Egymilliárd eurós hitel érkezhet hamarosan vasútfejlesztésre
23/07/2025 20:29
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Vikár Anna Flóra
Az Európai Befektetési Bank menedzsmentje már igent mondott, ősszel jó eséllyel a tulajdonosi testület is bólint a kormány hitelkérelmére. Lázár korábban azt ígérte, pályafelújításra, lassújelek megszüntetésére, korszerűbb forgalomirányításra költenek első körben.
Pozitívan bírálta el az Európai Befektetési Bank (EIB) a magyar kormány hitelkérelmét – közölte a pénzintézet a Szabad Európa kérdésére.
Azt, hogy egymilliárd eurós, vasúti fejlesztésekre szánt kölcsönt venne fel a kormány tavaly ősszel jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter. A tárcavezető egyébként korábban arról is beszélt, hogy ehhez mégegyszer ekkora összeget tenne hozzá a kormány, így összesen 800 milliárd forint körüli összeg jutna a vonatközlekedés jobbítására. Ebből a pénzből először közel félezer kilométernyi magyar vasúti pályát újítanak meg, továbbá 119 kilométeren felszámolják a lassújeleket, 490 kilométernyi pályát pedig a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyeznek az ígéret szerint.
Az Európai Unióhoz tartozó pénzügyi intézmény sajtóosztálya a Szabad Európa megkeresésére közölte, azt javasolja majd a tagállami delegáltakból és az Európai Bizottság képviselőjéből álló tulajdonosi testület őszi ülésén, hogy folyósítsák az egymilliárd eurót. Ez már vélhetően csak formális fázisa a folyamatnak, a tulajdonosi testület a kérelmet már támogató menedzsment döntéseit szokta figyelembe venni.
Érdekesség, hogy a lap információi szerint Kollár Kinga tiszás EP-képviselő is levelet írt az EIB-nek, amiben arra kérte a bankot, folyósítsák a hitelt a kormánynak. Emlékezetes, tavasszal a kormánysajtó és kormánypárti politikusok Kollár egy felszólalására alapozva abból próbáltak kampányt építeni, hogy a képviselő Magyarország ellen dolgozik, hiszen akadályozza, hogy az uniós támogatások megérkezzenek. A képviselő egyébként a jogállamisági mechanizmus magyarországi hatásait értékelte, elhangzott, hogy politikai oldalon egyrészt káros, mert tovább polarizált a pénzek visszatartása, másrészt a romló életszínvonal erősíti az ellenzéket. Arról is szólt, hogy komolyan befolyásolja az eljárás az állam működését, amely többek között infrastruktúrára sem tud költeni, a vasút pedig tragikus állapotban van. Fontos azért kiemelni, itt most egy hitelről van szó, nem az elzárt uniós támogatások feloldásáról.
