Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
A lényeg

Súlykorlátozást vezettek be egy közúton, hogy ellehetetlenítsék az Orbán unokaöccsének rivális kavicsbányát

18/08/2023 19:01

| Szerző: Klubrádió

Kerülőre és plusz kiadásokra kényszerítette a Győr környéki bányászati cégeket a közútkezelő azzal, hogy súlykorlátozást vezetett be az 1401-es útra Győrzámoly és Győrújfalu között. Az út azért volt fontos Darnózseliben található Lajta-Kavics Bányászati Kft.-nek, illetve a Győrzámoly 1 és 2 kavicsbányáknak, mivel itt szállíthatták Győrújfaluban (azaz mindössze pár kilométerre) található keverőtelepre, a Frissbeton/Strabag-re a sódert. 

A súlykorlátozás értelmében a 20 tonnánál nehezebb járművek 2022 novembere óta nem hajthatnak át az 1401-es úton. Kivételt csak az autóbuszok és mezőgazdasági járművek jelentenek, illetve azok a cégek, amelyek a szakaszon telephellyel és behajtási engedéllyel rendelkeznek. A Magyar Közút Zrt. indoklása szerint erre a "kistelepüléseken élő lakosság életminőségének javítása, és a közelmúltban felújított útburkolat állagának megóvása érdekében" volt szükség. Az Átlátszó úgy tudja, hogy Lajta-Kavics kért engedélyt, de nem kapott az útszakasz használatára, ahogy más kavicsbányák sem.

Nem érinti ugyanakkor a korlátozás a Murobán Kft. mindössze másfél éve működő bányáját Vámosszabadiban. A portál rámutatott, hogy Orbán Viktor miniszterelnök unokaöccse, Orbán Dávid éppen a bányanyitás előtt, 2021 végén lett társtulajdonos a cégben egy győri ügyvéd, dr. Mürkl Máté mellett.

A frissen nyitott bánya hamar felpörgött: a cég eszközparkja jelentős bővült, a bevételek pedig egy év alatt 46 millióról 212 millióra nőttek. Hogy ehhez mennyiben járult hozzá egy látszólag ártalmatlan súlykorlátozó tábla azon a pár száz méteren Győrzámoly és Győrújfalu között, amellyel éppen a legnagyobb konkurenciát sikerült ellehetetleníteni, megítélés kérdése. 

Az Átlátszó érdeklődött a Murobán Kft.-nél és Magyar Közút Zrt.-nél is, hogy a több kilométernyi felújított szakaszból miért csak arra a pár száz méterre tettek ki súlykorlátozó táblát, de a megkeresésre nem reagáltak. Arra sem kaptak választ, hogy mely cégek kértek és kaptak behajtási engedélyt, illetve kiket utasítottak el. Orbán Dávid és Mürkl Máté szintén nem válaszolt a a portál kérdéseire, ahogy a Lajta Kavics Kft. sem.