütt hozzátartozik a vasút biztonságához valamilyen hasonló biztonsági rendszer, amelyik beavatkozik, ha a mozdonyvezető figyelmetlen lett volna" - írta.
Mai friss posztjában pedig a jelentésből egy 2023-ban Sápon történt balesetet vett elő, melyben egy magánvasút mozdonyvezetője elaludt és emiatt fékezés nélkül meghaladta a tilos jelzőt és hatvannal nekiütközött egy álló személyvonatnak. A vétlen mozdonyvezető életveszélyes sérülést szenvedett, egy órába telt, amíg a roncsokból ki tudták őt szabadítani.
Hadházy beszámolója szerint, ezen a vonalon sincsen a már említett biztonsági berendezés, ugyanis a minisztérium nem rendelte meg. "A villamosításkor és a vágányok felújításakor először még a régi biztosító berendezéseket (jelzőket) sem akarták kicserélni. Ezt végül megrendelték, de az úgynevezett vonatbefolyásoló rendszert (EVM-120) már nem, mert spóroltak a biztonságon."
A vizsgálati jegyzőkönyv azonban pontosan kiszámolta, hogy ha lett volna ilyen egyszerű biztonsági berendezés az időben megállította volna a vonatot.
Hadházy megjegyzi, a jelentés készítői értetlenül állnak a dolog előtt és azt is leírják, hogy semmilyen kockázatelemzés, számítás nem készült, ami ezt a megmagyarázhatatlan spórolást indokolta volna. Egyetlen utalás volt a dokumentumok között, miszerint a pálya majd később megkapja az EVM-120 rendszernél korszerűbb,egységes európai vonatbefolyásoló rendszert. Csakhogy a vizsgálók szerint ez majd 2050 körülre várható, jelenleg tervben sincs. Hadháyz hozzáteszi: "ráadásul ez az az új rendszer, amit az egyik legnagyobb vasúti panamaként még alig-alig tudtak beindítani Lőrinc cégei más vonalakon- de a százmilliárdok már eltűntek"
Az országgyűlési képviselő felhívta a figyelmet, "a felújítás kezdetekor még nem Lázár János volt a miniszter, de az átadáskor és a balesetkor már igen. Ráadásul a jelentés -és a józan ész- szerint közvetlen okozati összefüggés van a minisztérium döntése és a baleset között. Minden demokratikus országban elhúzna a miniszter. Az elalvó mozdonyvezetőre letöltendő börtönt kért az ügyészség.
