Út a börtön világába - Hardy Mihály jegyzete
Szögezzük le, hogy amiről tudunk, azt minden jel szerint csak a jéghegy csúcsa, amint egyre újabb és újabb rémtörténetek és videók kerülnek elő kezdem azt gondolni, hogy Dante pokoli jelenetei váltak valósággá – Magyarországon és a magyar hatóságok csendes sunyításával.
Öltönyösök - Szénási Sándor jegyzete
Mármost hülye a rendszer, vagy sem? Ha nem hülye, akkor Kovács-Bunát sem tette volna meg megbízott igazgatónak a Szőlő utcában, de ha már, a debreceni tökig sáros igazgatóhelyettest aztán végleg mellőzte volna. De nem. A NER láthatóan büszkén vonul, pocsolyából szarba lép.
Amikor elfogynak a szakemberek - Kárpáti Iván jegyzete
Amikor elfogynak a szakemberek, nem megoldást keresnek, hanem trükköznek. Szabályokat hajlítanak, felelősséget tolnak lejjebb, orvosokat vezényelnek át saját szakterületüktől távol, sokszor írásos garanciák és megfelelő bérezés nélkül. Ha baj van, a felelősség az övék. Ha működik, a vezetés pipálhatja a spórolást.
Gazember, aki a verést helyesli - Dési János jegyzete
A verés fontos eleme a hagyományok láncolatának. Nehogy már az államra bízott gyerek kimaradjon ebből a közös nemzedéki élményből. Twist Olivért is verték, mégis milyen híres lett. Le a belpesti kényeskedéssel és sipákolással. Fenékig.
Mi szültük Twist Olivért – Józsa Márta jegyzete
Nincs okunk feltételezni azt, hogy bárki levonta volna ennek a két évszázada megírt történetnek a tanulságait.
A magyar gyerek az új migráns, én pedig fel vagyok b... - Selmeci János jegyzete
Mindenki tudja, hogy szörnyű dolgok történnek az állami gondozott gyerekekkel, és tudjuk, hogy ezeknek egy részét éppen azok tussolják el, akiknek ezekre a gyerekekre kellene vigyázniuk.
A háromszázalékos csapda - Rózsa Péter jegyzete
A kormány magánberuházásokat minősít nemzetgazdaságilag kiemeltté? A Szilas-park nevű vállalkozás ennek az állatorvosi lova.
Hulladékok - Szénási Sándor jegyzete
Trump mintha csak arra emlékezne, ami a fejében motoz, a külvilág csupán zaj a számára.
Kompetencia – Józsa Márta jegyzete
23/02/2025 07:06
| Szerző: Józsa Márta / Klubrádió
Gondoljunk most három tizenkét éves, elképzelt kislányra, ők 2013-ban születtek. Hanna, Anna és Jázmin az ő nevük, a Központi Statisztikai hivatal adatai szerint a tárgyévben ezek voltak a legtöbbször anyakönyvezett lánynevek.
Jázmin egy elnéptelenedő somogyi faluban lakik a családjával, naponta egy órát utazik a körzeti iskolába, de megéri, friss levegőn lakik és organikus ételeket eszik. Levente pedig állami gondozottként jár ki a legközelebbi általánosba, és a házi feladat elkészülte attól függ, hogy éppen van-e ráérő nevelő. Aki tíz másik rábízott gyerek mellett őt is ráveszi arra, hogy oldja már meg a matekpéldát. Tételezzük fel, hogy valamennyi felsorolt gyerek bőven képes arra, hogy elvégezze az általános iskolát, és megvan bennük az a lehetőség arra is, hogy tovább tanuljanak. Az nem valószínű, hogy bármikor találkoznának egymással. És hogy egymáshoz akkor mi lehet a közük? Hát az, hogy valamennyien, a közoktatásban működő minden iskola összes diákjával együtt részt vesznek egy úgynevezett kompetenciamérésben. Ez egy szakemberek által kidolgozott rendszer, amelynek az eredeti a célja, hogy minden tanuló évente egy alkalommal visszajelzést kapjon arról, hogy milyen a teljesítménye, és saját magát másokkal összehasonlíthassa. Ugyanebből az eredményből a tanárok és szülők is tudnak következtetést levonni. Ugye alapértelmezetten a gyerek-szülő-tanár szükséges ahhoz, hogy kiderüljön: mi működik és mi nem a képzésben.
Magyarországon 1848 óta van kötelező és ingyenes közoktatás, Eötvös Józsefnek köszönhetjük ugye, kinek oktatási törvénye lehetővé tette, hogy minden községben legyen iskola. Minden bevett vallásfelekezet egyházi és iskolai szüksége közálladalmi költségek által fedeztessék, ahogy akkoriban fogalmaztak. Ezek voltak keretek, a lassan száznyolcvan éves reform ezt jelentette, azt nem szabták meg, hogy melyik iskolában hogyan oktassanak. Szóval a dolgok mikéntjét a Hannácskákat és Bencéket oktató tanítókra bízták. Még ha minden bizonnyal akkoriban Máriáknak és Józsefeknek hívták inkább a nebulókat a korabeli toplisták szerint. De játszott az István, János, Erzsébet és Julianna is. Az ő iskolai teljesítményüket, legalábbis a jogalkotó szándéka szerint az mérhette, hogy honnan jutottak el hova. Egyesek poéták lettek, mások csizmadiák, harmadikok jól tudták értelmezni egy birtoklevelet, vagy remekül vezetni a cselédélet- és háztartási könyvet. El tudtak olvasni, és meg is tudtak írni egy szerelmes levelet. Az elemi iskolákban megszerzett kompetencia alapján, amelyet tehát nem az oktatási kormányzat mért, hanem az élet, és a közösség azt a tanítót becsülte meg igencsak, aki minél többeknél el tudta érni mindezt. Ha kisnemes volt a nebuló, ha frissen felszabadult jobbágy. Azaz a kompetenciamérés volt, tapasztalati alapon.
Nos, korunkban és Magyarországon az imént elképzelt gyerekek, iskolájuktól és szociális helyzetüktől függetlenül márciusban teszteket töltenek ki, melynek eredménye nem csak az iskolai osztályzatukat, hanem a felvételi lehetőségeiket is döntően befolyásolhatja majd. Tehát édesmindegy, hogy valaki az út széléről vagy egy több nyelven oktató méregdrága versenyistállóból jött, ugyanaz a mérce, és ezzel el is dőlt a további sorsa. A pontozás ugyanaz, és soha többé senki nem fogja figyelni azt, hogy a gyerek mi mindenre lenne képes. Ha például bejutna egy középiskolába, de aki nem fog – és sokan nem fognak – azok e tétel bizonyítására sem kapnak esélyt. Még szerencse, hogy ezeket a szempontokat meg sem hallotta a hatalom, pedig a pedagógusok és a szülők egyöntetűen ezt állítják. De hát kik ők, hogy figyeljenek rájuk. A döntéshozó politikusok mérhetetlen szerencséjük, hogy pártállásuk és életkoruk miatt sohasem kell kompetenciatesztet írniuk. Az eredményt anélkül is tudjuk.
Józsa Márta jegyzete az Útszélen február 21-ei adásában hangzott el.
