„Támogassa
A lényeg

444: A Megafon már csaknem 600 milliót költött kormánypárti hirdetésekre

19/01/2022 16:38

| Szerző: Klubrádió

A Megafon Központ nevű szervezet tavaly nyáron jött létre, vezetője a szintén kormányközeli Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója, Kovács István. Ahogy a 444 összefoglalta, a kormánypárti influenszereket támogató szervezet eddig csaknem 600 millió forintot költött a Facebookon hirdetésekre.

Ahogy a 444 összegzi, a Megafon Központ az Alapjogokért Központ nevű fideszes thinktank hatókörében jött létre. Az Alapjogokért a finanszírozása nagy részét a Fidesz pártalapítványától kapja, a munkatársai „szakértőként” szoktak szerepelni a közmédiában és a kormánypárti sajtóban, a korábbi vezetője, Szánthó Miklós pedig a kormányközeli sajtóbirodalmat, a KESMA-t irányítja.

A Megafon Központot Kovács István, az Alapjogok Központ stratégiai igazgatója hozta létre, hogy felépítsenek fiatalos kormánypárti megmondóembereket, akik aztán olyan közönségnek adják elő a kormányzati kommunikációs vonalat, amely nem olvas Magyar Nemzetet és nem néz köztévét.

A Megafon Központ vezetői és támogatottjai többször állították a sajtóban, hogy a nincs náluk a Fidesz pártalapítványától és a Miniszterelnöki Kabinetirodától az Alapjogok Központnak juttatott pénz, sőt, semmilyen közpénzt nem kaptak. Azt állítják, jobboldali üzletemberek támogatásából működnek, akiknek a többsége állítólag állami megrendeléseket sem kapott soha. Ezt nem lehet ellenőrizni, hiszen anonim adták a támogatást. Csak Rákay Philip műsorvezető, az MTVA volt intendánsa ismerte el, hogy ő támogatta a központot, amely azóta hirdeti a Facebook-posztjait.

 Szánthó Miklós egyik posztja (kép: Facebook)
  
 

Mennyi az annyi?

A Megafon egyelőre 9 Facebook-oldal (A kopasz oszt, Bayer Zsolt, Bohár Dániel, Deák Dániel, Déri Stefi, Konverzió, Kötter Tamás, Rákay Philip és Trombitás Kristóf) posztjait támogatja pénzzel, 2021 végére túllépték a félmilliárd forintot. A Megafon egyik kampányvideóján látszik, hogy egy nagyobb újság szerkesztőségéével vetekszik a hely, ahol a Facebook-oldalakat kezelik.

Az adatszolgáltatás kezdete óta a Megafon költötte a legtöbbet, jövő hétre meglesz nekik a 600 millió forint – írja a 444. A Fidesz 552 milliónál jár, a kormány pedig 494-nél (ebben benne vannak a közszolgálati, oltáspárti stb. hirdetések is). Őket követi az ellenzéket régóta aktívan toló EzaLényeg.hu 272 millióval. A 170 milliós DK-t pedig a mostanában nagy lendülettel hirdető, kormánypárti Aktuális Média követi.

A legutóbbi, vasárnapig tartó teljes héten is messze a Megafon költött a legtöbbet (33 milliót), ezzel együtt egyre kevesebbet költenek rájuk, inkább a szintén fideszes, de arctalan Aktuális Média jön fel, már fele annyit költ, mint a Megafon. A Fidesz 11, Mázi-Zay 8 millió forintot költött, ezzel az ő költései ugrottak meg a leginkább (775 százalékkal), és csak utána jön a kormány 6,5 millióval. Látszik, hogy a közmédia is nagyon belehúzott, a honlapja 523 százalékkal többet hirdet.

Mit hirdetnek?

A kormányoldal legtöbbet futó hirdetései a héten arról szóltak, hogy „Márki-Zay Péter visszatérne a Gyurcsány-korszak politikájához, és fizetőssé tenné az egészségügyet”, és hogy: „Márki-Zay Péter után most Gyurcsány Ferenc is letette voksát a migráció támogatása mellett. Az illegális bevándorlást nem megszervezni, hanem megállítani kell, erről is szavazunk áprilisban!”, illetve elkezdtek bejönni az élelmiszerár-befagyasztásos hirdetések is.

Az ellenzék jóval kevesebbet hirdetett, Márki-Zay főleg a Fudan-ellenes népszavazásról: „Fideszes kiváltságosok kínai elitegyeteme helyett diákvárost mindannyiunknak!”

A Facebooktól lekért adatok tájékoztató jellegűek – közölték a cikk végén.