Ződi Zsolt: a Google bénázása miatt csúszhatnak át a radaron a Fidesz politikai hirdetései
2/10/2025 10:44
| Szerző: Klubrádió
Bármennyire nehéz elhinni egy Google szintű vállalatról, az ilyen típusú hibák feltehetően bénázások miatt fordulhatnak elő: bár a techóriás szeptember 22-én lekapcsolta a politikai tartalmú hirdetéseket az EU-ban, nem sikerült teljesen zökkenőmentesen, így a Fidesz több politikai hirdetése is átcsúszott a szűrőkön. Erről beszélt a Reggeli gyorsban Ződi Zsolt, jogász, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kutatója.
Októbertől a Facebookon, az Instagramon és a Google felületein sem lehetnek politikai hirdetések, miután a techcégek az uniós átláthatósági rendelet miatt megkezdték a politikai reklámok betiltását. Azonban a gyakorlatban még mindig előfordulnak kiskapuk, amelyek lehetővé teszik, hogy egyes hirdetések átcsússzanak.
– Itt a mennyiségeket kell látni. Hatalmas, 100 milliós nagyságrendekről beszélünk, tehát nem arról van szó, hogy valakit átvernek, hanem hogy az algoritmusok bizonyos dolgokra még nem teljesen felkészültek – magyarázta Ződi Zsolt.
A szakértő szerint a Google tavaly év végén kezdte el bevezetni a változtatásokat, idén pedig megpróbálta teljesen leállítani a politikai hirdetéseket. A rendszer azonban folyamatosan tanul, és a hirdetések feladásakor a felhasználóknak kell kategorizálniuk tartalmukat, ami további bizonytalanságot eredményez. – Ha egy ügynökség kulturális tartalomként ad fel egy hirdetést, az algoritmus kezdetben nem biztos, hogy felismeri, hogy politikai jellegű. Az algoritmusok döntései százalékos valószínűségeken alapulnak, nem egyszerű 0–1-es logikán” – tette hozzá.
Ződi azt is hangsúlyozta, hogy bár a kisebb országokra, így Magyarországra, nem figyelnek különösen, az algoritmusokat a bejelentések tanítják, így hosszabb távon ezek a hibák javíthatóak. – A nagyon direkt politikai jellegű hirdetéseket biztosan ki fogja szűrni a rendszer. Az úgynevezett megosztó közéleti témákra - például a migráns kérdésre - azért ugrik ez az algoritmus, tehát azért azt mondani, hogy itt bármit át lehet majd passzírozni, azt elég erős túlzásnak gondolom. Az organikus vagy álcázott tartalmak azonban bizonyos kiskapukat kihasználhatnak. Léteznek módszerek, amikkel például egy megosztó közéleti témát politikai tartalomként terjeszthetnek, de a rendszer folyamatosan fejlődik – mondta a jogász.
A beszélgetés apropója az volt, hogy a Telex tegnap azt írta, a hogy bár Google megszüntette a politikai hirdetések nyilvános adatbázisát is az EU-ban, a nem közéleti reklámokról azonban továbbra is vezet egy – jóval kevésbé részletes – átláthatósági oldalt és ebben a rendszerben jól látszik, hogy a Fidesz a mai napig gőzerővel ontja a netezőkre a Harcosok Klubja hirdetéseit. Ezt pedig úgy teheti meg, hogy nem politikai reklámnak vannak címkézve, hanem vállalati, internetes és telekommunikációs kategóriákban futnak. A portál felhívta a figyelmet, hogy az adatbázis szerint a hirdetési kampányokért nem a Fidesz, hanem egy Full Stack Experts Sp. z o.o. nevű lengyel cég fizet.
Ződi Zsolt a beszélgetésben kitér arra is, hogy a jogalkotás és a technológiai fejlesztés ritkán járnak teljesen kéz a kézben. Az Európai Unió szabályai nehezen változtathatók, és a politikai hirdetésekből származó bevételek aránya a techcégeknél elhanyagolható. Az üzleti számítások, a fejlesztési költségek és a reputációs kockázatok egyaránt befolyásolják, hogy a vállalatok mennyire szigorúan tartják be a szabályokat.
– Az EU szabályozása bonyolult, és a politikai hirdetésekből származó árbevétel nagyon csekély, így a cégek számára logikus döntés, hogy leállítják ezeket. Ugyanakkor a rendszerek működését figyelni kell, mert a kisebb országokban előfordulhat, hogy egy-egy hirdetés átcsúszik – tette hozzá Ződi.
A jogász végül kiemelte, hogy az algoritmusok fejlesztése folyamatos, és az uniós rendeletet, amely október 10-én lép életbe, hosszú távon is valószínűleg követni fogják a cégek. A politikai hirdetések kontrollja így egyre kifinomultabbá válik, de a rendszer nem tökéletes.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a lapszemle meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025.10.02., csütörtök 8.35
Riporter: Herskovits Eszter, Selmeci János, Bódy Gergő
