„Köszönjük,
A lényeg

Szabad Európa: Mészáros Lőrinc cége több helyen kihagyta a vasat a vasbetonból a MÁV vonalain

18/05/2023 15:57

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Szikora Gábor

Több helyen is kihagyták a vasat a vasbetonból a Mészáros Lőrinc tulajdonába tartozó R-KORD Kft. által végzett egyik vasúti fejlesztésnél, máshol balesetveszélyes körülmények, veszélyes hulladék maradt az építkezés után – tudta meg a Szabad Európa.

Két levél jutott a lap birtokunkba jutott szerint a MÁV 19 pontban sorolja műszaki és minőségi kifogásait Mészáros Lőrinc cégével szemben, már az Építési Minisztérium is szóvá tette ezt az R-KORD-nak.

Az egyik levelet az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vasúti beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkára, Kikina Artúr írta az R-KORD Kft., valamint a konzorciumi partner I-Cell Mobilsoft Zrt. vezetőinek. Ebben az áll: „Kérem a Tisztelt Vállalkozót, hogy a mellékelt üzemeltetői levélben felsoroltak – a levél kézhezvételétől számítottan, de legfeljebb tíz napon belül – vizsgálatát kezdje meg, és minden hiányosságot pótoljon, javítson”. (Az üzemeltető a MÁV-ot jelenti.)

A másik dokumentumot, amely eljutott a Szabad Európához, a MÁV technológiai és rendszerfejlesztési osztályvezetője, valamint infrastruktúra-fejlesztési igazgatója által jegyzi. Eszerint a vasúttársaság 19 pontban foglalja össze észrevételeit a GSMR2 nevű vasúti fejlesztési program Mezőzombor–Miskolc, Miskolc–Füzesabony és Hatvan–Füzesabony vasúti pályaszakaszon tapasztalt hiányosságokat. A MÁV levelének címzettje Kikina Artúr államtitkársága, valamint az R-KORD egyik vezetője.

Hozzáteszik: ez a levél csak a MÁV Miskolci Területi Igazgatósága által tapasztalt hiányosságokról szól, de információink szerint más igazgatóságok területén is bőben fordulnak elő hasonló problémák. Ebben a levélben több esetben is hivatkoznak a technológiai utasítások be nem tartására, az előírt kivitelezési tervek hiányára vagy az ezektől való eltérésre, a szintén több esetben hiányos dokumentációkra.

Ismertették: a GSM-R keretében az eredeti tervek szerint összesen 2225 kilométernyi hazai vasútvonal mentén épülne ki korszerű informatikai és hírközlési rendszer. A program első üteme már megvalósult, ennek során 125 távközlési átjátszótornyot építettek és ezer kilométeres nagyságrendben fektettek optikai kábeleket a vasútvonalak mellett. A második ütemre 2018-ban írták ki a közbeszerzést, amelyet a Mészáros Lőrinc tulajdonába tartozó R-Kord Kft. nyert el konzorciumban. A közbeszerzés értéke 58,8 milliárd forint.

A munkákhoz optikai kábelekre, ezek összekötésére is szükség van, amihez betonaknákat alakítottak ki a földben. Mivel ezek közel fekszenek a vasúti sínhez, az előírás szerint csak vasbetonból lehet elkészíteni. Csakhogy számos esetben – a lap több forrása szerint is – egyszerűen kihagyták a vasat (pontosabban az acélszerkezetet) a vasbetonból. Ráadásul, mint a Szabad Európán látható képek is mutatják, még a sima betonozást is silány minőségben végezték el a kivitelezők.

(Képünk illusztráció egy vasúti fejlesztésről, fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)