„Klubrádió“
Esti gyors

Tüttő: Maradhat a BKV-vezér, nem olyan egyszerű a rohadó metrókocsik ügye

8/01/2020 12:56

| Szerző: Klubrádió

Meg volt kötve a BKV keze a felújított orosz metrókocsik beszerzésekor, ráadásul nem is olyan súlyosak a szerelvények hibái, a többségük nem rozsdásodik, és amelyek igen, azok sem úgy, ahogy arról a sajtó beszámolt – mondta Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes.

2020. január 07. Esti gyors-részlet/Interjú Tüttő Kata (2020.01.07.)
06:12
00:00
Maradhat a posztján Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója azután is, hogy rozsdásodás miatt több, nemrég felújított orosz metrókocsi is használhatatlanná vált, és ezt a közlekedési cég vezetője nem tartja kirívó esetnek – erről beszélt a Klubrádiónak Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes.

A politikus, mint mondta, nem egyszerűsítené le 3-as metróvonalra beszerzett metrókocsik ügyét. Szerinte a vásárláskor a BKV keze meg volt kötve. Tüttő Kata hangsúlyozta, a kormány és az előző városvezetés döntött úgy, hogy Budapest nem szerezhet be új metrókocsikat a 3-as vonalra, csak a meglévők oroszországi felújíttatására kapott engedélyt. A BKV pedig – amelynek akkor is Bolla volt a vezérigazgatója – végrehajtotta a döntést.

 
Felújított orosz szerelvény a 3-as metró vonalán
 
 

Tüttő tudomása szerint a 33 felújított szerelvényből az első háromnál jelentkezett az említett hiba, de – egyes sajtóhírekkel ellentétben – nem az alvázuk rozsdásodik, hanem az arra rászerelt lap. Ez olyan konstrukciós hiba, amely az összes többi szerelvénynél már nem fordult elő. A hibás kocsikat pedig garanciálisan, kötbér megfizetése mellett kijavítják, valamint vizsgálat is lesz az ügyben.

A két és fél éve beszerzett, de már erősen rozsdásodó orosz metrókocsik kapcsán Bolla Tibor az ATV-ben hétfőn arról beszélt, a garanciális hibák mennyisége nem haladja meg a kritikus szintet, és más vasúti járműszerelvények beszerzésénél – így az Alstom metrókocsik, valamint a Combino és CAF villamosok esetén – is voltak szavatossági problémák. Bolla az orosz szerelvények hibáit azzal magyarázta, hogy az orosz gyár időzavarba került, és túl hamar szállította le a felújított, budapesti metrókocsikat.

A BKV már 2017-ben jelezte, hogy a metrókocsik prototípusainak felületkezelése nem felel meg az elvárásoknak, ezért a sorozatgyártást már nem így kezdte meg az orosz cég. Mivel azonban kevés idő állt a rendelkezésükre, a prototípusok javítását nem végezték el, csak azután, hogy a szerelvények forgalomba álltak, és a BKV szakemberei észrevették a hibát – tette hozzá Bolla.

A 222 kocsiból hatot már ki is vontak a forgalomból a rozsdásodás miatt, Karácsony Gergely főpolgármester pedig átfogó vizsgálatot rendelt el, amire a BKV és a BKK felügyelőbizottságát kérte fel. Ennek elvégzésére két hónapos határidőt adott.

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!

Esti gyors/Interjú Tüttő Katával
2020. 01.07., kedd 18.35
riporter: Kárpáti Iván