„Klubrádió
Esti gyors

Szakértő: Mindkét oldal ügyesen használja a közösségi médiát, de közszereplőkben jobban áll a kormány

1/04/2022 21:16

| Szerző: Klubrádió/szg

A kormányoldal és az ellenzék internetes kampányáról kérdeztük Lévai Richárd közösségimarketing-specialistát, aki azt mondta: pénzbeli különbség mellett látszik, hogy a hirdetések eléggé diverzifikáltak régiók, korcsoportok szerint, tehát mindkét oldal ügyesen használja a technikákat. A közszereplők, influenszerek megjelenítésében erősebb a kormányoldal, kérdés, hogy az ellenzék nem tudott több ilyen embert bevonni, vagy a büdzsét akarták máshogy felhasználni. 

2022. április 01. Esti gyors / részlet, Lévai Richárd (22.04.01.)
05:43
00:00

Lévai Richárd közösségimarketing-specialista egyetértett műsorvezetőnkkel abban, hogy eddig nem volt annyira fontos, ami a Facebookon történik, mint ennél a választásnál.

Az Esti gyorsban elmondta: egyértelmű cél, hogy minden választói réteghez eljuttassa mindkét oldal az üzeneteit, és mivel Magyarországon 6-6,5 millió ember facebookozik, akik többsége szavazókorú, ez jó felület arra, hogy elérjék az embereket. Ugyanúgy Instagramon és Youtube-on is futnak ilyen kampányok – tette hozzá.

A forrás nyilván kulcsfontosságú; volt egy időszak, amikor az ellenzék a harmadát vagy a negyedét tudta elkölteni hirdetésekre, mint a kormányoldal, de az utóbbi hetekben kicsit csökkent a különbség, a múlt héten a kormányoldal 298 milliót, az ellenzék 210-et költött a legnagyobb közösségi oldalon. A Youtube-on is hasonlóak az arányok, csak kisebb összegekről van szó.

Valamit az összegekről: a hvg.hu cikke szerint a választásra a Facebookon komoly mozgósítással gyúrt rá a kormánypropagandát toló Megafon Központ is, hirdetési költségeik március 28-án átlépték az egymilliárd forintot. Mellettük költésben kiemelkedő kormánypárti oldal az Aktuális Média (276 millió forintot költöttek el Facebookon), valamint a Budapest Beszél (69 millió forintot költöttek hirdetésekre). Ehhez képest érdemes nézni, hogy Márki-Zay Péter személyes oldalára többet költöttek, mint Orbán Viktoréra (194 és 120 millió forint).

Vannak trükkös helyzetek, nagyon sok közszereplő, influenszer terjeszt politikai üzeneteket (ebben szerinte a kormányoldal ügyesebb a jelek szerint), vagy vannak azok az oldalak, amelyeknél nem egyértelmű, hogy ki a fenntartó, de az üzenetekből kiderül. Olyan felületek is vannak, amelyek nem egyik vagy másik oldal mellett, hanem egy adott politikus lejáratására jöttek létre.

Szerinte az algoritmus miatt működő technika az is, hogy egy politikus Facebook-posztja alatt megjelennek az illető párttársai és bekommentelnek adott esetben csak egy szót vagy egy emojit, mert így is több ember láthatja az adott üzenetet.

A pénzbeli különbség mellett látszik, hogy a hirdetések eléggé diverzifikáltak régiók, korcsoportok szerint, tehát mindkét oldal ügyesen használja a technikákat. A közszereplők megjelenítésében erősebb a kormányoldal, az a kérdés, hogy az ellenzék nem tudott több ilyen embert bevonni, vagy a büdzsét inkább máshogy akarták felhasználni. Talán ez az egyetlen komolyabb hiánya a kampányuknak – fogalmazott Lévai Richárd.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.

Esti gyors
2022. április 01., péntek 18:40
Műsorvezető: Lévai Richárd