Köszönjük, hogy támogattak minket.
A lényeg

Már 2 milliárd forint veszteséget termelt Magyarország tengeri kikötője

18/06/2025 12:16

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Bárkay Tamás

Kérdés, van-e ennek az egész kikötősdinek valami értelme.

A tavalyi évet is veszteséggel zárta Magyarország tengeri kikötője, vagyis a trieszti kikötői koncessziót birtokló, és a parti ingatlanon logisztikai központot fejlesztő állami cég, az Adria Port Zrt. A veszteség 2024-ben 861 ezer euró volt (a könyvelés 410-es euróárfolyamán 353 millió forint) – írja a hvg.hu.

Miután a tavalyi veszteség is az eredménytartalékba kerül, annak egyenlege mínusz 5 millió euróra nő, vagyis 2 milliárd forint fölé.

Az Adria Portnak egy 2023-ban gründolt olaszországi leányvállalata is van (azon túl, amit a kikötői koncesszióval vásárolt), a milánói bejegyzésű APH Invest S.r.l. Egyelőre ez is csak a veszteséget termeli, 2024-et 31 ezer euró mínuszban zárta.

 
Trieszti részlet 
(Facebook)
 
 

A trieszti kikötő – valójában egy kikötői koncesszió, illetve egy partszakasszal rendelkező, kármentesítésre szoruló, jogi eljárásokkal terhelt volt iparterület – „megvásárlását” a kormány 2019-ben jelentette be. A tranzakció valójában csak 2020-ban zárult, majd némi medertisztást leszámítva tulajdonképpen évekig nem történt semmi. 

 Magyar Levente államtitkár ígérete szerint a kikötő 2028-ban teljes kapacitással fog működni. Hogy ennek lesz-e bármi értelme, az kérdéses. Például azért is, mert az exportáló magyar vállalatoknak megvannak a bejáratott, költséghatékony megoldásaik, a kikötő túl kicsi lesz, a magyar államnak pedig nincsenek meg a szükséges kompetenciái és kapacitásai a hasznosításhoz – írja a lap.