„Klubrádió
A lényeg

Lázár piaci működésre térítené át a MÁV-ot

16/05/2023 08:20

| Szerző: Klubrádió

Az építési és közlekedési miniszter azt akarja, hogy a vállalat sokkal inkább hasonlítson piaci működéshez, mint állami struktúrához.

"A következő időszak feladata lesz kidolgozni a MÁV-nál a három szereplő – a tulajdonos, a menedzsment és az igazgatóság – közötti feladat- és felelősségmegosztást annak érdekében, hogy a vállalat sokkal inkább hasonlítson piaci működéshez, mint állami struktúrához" – mondta az MTI szerint Lázár János hétfőn a MÁV Zrt. igazgatóságának és felügyelőbizottságának alakuló ülésén, a MÁV-székházban. Azt nem tette hozzá, hogy piaci működésről csak a kormányzat korlátok közti jelenléte mellett beszélhetünk.

Az építési és közlekedési miniszter hozzátette, a MÁV-Volán csoport stratégiai vállalat, az egyik legnagyobb magyar közszolgáltatást végzi, járataikon naponta 4,5 millióan ingáznak. A közlekedés minősége ezért nagyban hozzájárul az életviszonyokhoz, az emberek életét megkönnyíti vagy megnehezíti.

A közlekedési miniszter hangsúlyozta, a kormány számára nemcsak operatív, logisztikai kérdés, hogyan lehet 4,5 millió embert 56 ezer ember közreműködésével eljuttatni egyik pontból a másikba, hanem társadalomszervezési is, mert ha jó a közlekedés, az nagyobb esélyt ad a helyben maradásra, a boldogulásra, sőt a vállalatcsoportnak szerepe van a gazdasági versenyképességben – mondta.

A miniszter szerint a Magyarországon az átmenő személyforgalomból jelentős bevétel keletkezik, például az elektronikus útdíj 450 milliárd forintot termel évente. A kormányban nagy a nyitottság arra, hogy az egész ágazatot fejlessze a következő időszakban – fogalmazott a miniszter.

Lázár kitért arra, hogy tulajdonosi joggyakorlóként úgy látja, a költségeket át kell nézni, hogyan lehet a közösségi közlekedésre fordított 800 milliárd forint állami forrást racionálisabban, hatékonyabban felhasználni. A MÁV és a Volán összevonása félbe maradt, még nem teljesedett ki, nem világos, hogy egy vállalatról van-e szó vagy egységesen irányított, de külön struktúrában működő cégekről. Hangsúlyozta azt is: a MÁV és a Volán átalakítása azért sem egyszerű feladat, mert a területén 43, köztük 9 reprezentatív szakszervezet tevékenykedik 56 ezer munkavállalóval. A munkabéke megtartása és a korrekt munkaügyi kapcsolat fontos dolog.

Lázár János a MÁV igazgatósága és felügyelő bizottsága alakuló ülésén megköszönte a testületek tagjainak, hogy elfogadták a felkérést.