„1%
Megbeszéljük...

Parragh: Tanulási folyamat a szakképzés többszöri átalakítása

22/11/2019 20:07

| Szerző: Klubrádió

Kilenc év alatt harmadszor alakítják át a szakképzés rendszerét, Parragh László iparkamarai elnök szerint azért, mert ez egy tanulási folyamat. A cél az, hogy minden diák legalább szakmát szerezzen, kérdés, miért nem ezzel kezdték.

2019. november 22. Megbeszéljük / részlet, Parragh László (19.11.22.)
11:46
00:00

Parragh Lászlót, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökét arról kérdeztük, miért kell megint átalakítani a szakképzési rendszert. Azzal kezdte: szerinte folyamatosan át kell alakítani, ahogy a piaci igények változnak. Például száz-százötven éve a lószerszám-készítő divatszakma volt, ma a robbanómotorokhoz érteni az, 20 év múlva pedig lehet, hogy az elektromos autókkal kapcsolatos szakmák jönnek divatba.

De kilenc év alatt harmadszor nyúlnak hozzá, ennyi idő alatt egy szakma se megy ki a divatból. Miért nem alkalmazkodik magától a rendszer? – tette fel a kérdést Bolgár György. Parragh László azt mondta, a képzés üzlet is, mindig felkelti különböző üzleti körök érdeklődését, mert ebből pénzt is lehet csinálni. (Sajnos ennél a résznél elvesztettük a telefonkapcsolatot – a szerk.)

 
Parragh László (fotó: 168 Óra/Bazánth Ivola)
 


Amikor újra felvettük a fonalat, az elnök azt mondta az új iskolatípusokról: az ötéves képzést nyújtó technikumban végzettek érettségiznek, tehát továbbmehetnek a felsőoktatásba. Pályakövetési vizsgálatot végeztek, és 2800 fiatal adatai alapján azt tapasztalták, hogy 32 százalék továbbtanult. Emellett az a terv, hogy létrejöjjenek a szakképzési intézmények, azért, hogy egy gyerek se jöjjön ki az oktatásból legalább egy szakmai végezettség nélkül.

Bolgár György feltette a kérdést: miért nem ezzel kezdték? „Mondjam azt, hogy tanulási folyamat?” – válaszolt Parragh László. Amikor elkezdték, a duális képzéssel kezdték, szerinte az is jó döntés volt. Tíz százalék a lemorzsolódás, 90 százalék továbbtanul vagy elhelyezkedik a szakmájában – tette hozzá. A sorozatos átalakításokról azt mondta: a kamara nem kormányoz, de azt nem tagadja, hogy van része a folyamatokban.

A tervekben olyanok is szerepelnek, hogy a gyakorlati képzést biztosító cégektől munkaszerződést kapnak a gyerekek, a diákok. Nem lehet, hogy inkább maradnak és nem tanulnak tovább? Parragh erre úgy válaszolt: azt szeretnék elérni, hogy mindenki, aki szakmát tanul, havi jövedelmet kapjon, ha úgy tetszik, a maga ura legyen, akár egy 15-16 éves diák is, és amikor majd nyugdíjba megy, ennyivel előrébb legyen. Jelenleg 9 ezer cég vesz részt a szakképzésben, nagy kihívás lesz, hogy évente 50-60 ezer tanulót miként visznek be a munkaerőpiacra, de reméli, hogy sikerrel járnak.

A pedagóus-szakszervezetek tiltakoznak a többi között azért, mert megszüntetik a szakképzésben dolgozó tanárok közalkalmazotti státuszát. Az érintettek egy részével tehát nem beszélték meg, hogy mi változik. Azt nem várhatják el, hogy a kamara elnökeként foglalkozzon a szakszervezetekkel – válaszolta Parragh László. Azt állítják, hogy ha kiveszik a közalkalmazotti státuszból és nagyobb fizetést kap a tanár, akkor nagyobb eséllyel tartják meg a szakképzési területen.

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg! Címlapi kép: 168 Óra

Megbeszéljük...
2019. november 22., péntek 16:00
Műsorvezetők: Bolgár György