„Klubrádió
A lényeg

F1: Verstappen nyerte az egykörös világbajnoki döntőt

12/12/2021 16:14

| Szerző: Klubrádió

Huszonkét futamot teljesítettek a pilóták a 2021-es Forma-1-es szezonban, több mint ezer kört tettek meg, és mégis az utolsóra maradt a vb-cím eldöntése: Max Verstappen akkor előzte meg a végig vezető Lewis Hamiltont és lett először világbajnok.

Az utolsó futamra maradt a 22 versenyből álló 2021-es Forma-1-es világbajnoki sorozat döntője. Max Verstappen és Lewis Hamilton is 369,5-369,5 ponttal várhatta az Abu Dhabi nagydíjat, de a holland kétszeresen is előnyből, mert az övé volt a pole pozíció, és neki volt a több győzelme (9-8 arányban vezetett a brittel szemben).

Hamilton viszont jobban kapta el a rajtot, annak ellenére, hogy Verstappennek lágy, neki közepes gumija volt, és rögtön az élre is állt a villanyfényes futamon. Verstappen az első körben megtámadta és meg is előzte volna, de leszorította a pályáról a hétszeres világbajnokot, aki a bukótérben visszaállt az élre. Mivel nem hagyott neki elég helyet a holland, a versenybírók nem is vizsgálták az esetet, hiába tiltakozott a Red Bull. Hamilton pedig építette az előnyét, jobb tempót ment.

Aztán a 20. körben jött a következő izgalmas epizód, amikor a két éllovas már túl volt egy kerékcserén, Hamilton utolérte a másik Red Bullt vezető Pérezt, aki mindent megtett csapattársáért, 8-ból 1 másodpercre faragta le a hátrányát azzal, ahogy kiválóan védekezve kétszer is visszaelőzte ellenfelét. „Checo is a legend”, azaz Checo (Pérez) egy legenda – reagált is Verstappen, de nem tudta utolérni Hamiltont.

Majd féltáv után valamivel Giovinazzi Alfa Romeója adta meg magát, és mivel félreállt a pálya szélére, virtuális biztonsági autós fázis következett. Ekkor Verstappen kiment friss közepes gumikért, Hamilton viszont maradt. És úgy nézett ki, hogy ez a jó döntés, egészen néhány körrel a vége előttig, amikor Latifi Mick Schumacherrel csatázott az utolsó előtti helyért és a falhoz csapta a Williamst. Ekkor viszont beküldték a rendes biztonsági autót, Verstappent ismét kihozták és lágy gumikra váltott, Hamilton viszont továbbra se jött be a bokszba, a Mercedes egyértelműen arra számított, hogy a műszaki mentés eltart a végéig.

A versenyirányítás is ellentmondásosan kommunikált, először azt közölték, hogy a legkörözöttek nem előzhetik meg a biztonsági autót (pedig ez szokott történni ilyen helyzetekben), így Hamilton és Verstappen között maradt 5-6 autó. Aztán változtattak rajta, a lekörözöttek elmentek, és a két éllovas az utolsó körre újrainduló versenyen egymás mögé került. Csakhogy Hamilton gumijai 43 körös kemények voltak, Verstappen pedig friss lágyakon mehetett utána. És ment is, az első alkalommal megelőzte riválisát, aki még egyszer megpróbált visszatámadni, de nem sikerült neki.

Így Max Verstappen nyerte az egyfutamos után egykörösre szűkült vb-döntőt, első holland pilótaként a Forma-1 történetében. Rekordot döntött azzal, hogy a 22 futamból 18-szor állt a dobogón (ebből 10-szer a tetején). Ő lett a sorozat 34. világbajnoka, egyben a 4. legfiatalabb. Hamiltonnak viszont nem jött össze a 8. vb-cím, nem tudta megelőzni Michael Schumachert az örökranglistán. További érdekesség, hogy a 2014-es nagy szabályváltoztatások után először nem Mercedes nyert, Honda-motoros autóval pedig 30 év, Ayrton Senna után sikerült győzni. A konstruktőri vb-t a Mercedes nyerte, de ez valószínűleg nem különösebben boldogítja a csapatot és Lewis Hamiltont.

Feltétlenül emlékezzünk meg egy visszavonuló legendáról: Kimi Räikkönen, a 2007-es világbajnok a 349. futamán indult, ezt a rekordot ő tartja. Annak ellenére, hogy fékprobléma miatt ki kellett állnia, és nem jutott el a kockás zászlóig az Alfa Romeóval, őt választották a futam emberének.