Ződi: A nyolclábú kecskék és az ilyen baromságok elkezdtek az MI-ből eltűnni
12/02/2025 14:33
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Gőzsy Kati
Hogyan lehet olyan technológiát szabályozni, ami napról napra fejlődik, és sokszor még a saját alkotói sem értik teljesen? Dr. Ződi Zsolt, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kutatóprofesszora a mesterséges intelligencia (MI) szerzői jogi és etikai kihívásait elemezte a Reggeli gyorsban.
Nagyon nagy a pörgés, maguk az algoritmusok is nagyon gyorsan változnak, de a jogi környezet is elég gyorsan változik. Kérdés, az Európai Unió is hogyan fogja lereagálni az Egyesült Államok ilyetén lépését, miszerint Donald Trump azt mondja, hogy hagyjuk szabadon az MI-t, és akkor avatkozzunk közbe, ha konkrétan van valami probléma.
Ződi hangsúlyozta, bár az MI ma már széles körben elérhető, nem jelent egzisztenciális fenyegetést. Ehelyett inkább társadalmi és etikai kihívásokkal kell szembenéznünk.
Kérdés: hogyan szabályozzuk az MI-t? "Hát a társadalmi attitűdök azért a jogi szabályozást elég komolyan tudják befolyásolni" - válaszolta Ződi. A jelenlegi mesterséges intelligencia szabályozás szerinte a legjobb példa erre. Az európai szabályozás elég szigorú, és nagyon sok szempontból az alapvető jogokat előtérbe helyezi. Az Európai Uniónak van egy jogalkotási kerete, még a '90-es években találták ezt ki, ami a különböző termékek biztonságos előállításának és forgalmazásának a szabályait tartalmazza. Mint mondta: "ez a játékoktól kezdve a repülőgépeken keresztül a gázkészülékeken át a liftekig sokféle, 27 ilyen termékcsoport van. Ebbe sorolódna be a mesterséges intelligencia, ami azért nagyon érdekes, mert ezek fizikai termékek, a mesterséges intelligencia meg nem az, az egy szoftver. A másik meg, hogy ezek a fizikai termékek, ezek fizikai valóságban tudnak különböző sérelmeket okozni, tehát meg tudják az embert ölni, meg le tudják vágni a lábát, meg meg tudják mérgezni. És ehhez képest a mesterséges intelligenciával kapcsolatos veszélyek egy része, ez egy ilyen virtuális veszély. Ez egy érdekes fejlemény, de ennek ellenére megpróbálták ezt a termékmegfelelőségi logikát alkalmazni” – emelte ki a professzor.
Ám nemcsak a jogalkotás módszere, hanem annak alkalmazási területe is kérdéses. Az EU egységes, általános szabályozási modellt vezetett be, míg például Kína szektoronként eltérő szabályokat alkalmaz. "Az európai modellnek megvan a hátránya: mindenre ki kéne terjednie, ha azonban túl általános, akkor a részleteket már más jogalkotóknak kell megfogalmazni. Az EU ezért 57 részletes szabvány kidolgozását kérte, ám az még mindig nem világos, hogy ezek pontosan hogyan hatnak majd az egyes ágazatokra” - magyarázta Ződi. A tiltott gyakorlatokhoz sorolta, hogy nem lehet használni társadalmi pontozási rendszer kialakítására, ami ugye Kínában van, meg tudatalatti manipulációra nem lehet használni. "Ezek azért nagyon érdekesek, mert ezek a dolgok amúgy is tiltottak."

Azelőtt a szerzői jogokról, a mesterséges intelligencia szerzői jogairól beszélt, amik nincsenek. "A szerzői jognak a lényege, hogy a szerző, aki belerakott egy csomó energiát, kreatív energiát, az tudja anyagilag is hasznosítani ezt a művet, tehát ő kap egy monopóliumot a műve hasznosítása fölött, ami arra ösztönzi, hogy ilyen nagyszerű dolgokat a későbbiekben is alkosson. Tehát ez a pénzesítésről szól.A mesterséges intelligenciánál ez az indokolás vagy mögöttes megfontolás nincs, mert hogy ő nem rakott bele energiát, meg az ő kreatív energiái, meg erőfeszítése az nehezen értelmezhető egy számítógép esetében. Ezt lehet-e, díjazza-e a társadalom azzal, hogy aki ráteszi a kezét egy ilyen outputra, akkor ezért kérjen pénzt, vagy legyen levédhető?"
Ezt is ketté kell választani szerinte, mert az alkotó kérhet érte pénzt. Tehát egy grafikus felhasználja a munkája során a mesterséges intelligenciának az eredményeit, vagy outputjait, akkor azért kérhet pénzt. Vannak átmenetek is, mert van, amikor mondjuk nagyrészt ő alkotta a művet, de utána még egy kicsit turbózta a mesterséges intelligenciával, meg van, hogy a mesterséges intelligencia adja az ötletet, de ő tovább turbózza, látott ilyen művészeket, akik eszméletlen jó dolgokat csináltak.
Van egy eléggé átmeneti állapot, kifejezett jogi szabályozás még nem született erre, de mivel Amerikában a '70-es évekig kötelező volt regisztráltatni a műveket, tehát csak akkor kapott az ember védelmet, ha regisztrálta, megmaradt szokásként a regisztrálás, mert így könnyebb igazolni, hogy az a mű kié. "A Szerzői Jogvédő Hivatal viszonylag korán beleütközött ebbe a problémába, és január közepén jött ki egy ilyen hosszú tanulmányuk erről: a szerzőjog értelme az, hogy az alkotó embert védje, és ezért, hogyha nagyobb részben az emberi közreműködés nem tetten érhető ebben, akkor nem védhető le, nem regisztrálható. Ez nem jelenti azt, hogy egyébként ne próbáljanak meg pénzt csinálni belőle, tehát ha én csináltam valamit, kijött belőle valami, és akkor azt felrakom a weboldalamra. Meg ezernyi módon lehet elképzelni, hogy lehet pénzesíteni egy ilyen művet, akár egy zeneművet, ugye most a zenegenerátorok is vannak. Ha ez eljut a bírósági fázisig, a bíróság azt fogja mondani, hogy hát bocsi, de ez egy számítógép, vagy egy mesterséges intelligencia által generált, ez public domain, ahogy szokták mondani, tehát ez egy közjószág."
"Azt nem tudjuk, hogy merre fog elmenni a világ, azt se tudjuk, hogy milyen alkotási metódusok fognak kifejlődni – tette hozzá. – A generatív mesterséges intelligenciák már ilyen klassz dolgokat csinálnak, egészen jól élvezhető, most már azért nagyon nem számítógép szagú, meg a nyolclábú kecskék és az ilyen baromságok elkezdtek belőle eltűnni, és jópofa dolgokat csinálnak. Ez egy viszonylag új fejlemény. Ugye azt tudjuk, például a Photoshopban oda be is van építve már egy ilyen. "Az, hogy ez merre fog kanyarodni, tehát maga a mesterséges intelligencia hova fog fejlődni, és az ember-gép együttműködés hova fog fejlődni, tehát a művészek hogy kezdik el, milyen módszereket fognak alkalmazni a használatára, hogy ezek milyen irányba fogják elvinni az alkotást, erről egyelőre nem tudunk semmit. Nyilván a jognak, meg a védelemnek, ami ezzel összekapcsolódik, egyszerűen majd lépést kell ezzel tartani."
