Köszönjük, hogy támogatják a Klubrádiót
Reggeli gyors

Végre nem lesznek furgonok és kisteherautók a kerékpársávon

5/02/2025 12:17

| Szerző: Klubrádió

Üdvözli a Magyar Kerékpáros Klub elnöke a főváros új bringasáv terveit. A részletekről Kürti Gábor az MKK elnöke beszélt a Reggeli gyorsban.

2025. február 05. Reggeli gyors - Kürti Gábor 2025.02.05.
09:31
00:00
Tegnap a BKK közölte honlapján, hogy Európai uniós forrásból újul meg a Nagykörút Nyugati tér és Boráros tér közötti része és fizikailag védettekké válnak a bringasávok, zöldebb és biztonságosabb útvonalat hoznak létre a gyalogosok és a biciklisek számára.

 

A Magyar Kerékpáros Klub már régen szorgalmazta, hogy olyan kerékpársávok létesüljenek Budapesten, melyek fizikailag el van választva az autósoktól és örülnek, hogy nem fognak furgonok és kisteherautók parkolni áruszállítás címén a kerékpársávon. Egy baj van csak vele, hogy még sokat kell rá várni, 2027-ben kezdik csak építeni.

5 kiemelt fejlesztési terület a Nagykörúton

Védett kerékpársávok: Fizikailag elválasztott kétoldali irányhelyes kerékpársávok jönnek létre a Nyugati tér és a Boráros tér között, a parkolósávos szakaszon parkolósáv és a szegély vezetve. A kerékpársávok jellemzően minimum két méter szélesek lesznek, így két ember továbbra is elfér majd egymás mellett, biztosítva egy kényelmes előzési lehetőséget. A parkolósáv mellett elegendő hely marad az ajtónyitási távolságnak is.  

Kerékpáros kapcsolatok biztosítása a csomópontokban: A projekt részeként a kerékpárral közlekedők számára biztosítva lesz a folytonos és biztonságos kerékpáros kapcsolatok és útvonalak a csomópontokban is minden irányban.

 
Új kerékpársávok a Nagykörúton
 

Rendezett rakodás és kerékpárparkolás: A tervek szerint a kerékpársávok mentén szakaszosan biztosítva lesz a rendezett parkolási és rakodási lehetőség. A rollerrel és kerékpárral közlekedőknek kerékpártámaszok, MOL Bubi gyűjtőállomások és Mobilpontok, az áruszállítók vagy a mozgásukban korlátozottak számára kijelölt rakodó, illetve parkolóhelyek jönnek létre, amelyek több szakaszon is a kerékpársávok bal oldalán kerülne kialakításra. A parkolóhelyek kialakításánál szempont a lehetséges konfliktusok minimalizálása, az ajtónyitási távolság biztosítása és a kerékpársávra történő ráparkolás vagy a kerékpársávon történő közlekedés akadályozása.

Járdaszintre emelt torkolatok kialakítása a mellékutcáknál: A Nagykörút mentén járdaszintre emelik a mellékutcák torkolatait, a gyalogosok elsőbbségét. Ez a kialakítás nagyobb biztonságot nyújt a mellékutcákból vagy oda bekanyarodó járműforgalommal szemben.

Megújuló közterek: A fejlesztéshez kapcsolódóan, további források bevonásával megújulhatnak a közterületek is, ideértve a fasorok közti területet, a járdákat és akár a kisebb tereket is. Az útvonal mentén, új illeszkedőbútorokat alakítanak ki, a zöldfelület minősége is javulni fog a tervek szerint.

A projekt 4,5 milliárd forintból fog megvalósulni, a BKK ütemterve a következő:

5-7 hónap a tervezési közbeszerzés lefolytatása
15-18 hónap a tervezés, ez alatt az idő alatt készülnek el a kivitelezési tervek
6-9 hónap a kivitelezési közbeszerzés 
15-18 hónap a kivitelezés, melynek pontos ideje és ütemezése a műszaki tartalomtól és organizációs tervtől függ.

Reggeli gyors: Kürti Gábor
2025.02.05., szerda 8.45
Riporter: Para-Kovács Imre