Urbán: Az a cél, hogy levadásszák a Tisza-jelölteket
19/11/2025 13:50
| Szerző: Klubrádió
Alig telt el 24 óra a Tisza párt jelölt-jelöltjeinek bejelentése óta a kormány propagandagépezete már beindult és egyre-másra próbálják lejáratni őket. Közben a Fidesz médiapolitikája új szakaszba lépett: a politikai hirdetések uniós korlátozása és a bizonytalan szavazók megszerzésének kényszere egyaránt hozzájárult ahhoz, hogy a Blikk – az ország legnagyobb bulvárlapja – hirtelen fideszes érdekkörbe kerüljön. Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely társalapítója szerint mindez ugyan nem volt része a régóta dédelgetett "mestertervnek", de a kampány előtti hatalmi érdekek logikusan tolták ebbe az irányba a kormányt: biztosítani kell a tömeges elérést a hagyományos médián keresztül a még meg nem szerzett szavazókhoz.
"A kormány nem túl sikeresnek minősíthető törvényjavaslatot nagyon furcsa ütemérzékkel, éppen az adó egy százalék felajánlások hajrájában tolta ki. És az történt, hogy egészen elképesztő összeg került a Telexhez, hozzávetőleg 580 millió forint. És független médiumok és közélettel foglalkozó és kormánykritikus civil szervezetek is kaptak támogatásokat. [...] Jobb híján most nem nagyon tud mit csinálni a kormány, mint hogy ilyen furcsa pszichológiai nyomásgyakorlási eszközökkel próbálkozik. De azért ezt nehéz igazán komolyan venni, és nem hiszem, hogy aki ma a független médiában dolgozik, azt azért már nem nagyon lehet megijeszteni" - fogalmazott a médiaszakértő.
Orbán és a független sajtó: régi körök újrajátszása
Nyilván nem véletlen, hogy a Szuverenitásvédelmi Hivatal azok után esett neki a Telexnek és vádolta meg őket külföldi finanszírozással, hogy Orbán Viktor Facebook-videóban magyarázta el, miért nem nyilatkozik a lapnak. Azt mondta, sosem ad interjút olyan embereknek, "akiket külföldről fizetnek", ugyanis azok, akik külföldről kapják a pénzt, "megbízást teljesítő, fogott emberek". Urbán a történet kapcsán emlékeztet: ez nem új. Már 2018-ban azt a trumpi mondatot mondta a régi Index egy kérdésre, hogy "fake news gyárnak nem nyilatkozom". Szerinte most pontosan ugyanott járunk, csak éppen egy sokkal szabadabb szerkesztőséggel, amely mögött nincs tulajdonosi Damoklész-kard. A médiaelemző furcsának tartja ugyanakkor a miniszterelnöki állítást a külföldi pénzekről, különösen annak fényében, hogy egy hónappal korábban épp a NAV utalta a Telexnek a magyar felajánlóktól érkezett csaknem 580 millió forintot.
A TV2-riporter, aki kizökkentette a miniszterelnököt
Az interjú egy pontján Urbán felidézi a győri kampányeseményt, ahol egy TV2-s riporter valami véletlen folytán valódi kérdéseket tett Orbán Viktornak – amire fütyülés és kiabálás volt a fideszes közönség válasza. "Nem a világ legkeményebb kérdései voltak, csak teljesen normálisak. És ez már kibillentette Orbánt" – mondja. Szerinte ez önmagában tanulságos helyzet, és a rendszer működéséről is sokat elárul.
A Mandiner felszólítása: házmester-tempó vagy legitim érdeklődés?
A Mandiner felhívása, amely információkat kért olvasóitól a Tisza Párt jelöltjeiről, jelentős felzúdulást váltott ki. Urbán szerint két dolgot kell különválasztani: "A kampányesemények követése teljesen legitim feladat, de a jelöltek magánéletére, lakhelyére, családi ügyeire vonatkozó információk gyűjtése az tényleg ilyen klasszikus házmester tempó, és mindenki, aki ilyen típusú információkat eljuttat a médiához, az tényleg, hogy szolgaian követi a magyar történelem sötét fejezeteit, meg annak a nagyon sötét főszereplőit."
Szerinte a Tisza jelöltjei között rengeteg tanár, orvos, vállalkozó van; olyan emberek, akiknek a közössége sokat veszíthet, ha nem védi meg őket az alaptalan támadásoktól. Természetesen lesznek olyan szereplők, akiknél valóban előkerülhetnek vállalhatatlan ügyek, de szerinte nem ez lesz a jellemző, és nem is ezek fognak dönteni a kampányban.
"Ez most részben a társadalom és a helyi közösségek vizsgája lesz majd, hogy hogy védik meg, és hogy szőnek valamilyen, lokálisan valamilyen védőhálót azok köré az emberek köré, akik, legyünk őszintén, most tényleg a bőrüket viszik a vásárra. És egyébként még az is lehet, hogy lesz néhány olyan szereplő, akiről kiderülnek olyan dolgok, amire valószínűleg nagyon sokan fogják úgy érezni, hogy oké, ez így tényleg vállalhatatlan, és azok a jelölt-jelöltek majd nyilván el fognak hullani a versenyben. De az, hogy valaki tíz évvel ezelőtt megcsalta a feleségét. Meg puskázott az iskolában, meg egyébként is ő volt az, aki berúgta a művelődési ház ablakát, amikor fociztak, és elszaladt. Szóval, hogy az ilyen sztorik, meg mindenféle áltörténetek valószínűleg meg fognak jelenni".
Urbán Ágnes egészen biztos benne, hogy a propaganda elképesztő támadássorozatot fog indítani ezek ellen az emberek ellen, és azt minden választó végig gondolhatja, hogy - most függetlenül attól, hogy a Tiszára akar szavazni, vagy nem - mennyire tartja normálisnak azt, hogy a demokratikus politikai versenybe beszálló emberek ellen elindul egy ilyen teljesen minősíthetetlen támadássorozat, amit ugye most még igazán nagy volumenben nem látunk, mert frissek a nevek. "De valóban lehet látni, hogy gyakorlatilag az a cél, hogy valahogy le tudják vadászni ezeket az embereket."
És a lejáratásra már találunk is példát a kormánypárti oldalakon. A Mandiner már megírta a Tisza Párt újpalotai képviselőjelöltjéről, "a férfi a földön fetreng és kádban kényezteti magát". Reketye-Trifán Zoltán egyébként sörfőzdét üzemeltet, vendéglátással foglalkozik.
Demokratikus úton leváltani egy antidemokratikus kormányt
A beszélgetésben felmerül az is, hogy míg egyes szereplőknek akár egy régi, ártalmatlan ügy is árthat, mások – például kormányzati politikusok – súlyos botrányokból is sértetlenül kerülnek ki. Urbán szerint aki jelöltként indul, alighanem végiggondolta az életét, és nem életszerű, hogy tömegesen buknának el pitiáner pletykák miatt.
A médiakutató úgy látja, a Blikk felvásárlása első ránézésre olyan lépésnek tűnt, amely nem illeszkedik a kormány médiapolitikájának hosszú évek alatt kialakított, tudatos mestertervébe, azonban korántsem puszta véletlen volt, hogy az ország legnagyobb példányszámú bulvárlapja hirtelen a Fidesz-közeli gazdasági körök látókörébe került. Bár valóban nem része egy évek óta előkészített nagyszabású tervnek, két nagyon erős, egymást erősítő folyamat mégis elkerülhetetlenné tette a lépést Urbán Ágnes szerint:
- Egyfelől, a választások előtti hónapokban élesedett a politikai verseny. A küzdelem soha nem volt ennyire nyílt az elmúlt évtizedben, és a Fidesz felismerte, hogy már nem engedheti meg magának, hogy akár csak egy, nagy elérésű médium is rossz irányba mozduljon el. A Blikk – napi több százezres közönségével – pontosan az a felület, amelyre ilyen helyzetben minden politikai szereplő rávetné magát - magyarázta. A döntő tényező azonban az Európai Unió új szabályozása volt, amely gyökeresen alakította át a digitális kampányok lehetőségeit.
- Másfelől az új, a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló uniós törvény olyan szigorú feltételeket teremtett, hogy a nagy platformok – előbb a Google, majd a Meta – inkább letiltották az EU területén az ilyen típusú hirdetéseket. "Mindez azért kulcsfontosságú, mert a Fidesz az elmúlt öt évben minden energiát a Facebook–YouTube–Megafon-ökoszisztémára építette. Ennek a világa omlott össze egyik pillanatról a másikra: az organikus elérésük soha nem volt jelentős, a rendszer fizetett hirdetéseken futott. Most viszont megszűnt a lehetőség, hogy az állami milliárdokért gyártott tartalmak eljussanak a célközönséghez.
A régi recepthez kellett visszanyúlni: hagyományos média, bizonytalan szavazók
Ha nincs Facebook, nincs YouTube, akkor marad a régi, jól bevált út: a hagyományos média. Csakhogy ott már alig volt mit megvenni. A nagy lapok zöme a KESMA-ban van, a kereskedelmi televíziók zöme szintén "baráti kézben". Az a néhány független szereplő, amely még számottevő eléréssel rendelkezik, stratégiai szempontból különösen értékessé válik. Urbán Ágnes megjegyezte, hogy már csak a nagy nemzetközi befektetők közül már csak az RTL Csoport van itt Magyarországon, és ha áprilisban a Fidesz nyer, és folytatja a kormányzást, akkor meg lenne lepve, hogyha nem próbálnák az RTL-t közelről is megszerezni.
A választások kulcsa Urbán szerint most egy szűk, 5–10 százalékos bizonytalan réteg. Ez az a csoport, amelyet nem érdekel mélyen a politika, nem követi napi szinten Orbán Viktor vagy Magyar Péter megszólalásait, de egy bulvárlapba belenéz. A Blikk közönsége pontosan ez: nem a teljesen passzívak, nem is a keményen politizálók, hanem a köztes zóna.
A bulvár ereje pedig éppen abban rejlik, hogy az olvasókat el lehet érni anélkül, hogy politikai éllel bombáznák őket. A bulvárlapok elviselik a napi két oldalnyi propagandát, a többi pedig jön a szokásos sztárhírekből és életmódcikkekből. A Blikk különlegessége pedig az, hogy egyedül maradt a nyomtatott piacon.
Urbán Ágnes elmondta, a Ringier már egy ideje igyekezett új irányt adni a lapnak: Nagy Iván Zsolt érkezésével kísérlet történt arra, hogy a Blikk komolyabb lap legyen. Elemzése szerint ez azonban – a Fidesz szemével nézve – veszélyes fejlemény volt. A független tartalom és a megerősödő szerkesztőségi ambíciók olyan irányt jelöltek ki, amelyet a kormány nem nézhetett tétlenül. De Urbán azt sem tartja kizártnak, hogy a Ringier tudatosan építkezni kezdett, hogy ezzel feljebb srófolja az árat. Bár hozzátette, ez inkább a spekuláció kategóriája, de a magyar médiapiac elmúlt évtizedét ismerve nem teljesen elképzelhetetlen forgatókönyv.
A teljes beszélgetést meghallgathatják a fenti lejátszóra kattintva. (Amennyiben appon keresztül érik el oldalunkat, a lejátszó nem jelenik meg, ezért a lapszemle meghallgatásához, kérjük, lépjenek át a klubradio.hu-ra.)
2025.11.19., szerda9.00
Riporter: Para-Kovács Imre
