Minden törvényt át lehet írni, hogy a törvénytelenség is védhető legyen -Rózsa Péter jegyzete
Megismétlődik most ez is, amiből levonhatjuk azt a következtetést, hogy bármi áron, bármilyen jogi csavarral, jogsértést kiküszöbölve tisztességtelen törvény módosításokkal a hatalom bebetonozására készül a Fidesz.
Kié a holnap? - Szénási Sándor jegyzete
Az El Pais nevű baloldali, egyébként a legolvasottabb spanyol lap nemrég, némileg rémülten, leközölt egy felmérést a fiatalok pártválasztásáról, ami a Vox, az autonóm közösségek jogait tagadó, antifeminista, homofób, euroszkeptikus, és persze bevándorlás ellenes párt egyértelmű tarolását mutatja.
Közpénzről és lojalitásról - Kárpáti Iván jegyzete
Ez a logika a NER igazi arca. A közpénzt a Fidesz nem közösségi erőforrásnak tekinti, hanem politikai tulajdonnak. Aki részesül belőle, az tartozik valamivel.
Állatkertek és politikai vonzataik - Dési János jegyzete
Egy időben mindenféle városban, amerre jártam, megnéztem az állatkertet, van összehasonlítási alapom. Magyarországon talán a szegedi mérhető hozzá. Csak annak most nincs politikai vonzata, szóval arról majd egyszer egy másik műsorban. És most, hogy utána néztem, az egykori szürke, unalmas és senkit sem érdeklő nyíregyházi vadasparkból az 1996-ban kinevezett igazgató, Gajdos László és csapata csinált egy jó helyet.
Nem ők szülték – Józsa Márta jegyzete
Pintér Sándor, a Nemzeti Együttcinizmus Rendszerének belügyminisztere minapi parlamenti szereplésével minden bizonnyal beírta magát a legnagyobbak közé. Bizonyos értelemben …
Korunk jogara – Dési János jegyzete
Ez csak a néphülyítés része, s a népnek mindig akad egy uszulni való szelete, amelynek tagjai imádják az ilyesmiket, mert akkor sokkal jobban lehet gyűlölködni. Gyűlölök, tehát vagyok. Lengessük hát az arany WC kefét lelkesen, forgassuk a fejünk fölött, miközben cöfcöfcöf csatakiáltásokat hallatunk a művelt világ elleni támadáskor. Az arany WC kefe korunk jogarja.
Szegény Manci; cica-adó tönkretette a családomat – Selmeci János jegyzete
Mancika életét Magyar Péter tette tönkre.
Hálaadás Moszkvában - Hardy Mihály jegyzete
Vajon miféle politikai hálaadás hajtja Orbán Viktort holnap Moszkvába, hogy azzal a Vlagyimir Putyinnal találkozzon, akit háborús bűnösként egyelőre messze elkerül minden, magára valamit is adó európai vezető?
Kompetencia – Józsa Márta jegyzete
23/02/2025 07:06
| Szerző: Józsa Márta / Klubrádió
Gondoljunk most három tizenkét éves, elképzelt kislányra, ők 2013-ban születtek. Hanna, Anna és Jázmin az ő nevük, a Központi Statisztikai hivatal adatai szerint a tárgyévben ezek voltak a legtöbbször anyakönyvezett lánynevek.
Jázmin egy elnéptelenedő somogyi faluban lakik a családjával, naponta egy órát utazik a körzeti iskolába, de megéri, friss levegőn lakik és organikus ételeket eszik. Levente pedig állami gondozottként jár ki a legközelebbi általánosba, és a házi feladat elkészülte attól függ, hogy éppen van-e ráérő nevelő. Aki tíz másik rábízott gyerek mellett őt is ráveszi arra, hogy oldja már meg a matekpéldát. Tételezzük fel, hogy valamennyi felsorolt gyerek bőven képes arra, hogy elvégezze az általános iskolát, és megvan bennük az a lehetőség arra is, hogy tovább tanuljanak. Az nem valószínű, hogy bármikor találkoznának egymással. És hogy egymáshoz akkor mi lehet a közük? Hát az, hogy valamennyien, a közoktatásban működő minden iskola összes diákjával együtt részt vesznek egy úgynevezett kompetenciamérésben. Ez egy szakemberek által kidolgozott rendszer, amelynek az eredeti a célja, hogy minden tanuló évente egy alkalommal visszajelzést kapjon arról, hogy milyen a teljesítménye, és saját magát másokkal összehasonlíthassa. Ugyanebből az eredményből a tanárok és szülők is tudnak következtetést levonni. Ugye alapértelmezetten a gyerek-szülő-tanár szükséges ahhoz, hogy kiderüljön: mi működik és mi nem a képzésben.
Magyarországon 1848 óta van kötelező és ingyenes közoktatás, Eötvös Józsefnek köszönhetjük ugye, kinek oktatási törvénye lehetővé tette, hogy minden községben legyen iskola. Minden bevett vallásfelekezet egyházi és iskolai szüksége közálladalmi költségek által fedeztessék, ahogy akkoriban fogalmaztak. Ezek voltak keretek, a lassan száznyolcvan éves reform ezt jelentette, azt nem szabták meg, hogy melyik iskolában hogyan oktassanak. Szóval a dolgok mikéntjét a Hannácskákat és Bencéket oktató tanítókra bízták. Még ha minden bizonnyal akkoriban Máriáknak és Józsefeknek hívták inkább a nebulókat a korabeli toplisták szerint. De játszott az István, János, Erzsébet és Julianna is. Az ő iskolai teljesítményüket, legalábbis a jogalkotó szándéka szerint az mérhette, hogy honnan jutottak el hova. Egyesek poéták lettek, mások csizmadiák, harmadikok jól tudták értelmezni egy birtoklevelet, vagy remekül vezetni a cselédélet- és háztartási könyvet. El tudtak olvasni, és meg is tudtak írni egy szerelmes levelet. Az elemi iskolákban megszerzett kompetencia alapján, amelyet tehát nem az oktatási kormányzat mért, hanem az élet, és a közösség azt a tanítót becsülte meg igencsak, aki minél többeknél el tudta érni mindezt. Ha kisnemes volt a nebuló, ha frissen felszabadult jobbágy. Azaz a kompetenciamérés volt, tapasztalati alapon.
Nos, korunkban és Magyarországon az imént elképzelt gyerekek, iskolájuktól és szociális helyzetüktől függetlenül márciusban teszteket töltenek ki, melynek eredménye nem csak az iskolai osztályzatukat, hanem a felvételi lehetőségeiket is döntően befolyásolhatja majd. Tehát édesmindegy, hogy valaki az út széléről vagy egy több nyelven oktató méregdrága versenyistállóból jött, ugyanaz a mérce, és ezzel el is dőlt a további sorsa. A pontozás ugyanaz, és soha többé senki nem fogja figyelni azt, hogy a gyerek mi mindenre lenne képes. Ha például bejutna egy középiskolába, de aki nem fog – és sokan nem fognak – azok e tétel bizonyítására sem kapnak esélyt. Még szerencse, hogy ezeket a szempontokat meg sem hallotta a hatalom, pedig a pedagógusok és a szülők egyöntetűen ezt állítják. De hát kik ők, hogy figyeljenek rájuk. A döntéshozó politikusok mérhetetlen szerencséjük, hogy pártállásuk és életkoruk miatt sohasem kell kompetenciatesztet írniuk. Az eredményt anélkül is tudjuk.
Józsa Márta jegyzete az Útszélen február 21-ei adásában hangzott el.
