Virág Andrea: Hiába a fiatalosodási kísérletek, a Fidesz politikája taszítja a 40 alattiakat
9/12/2025 07:13
| Szerző: Klubrádió
A politikai verseny egyre inkább az idősek és a fiatalok közti törésvonal mentén dől el, de a Fidesz egyelőre nem áll jól a 40 alattiak elérésében, mert hiába akar fiatalos irányt venni a Fidesz a szakpolitikájuk nem vonzó ennek a szavazói rétegnek – mondta Virág Andrea, a Republikon Intézet stratégiai igazgatója a Reggeli gyorsban. Szerinte a kampány leegyszerűsödése nem magyar sajátosság, de a Fidesz jelenlegi stratégiája új szavazókat aligha hoz.
Virág Andrea szerint a kampányok mozgástere alapvetően attól függ, mekkora az a választói kör, amely még valóban befolyásolható.

„A kutatásaink alapján jelenleg a teljes népesség körülbelül 30 százaléka az, aki nem tud pártot választani” – mondta a Republikon Intézet stratégiai igazgatója. Ugyanakkor hozzátette: ennek a rétegnek csak egy kisebb része az, amely ténylegesen el is megy szavazni.
„A bizonytalanok nagyjából egyharmada az, akinél reális, hogy részt vesz a választáson. Ez körülbelül tíz százalék” – fogalmazott.
Egyszerűsített, lebutított üzenetek
Virág szerint a kampányok egyre inkább leegyszerűsödnek, ami szerinte nem kizárólag magyar jelenség.
„Ez egy globális folyamat, nevezhetjük bulvárosodásnak vagy a tények utáni világnak. A pártok abból indulnak ki, hogy az üzeneteket végletesen le kell egyszerűsíteni” – mondta.
Szerinte ugyanakkor ez a stratégia kettős hatású: miközben egyes szavazókat taszít, másokat hidegen hagy, vagy kifejezetten mozgósít. A Fidesz kampányának leglátványosabb elemei – az ukrajnai háborúval kapcsolatos plakátok, az „aranyvécés” üzenetek – ebbe a logikába illeszkednek.
„Az, hogy a Fidesz folytatja ezt a típusú kampányt, azt mutatja, hogy szerintük működik. Ugyanakkor az adatok alapján új választókat ezzel nem nagyon tudnak behúzni” – mondta Virág Andrea.
Megtartani a bázist – ez a cél
A Republikon adatai szerint a kormánypárt hosszú ideje nem tud érdemben erősödni. „A Fidesz az elmúlt több mint egy évben képtelen volt hiba-határon túl növekedni. Nem tudják visszahúzni az elvesztett szavazókat, és újakat sem nagyon találnak” – fogalmazott. A jelenlegi kampány legfőbb funkciója szerinte nem a bővítés, hanem a meglévő szavazótábor egyben tartása.
Idős–fiatal törésvonal
Kulcskérdés a kampányban a generációs megosztottság. A Medián decemberi felmérése szerint a 18–49 évesek körében a Tisza Párt vezet, míg az idősebb korosztályban a Fidesz a domináns. A 30 év alattiaknál 63–15 az arány a Tisza javára, a 65 év felettieknél viszont 49–21-re vezet a Fidesz.
„A Fidesz mára egyértelműen az idősek pártjává vált, míg a 40 év alatti korosztályban a Tiszának óriási előnye van” – mondta Virág Andrea. Hozzátette: ez a különbség idővel a kormánypárt ellen dolgozhat. Szerinte nem véletlenek a Fidesz kísérletei a fiatalosodásra. Megpróbálnak influenszerek, celebeket bevonni, ebbe az irányba mutat a digitális polgári körök létrehozása is, folyamatosan próbál a Fidesz a fiatalok felé kinyúlni. Ezt Orbán Viktor ünnepi beszédében is hallottuk, hogy ez egy fontos célja a Fidesznek a választásokig. Nyilván azt látják, hogyha itt sikerülne valamifajta áttörést hozni, az hozzásegíthetné őket a választási győzelemhez. Ám Virág szerint ezek eddig nem hoztak látványos áttörést, mert a politikai stílusa, a személyek és a szakpolitikai kérdések összességében nem abba az irányba mutatnak, hogy a Fidesz valóban képes lenne megszólítani a fiatalokat.
Az interjút meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a lapszemle meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025.12.09., kedd 6.50
Riporter: Dési János
